רוסיה מוכנה לחדש את אספקת הגז למדינות אירופה דרך צינור ימאל-אירופה, כך אמר סגן ראש הממשלה, אלכסנדר נובאק, לסוכנות הידיעות הממלכתית הרוסית TASS. "השוק האירופי נשאר רלוונטי מכיוון שהמחסור בגז נמשך ויש לנו הזדמנות לחדש את האספקה", ציין נובאק, שהוסיף: "לדוגמה, צינור ימאל-אירופה, שהזרימה בו הופסקה מסיבות פוליטיות".
צינור הגז המדובר זורם מסיביר למערב היבשת, אך מאז דצמבר 2021, עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, הוא פעל בצורה פחות משמעותית, כאשר פולין, אחת המדינות המרכזיות שהשתמשו בו, החליטה להפסיק לקנות מרוסיה גז דרכו וחתמה עם גרמניה על אספקה מהמחסנים שלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
צינור הגז ימאל-אירופה
צינור הגז ימאל-אירופה
צינור הגז ימאל-אירופה
(צילום: רויטרס)
עם הפלישה הרוסית החליטו הפולנים לבטל בחודש מאי באופן סופי את ההסכם עם הרוסים לאספקת גז בכל צורה, גם בעקבות הסנקציות של המערב וגם על רקע הדרישה הרוסית לקבל את הכסף ברובל ולא בדולרים או אירו.
בהודעה שמסר נובאק הוא אף ציין כי רוסיה נמצאת בדיונים לאספקת גז דרך טורקיה לאחר הקמת תשתית במדינה. להערכתו, הרוסים צופים שישלימו עד סוף השנה הנוכחית ייצוא של 21 מיליארד מטרים מעוקבים (bcm) גז טבעי (LNG). "הצלחנו להגדיל משמעותית את אספקת הגז הטבעי הנוזלי לאירופה. מינואר עד נובמבר האספקה הגיעה ל-19.4 מיליארד מטרים מעוקבים, ועד סוף השנה נגיע ל-21 מיליארד". סגן ראש הממשלה לא אמר אילו מדינות רכשו מרוסיה את הגז הנוזלי, והנתונים די מפתיעים שכן רוב מדינות היבשת מחרימות מחודש פברואר אספקה של אנרגיה רוסית לאור הפלישה לאוקראינה, ובעקבות כך הן סובלות ממחסור בגז.

אחת הדוגמאות הבולטות היא גרמניה, שנאבקת על מנת למנוע הפסקות חשמל במדינה. הגרמנים הוציאו כמעט חצי טריליון דולר על תוכניות החילוץ והתמיכה במערכת האנרגיה המקומית מאז תחילת השנה, לאור העלייה במחירי הגז שנבעו מאותו חרם. לפי רויטרס, בתשעת החודשים האחרונים גרמניה השקיעה סכום של 440 מיליארד דולר במטרה למנוע הפסקות חשמל במדינה והבטחת מקורות אנרגיה חדשים בעתיד הקרוב. כלומר, כ-1.5 מיליארד דולר מדי יום מאז ה-24 בפברואר, התאריך בו פלשה רוסיה לאוקראינה, או כ-5,400 אירו לכל אדם בגרמניה.
הכלכלה החזקה באירופה מוצאת עצמה נתונה לחסדי מזג האוויר בחורף הנוכחי, שיהיה הראשון של גרמניה מזה 50 שנה ללא הסתמכות על הגז הרוסי. הממשלה פנתה לשווקי אנרגיה יקרים יותר, או שילמה במזומן, כדי להחליף חלק מהאספקה הרוסית, מה שסייע בהובלת האינפלציה במדינה למספר דו ספרתי. מעבר לכך, אין בטוחות שגז נוזלי ואנרגיה מתחדשת בהם דובקת גרמניה כרגע יעמדו ביעדי האספקה לשנים הקרובות.
לפי קרן המטבע הבינלאומית, הכלכלה הגרמנית צפויה לרשום את ההתכווצות המשמעותית ביותר בשנה הבאה בקרב מדינות ה-G7 (ארה"ב, קנדה, יפן, צרפת, איטליה, בריטניה וגרמניה). חשבון יבוא האנרגיה של גרמניה יגדל ב-124 מיליארד אירו עד סוף 2023 לעומת 7 מיליארד אירו ב-2020 ו-2021 יחד.