סערת העלאות המחירים של היבואניות לא יורדת מהכותרות. אחרי שדיפלומט, שסטוביץ וקימברלי-קלארק, החליטו לייקר את מחירי המוצרים שלהן עבור הקמעונאים, מה שיתגלגל בסופו של דבר אלינו, הצרכנים, קמה מחאה גדולה, והובילה לכך שרשתות השיווק הגדולות הודיעו שהן אינן מסכימות להתייקרויות - ובינתיים דיפלומט, אחת היבואניות הגדולות, הסכימה לדחות את עליות המחירים עד אחרי החגים.
הממונה על הייבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, התייחס לסערה באולפן ynet, והסביר כי "דבר ראשון, הבעיה היא לא בהעלאת המחירים האחרונה, אלא במחירי הבסיס שהם הבעיה. זה מלווה אותנו הרבה שנים, ועולה לכותרות כשיש עוד התייקרויות על מחיר בסיס שמההתחלה הוא גבוה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אנואר חליף
אנואר חליף
אנואר חליף
(צילום: סבין שטרנברג)
"שינוי מצב כזה מחייב שינוי מאוד מאוד גדול", מסביר חילף, "ואת השינוי הזה אמורה לעשות הרפורמה בייבוא, שאושרה בחוק לפני שנה ונכנסה לתוקף בתחום התקינה. היא נוגעת לתחומים מאוד רחבים בסל הצריכה שלנו. כניסת רפורמה כזאת היא תהליך שלוקח זמן, צריך לוודא שהיא תיכנס באופן מלא כמו שהתכוונו שהיא תקרה".
אבל עובדתית, גם אם יש שני יבואנים שמייבאים את אותו מוצר, אין ביניהם תחרות, גם אם הרפורמה תעבוד. היבואנים לא מגלגלים את זה לצרכן כי לא מעודדים אותם לתחרות. "הרפורמה בייבוא צריכה לטפל בזה. יש גם הצעת חוק שמטפלת בנושא יבוא מקביל, שעברה לכנסת. היא אמורה להבטיח את גלגול החיסכון של היבואנים לצרכנים".
אתה מכיר את היבואנים, דיפלומט, שסטוביץ, הם לא בדיוק נרגשים להעביר הלאה את ההנחה שהם מקבלים לצרכנים. "הפוקוס שלנו הוא לא רק על דיפלומט ושסטוביץ, אלא על התחרות. ככל שגדלה התחרות המשקל של היבואנים האלה יהיה קטן יותר. יבוא מקביל צריך לעשות את זה. אנחנו יודעים שיש תמיד מאמץ מצד שחקנים גדולים שלא ייכנסו שחקנים קטנים".
מתי לדעתך נרגיש את אותה רפורמת יבוא עלינו הצרכנים? "בדרך כלל רפורמות כמו זו מורגשות חצי שנה מרגע היישום שלהן. התחלנו ליישם אותה ביוני, ויש מלא קשיים, שאנחנו פותרים יום אחרי יום. אני מאמין שתוך חצי שנה כן תהיה השפעה אמיתית על המחירים לצרכן. כמו כן, לרשתות גדולות כמו דקטלון ואיקאה, למשל, לוקח זמן ללמוד ולהפנים ולהעביר את החיסכון הזה הלאה".
2 צפייה בגלריה
יוני שסטוביץ נעם וימן
יוני שסטוביץ נעם וימן
יוני שסטוביץ ונעם וימן. הבעלים של היבואניות נהנים מהרווחים
(צילום: פביאן)
עידן שני היבואנים הגדולים (דיפלומט ושסטוביץ) עומד להסתיים? "אנחנו מאוד מקווים שהרפורמה תיושם כמו שצריך, ואז יהיו פה מקורות אספקה נוספים ולא רק שחקנים גדולים כמו שרואים היום. הם כן יישארו גדולים, אבל לא בכמות וההשפעה שיש להם היום".
גם הכתב הכלכלי של ynet, גד ליאור, השתתף בראיון עם נציג משרד הכלכלה, והוסיף כי "מה שקורה כרגע זאת חגיגה פשוט בלתי מובנת, כולם מעלים מחירים בלי שום סיבה. אני שומע על מוצרים שעולים ב-40 אחוז, אפילו מוצרים מתוצרת רמי לוי שעולים ב-30 אחוז, וגם שופרסל, ואז הם רבים כאילו עם היבואנים ומאחורי הקלעים סוגרים מחירים. אין שום סיבה לעליות המחירים המטורפות האלה, אפשר להעלות מחירים ב-5-3 אחוזים, אולי גם צריך, בגלל העלייה במחירי חומרי הגלם, מחירי התובלה וסיבות אחרות. אבל לא בעשרות אחוזים".
עוד אמר ליאור: "ממשלות ישראל האחרונות נכשלו כישלון חרוץ בפירוק המונופולים. צריך לפרק אותם. הדבר השני הוא הצרכן הישראלי, שלא בודק את המחירים וקונה בכל מחיר. הצרכן צריך ללכת ולהשוות מחירים. דרך אגב, הקמעונאים לא מתרגשים. דיברתי לאחרונה עם רמי לוי ואמרתי לו שקארפור מגיעה עם 4,000 מוצרי מזון לארץ. שאלתי אותו אם הוא מבוהל? אז הוא אמר מה פתאום, ושהם מייד יתיישרו והמחירים שלהם יהיו כמו של רשתות המזון הישראליות. הם יעלו את המחיר".