המועצה המקומית אבו גוש הגישה אתמול (רביעי) עתירה מינהלית נגד משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י). זאת, בטענה כי המדינה פרסמה מכרזים לשיווק קרקעות בתחום היישוב אבו גוש כאשר ההחלטה והפרסום נעשו בניגוד גמור לעמדת המועצה המקומית, בניגוד לעמדת תושבי אבו גוש ובניגוד להסכמות שהושגו בין הצדדיים ביחס לשיווק קרקעות בתחום היישוב לטובת תושביו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בעתירה נטען כי הפרסום של המכרזים מופנה לכלל הציבור ושלא בהקצאה לתושבי הכפר ולטובת בני היישוב, "בהתעלמות מהצורך המקומי של התושבים בפתרון מצוקת הדיור האקוטית ממנה הם סובלים זמן רב, בהתעלם ממרקם החיים המיוחד והייחודי של תושבי היישוב שהם בני משפחה אחת, משפחת אבו גוש, ובהתעלם מכך שהמכרזים ימיטו אסון על היישוב, יגרמו לפגיעה קשה ושינוי דמוגרפי חמור ולסיכון צביון החיים המיוחדים בתוך היישוב", נטען.
1 צפייה בגלריה
אבו גוש
אבו גוש
אבו גוש
(צילום: shutterstock)
עוד טוענת המועצה, באמצעות עו"ד עודד אפיק ממשרד אפיק, אטינגר ושות', כי משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל הודיעו על אודות פרסום המכרזים תוך "התעלמות מהתחייבותם המפורשת לתאם זאת עם המועצה וליידע אותה על כוונה לפרסם מכרז 30 ימים מראש ותוך התעלמות גמורה מצרכי היישוב ובני המקום ... כן מופנית העתירה להתעלמותם הצורמת של המשיבים מפנייתה של המועצה מיום ה-9 בנובמבר באמצעות ראש המועצה המקומית, סלים ג'בר, בבקשה להורות על הקפאתם של המכרזים הנדונים ו/או דחיית המועד שנקבע להגשת הצעות".
המועצה טוענת בעתירה כי "הפרת המשיבים היא כפולה ומכופלת: הן בכך שפרסמו מכרזים לשווק בשטחי היישוב ללא תיאום עם המועצה, והן בכך שפרסמו מכרזים שאינם מכרזים לשיווק מגרשים בשיטת בנה ביתך לתושבי המקום בלבד, אלא בשיטה שונה לגמרי, הפוגעת קשות ביישוב ובתושביו, באמצעות פרסום מכרזי 'מחיר מטרה' הכוללים שיווק חלקות לבניית בנינים ומכירת דירות כשקהל היעד אינו תושבי המקום בלבד".
למעשה, מבקשת המועצה מבית המשפט המחוזי בירושלים להוציא צו ארעי עד למועד הדיון בבקשתה ולמתן צו ביניים המורה על מניעת כניסתם לתוקף של מכרז "דיור במחיר מטרה" בנוגע לזכויות חכירה לבנייתן בבנייה רוויה של 104 יחידות דיור בארבעה מתחמים בתחומי אבו גוש ושל מכרז נוסף לבניית 59 יחידות דיור ב-שלושהמתחמים נוספים בתחומי היישוב אבו גוש.
מהעתירה עולה כי ביישוב למעלה מ-8,500 נפשות לרבות משפחות יהודיות (למעלה מ-60). המועצה טוענת בעתירה כי היישוב ותושביו הינם סמל לחיים משותפים בין יהודים לערבים ולדו-קיום למופת. עוד נטען כי "המצב הכלכלי הירוד של בני היישוב, גידולה של האוכלוסייה ועוד, במקביל לאי הרחבת גבולות הישוב ואי-מתן פתרונות דיור ראויים וברי השגה משך עשורים, יצרו מצב של מחסור אקוטי של יחדות דיור לבני המקום".
כמו כן, נטען כי משרד הבינוי והשיכון ורמ"י "הפרו את כל ההסכמות שהושגו בינם לבין המועצה, הן אלה שנקבעו בהליך המשפטי בפני בית משפט זה, והן הסכמות מאוחרות בהן נקבע במפורש, כי שיווק מגרשים ביישוב יעשה אך ורק בתיאום עם המועצה, והמגרשים ישווקו לבני היישוב, תושבי אבו גוש המשוועים לפתרונות דיור דחופים".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי "העתירה התקבלה הבוקר במשרדנו, וכנהוג במקרים אלו המשרד יגיב בדרכים המקובלות בבית המשפט".
מהמועצה המקומית אבו גוש נמסר כי "המועצה מצרה על כך שנאלצה לפנות לבית המשפט בבקשה לסעד כאשר המדינה התחייבה לפניה להיוועץ עמה מבעוד מועד ביחס לכל מכרז שיפורסם ביישוב, כפי שמתחייב גם ממילא בנסיבות העניין ולאור אופיו המיוחד של היישוב. המועצה מקווה, כי בהמשך לעתירה יתעשתו נציגי המדינה ויקיימו דיון ענייני ומכבד בשיתוף המועצה ביחס לצרכי הדיור של בני היישוב".