שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מתכוון לחתום בתוך ימים ספורים על ביטול כל המס על המשקאות הממותקים, לאחר שחל עיכוב בהחלטה בשל אזהרות רופאים, בכירים במשרד הבריאות וארגוני בריאות, בהם בתחום הסכרת, מפני הסכנה הגבוהה הטמונה בצריכה רבה של משקאות עתירי סוכר, בעיקר לילדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ל-ynet נודע שגם ההצעה של השר סמוטריץ' לבטל כליל את המס על משקאות הדיאט ורק להפחית את המס על המשקאות הממותקים האחרים, לשיעור קרוב למחצית מהמס הקבוע בחוק כיום, נתקל בסירוב מוחלט מצד ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, וח"כ אריה דרעי, שכעת מכשירים בכנסת את מינויו לשר הבריאות והפנים.
3 צפייה בגלריה
משקאות קלים
משקאות קלים
משקאות קלים
(צילום: מירב קריסטל)
המס הגבוה על המשקאות הממותקים נקבע ביוזמת שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, ונכנס לתוקף לפני למעלה משנה, לצד קביעת מס גבוה גם על כלים חד-פעמיים.
במפלגות החרדיות טענו בשעתו כי השר ליברמן קובע את המיסים הגבוהים הללו "אך ורק כדי לפגוע בציבור החרדי, שנחשב למשתמש גבוה במוצרים האלה". ליברמן הכחיש זאת מכל וכל וטען שהמיסים החדשים הוטלו אך ורק מטעמי שמירה על בריאות האזרחים ומניעת פגיעה באיכות הסביבה.
המס על הכלים החד-פעמיים בוטל לחלוטין בראשית החודש שעבר, והיה המהלך הראשון של השר סמוטריץ' שעות ספורות בלבד לאחר שנכנס ללשכתו במשרד האוצר. אולם, בשל ערעור של חברי הכנסת, אף שביטול המס הזה נכנס כבר לתוקף עם פרסום הצו בחתימת שר האוצר, צפוי להתקיים בעניינו בימים הקרובים דיון במליאת הכנסת.
המס על משקאות ממותקים שנקבע ביוזמת השר ליברמן עמד על שקל אחד לליטר ו-0.70 שקל לליטר למשקאות דיאט. הטלת המס גם על משקאות הדיאט לוותה אשתקד בביקורת רבה, כאשר נטען כי כל רצונה של רשות המיסים הוא לגבות עוד מיסים מהציבור, כאשר מדובר במשקאות מזיקים באופן ניכר פחות לבריאות הציבור.
3 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
המס על המשקאות הממותקים הכניס בשנת 2022 סכום גבוה מהמצופה לקופת המדינה, 920 מיליון שקל. עם ביטול המס תפסיד המדינה השנה, על פי תחזיות רשות המיסים (כולל חישוב האינפלציה) קרוב למיליארד שקל של הכנסות ממיסים.
בעקבות התנגדות גורמי הרפואה ומשרד הבריאות לביטול המס על המשקאות הממותקים ובעקבות לחצים שהופעלו על שר האוצר סמוטריץ', בין השאר במכתב שעליו חתמו רופאים בכירים, השתהה השר בחתימה על ביטול המס על המשקאות הממותקים. מנגד, הצטרפו יצרני ויבואני המשקאות ללחצים לביטול המס.
שר האוצר ניסה בימים האחרונים להגיע לפשרה עם המפלגות החרדיות, אולם ביהדות התורה וגם בש"ס - ששר מטעמה מכהן (בשלב זה במקום אריה דרעי) במשרד הבריאות - התנגדו לסטייה כלשהי מנוסח ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עמם בנושא זה, ודרשו את קיום ההסכם במלואו.
3 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
המפלגות החרדיות דרשו את ביטול המס. יצחק גולדקנוף, משה גפני ואריה דרעי
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
לפיכך, שר האוצר צפוי כאמור לחתום על הצו לביטול מוחלט של המיסים המוטלים על המשקאות הממותקים כבר בימים הקרובים ובכך יביא להוזלת סל הצריכה, בעיקר לציבור החרדי שבו צריכת המשקאות הללו גבוהה במיוחד, לקראת הקניות לחג הפסח.
במקביל, אתמול (ב') החברה המרכזית למשקאות, המשווקת את קוקה קולה ישראל, הודיעה לקמעונאים כי היא תעלה את מחירי חלק מהמשקאות שלה ב-6.7% ועל פי ההערכות גם חברות יפאורה וטמפו צפויות להודיע על העלאות מחירים של משקאות ממותקים כבר בקרוב. משקה קוקה קולה יתייקר מיד לאחר חג הפסח. העלאת המחיר נומקה בעליית תשומות המוצרים ובעליית שערי המטבעות הזרים.