שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', וראשי משרד האוצר, יציגו לראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה ממושכת ביום שני הקרוב את כל סעיפי תקציב המדינה ו-45 הפרקים של חוק ההסדרים. לאחר שיאשר את התקציב, ואולי יסתייג מחלק מפרקי חוק ההסדרים, יוגש המסמך הסופי לאישור הממשלה, שתקיים ישיבה ארוכה לאישור התקציב והחוק ב-23 בחודש זה.
תקציב המדינה יהיה לראשונה בתולדות המדינה גבוה מחצי טריליון (500 מיליארד) שקל, כאשר הוא יתחשב באינפלציה הגבוהה שהייתה ב-2022, ושצפויה להיות גבוהה גם בשנת התקציב 2023.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
ל-ynet נודע כי שר האוצר החליט לדון בהפחתת מס נוסף שיזם קודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן, על סיגריות אלקטרוניות. סמוטריץ' כבר קיים דיון ראשון בנושא, ולדעתו אין להשוות את המס הזה למס המוטל על סיגריות רגילות, שלפי כל המחקרים מסוכנות יותר, ויש להפחיתו באופן משמעותי.
השר התבטא בדיון במשרדו כי מטעמי בריאות עדיף שאנשים לא יעשנו כלל, אולם אין הגיון בכך שגם על סיגריות אלקטרוניות יוטל מס כה גבוה, ולכן אנשים, כולל בני נוער, מעדיפים כיום לעשן סיגריות רגילות שמסרטנות יותר. הדיונים בעניין זה יימשכו ויתכן שצמצום המס יוכנס ברגע האחרון לחוק ההסדרים.
בינואר אשתקד נקבע באוצר כי על נוזל לסיגריה אלקטרונית וסיגריה רב-פעמית הנמכרת עם נוזל בתוכה, יחול מס קניה בגובה של 270% מהמחיר הסיטונאי ללא מע"מ. תחילה נקבע מס של 370% על הסיגריות האלקטרוניות, אך זה הופחת לפני שנה וחודש. תוספת ההכנסה לקופת המדינה מהמס על הסיגריות האלקטרוניות הגיעה ב-2022 ל-40 מיליון שקל.
יצויין שלאחרונה הוחלט לבטל את המס על כלים חד פעמיים, אולם ההחלטה על ביטול או הפחתת המס על משקאות ממותקים עדיין מתעכבת והשר סמוטריץ' מקיים התייעצויות בנושא, הכלול בהסכמים הקואליציוניים. נודע שהשר מתכוון להקל במס הזה, אולם לא לבטלו כליל. מי שיצטרך להכריע כנראה בנושא, בשל אי קיום הסעיף בהסכם הקואליציוני עם יהדות התורה, שמוחים כבר על העיכוב בביטול המס, יהיה ראש הממשלה.
בינתיים מתברר שחוק שיהיה קרוב לוודאי בתוך חוק ההסדרים, אם ראש הממשלה לא ידחה אותו ברגע האחרון, הוא קיצוץ בכמחצית בתקציב תאגיד השידור הציבורי. שר התקשורת שלמה קרעי לא נסוג מכוונתו לצמצם עד מאוד את תקציב ופעילות התאגיד, אולם ראש הממשלה החליט שהנושא יידחה עד לאחר אישור סעיפי הרפורמה המשפטית סופית בכנסת, כאשר ההצבעות עליה יתחילו כבר בשבוע הבא.
בדיון שהיה אתמול בערב (שלישי) בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, נשמעה הסתייגות של אחדים מבכירי האוצר במרומז מהרפורמה המשפטית, כאשר הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג, הציגה מצב פחות טוב של תקציב המדינה אם תבוצע הרפורמה המשפטית, כולל גירעון צפוי בתקציב, ירידה נחזית בהכנסות המדינה ממיסים ועליה בהוצאות הממשלה, וכמו כן פגיעה צפויה השנה בצמיחה במשק.
במשרד ראש הממשלה לא אהבו את התחזית הזאת ואף תקפו את הכלכלנית גרינברג על תחזיתה. היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, הגן בדיון חד משמעית על גרינברג והסביר שהצגת הנתונים נעשה במסגרת תפקידה וכי היא מחויבת להתריע על הצפוי במשק ואין לתקוף אותה על כך. גם את ההערה הזאת, בלשון המעטה, לא אהבו במשרד ראש הממשלה.
מהמיזם למיגור העישון נמסר בתגובה: "עמדתו המסתמנת של שר האוצר סמוטריץ' מנוגדת לעמדת משרד הבריאות ביחס לנזק הבריאותי שגורמות הסיגריות האלקטרוניות. העלאת המס על הסיגריות האלקטרוניות היא מהלך קריטי בעצירת מגיפת הסיגריות האלקטרוניות המשתוללת בשנים האחרונות בקרב בני נוער וצעירים בישראל ואנו קוראים לשר האוצר הנוכחי לפעול לעצירתה".