בשיתוף בנק הפועלים
כתבת ווידיאו: עומר חמאוי, בימוי: אדם רובסון, עריכה: גיא פוקס, צילום: אסף מגל
משפחת עקל מכפר קרע היא הרביעית בפרויקט משפחה בצמיחה 7 של "ידיעות אחרונות", ynet ובנק הפועלים, שנפגשת עם המומחים הכלכליים, מספרת על הרגליה הפיננסיים ומקבלת ייעוץ. המשפחה מונה את קוסאי (47) והיבה (38) והילדים מילא (11) ואדם (8).
היבה עובדת כרוקחת קלינית במרכז רפואי העמק ועושה כעת דוקטורט בבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה. היא מקווה כי תואר הד"ר יהווה עבורה מקפצה לתפקידי ייעוץ, ובמקביל לשכר מכובד יותר. קוסאי עבד לאורך השנים בעבודות לוגיסטיות שונות ובשנה האחרונה כמחסנאי בחברת משלוחים. השניים בנו בית על אדמה שקיבלו מהוריו של קוסאי. במסגרת הפרויקט ביקשה המשפחה לקבל כלים להתנהלות נכונה יותר של משק הבית.
לכל הטיפים של פרויקט "משפחה בצמיחה 7" כנסו לעמוד המיוחד
לבת הבכורה מילא יש סינדרום רפואי נדיר שפוגע בהתפתחות השיער. היבה: "מילא אוהבת אמנות וציור ועלה לנו הרעיון להקים מיזם בשם 'מילא סטורי' – בגדים רגילים שהופכים אותם למעוצבים עם כל מיני אלמנטים קישוטיים. המטרה היא להעלות את המודעות לצרכים הרגשיים של הילדים".
לבית הגיעו מתן פלג, יועץ פיננסי מבנק הפועלים ועינת זיו גורודיסקי, מאמנת ויועצת לכלכלת המשפחה בתוכנית "משפחה פלוס" של עמותת חסדי הלב המוגשת בשיתוף עם המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים.
2 צפייה בגלריה
מימין: היבה וקוסאי עם היועצים מתן ועינת
מימין: היבה וקוסאי עם היועצים מתן ועינת
מימין: היבה וקוסאי עם היועצים מתן ועינת
(צילום: אסף מגל)

חלוקת תפקידים כלכלית בבית

היבה וקוסאי שיתפו את המומחים ברצון לקבל כלים להתנהלות נכונה של משק הבית ולא להיות מתוחים אם הכסף יספיק או לא עבור כל ההוצאות.
עינת: "הנקודה הראשונה שבני הזוג ציינו הייתה שאין ביניהם תיאום בכל הנוגע להתנהלות הכלכלית. הם אף אמרו שקורים מצבים שכל אחד מהם הולך לקניות בלי שהצד השני יודע מכך. לכן דיברנו על החשיבות של יצירת תיאום וחלוקת תפקידים בכל הנוגע להתנהלות הכלכלית בתוך המשפחה. ברגע שבני הזוג מחליטים על איזה חלק כל אחד אחראי ובמקביל גם קובעים 'דייט כלכלי שבועי/חודשי' שמאפשר להם לראות איפה הם עומדים מבחינת ההוצאות השבועיות והחודשיות שלהם, אז גם התקשורת הזוגית סביב כסף משתפרת, יש פחות מתחים, שני בני הזוג מבינים את התמונה הכלכלית ומה צריך לעשות בשביל לשפר אותה".
מתן: "במהלך המפגש התברר כי לבני הזוג חשבונות נפרדים והמלצתי בפניהם לשקול לאחד חשבונות ולנהל חשבון משותף. הדבר מאפשר שליטה גבוהה יותר בתקציב וחוסך עלויות כפולות".

הלוואות וחסכונות

בני הזוג עקל סיפרו כי חלק ניכר מההוצאות שלהם הולך לכיסוי הלוואות ותהו כיצד והאם ניתן לשפר את המצב.
מתן: "בשיחה נדונו ההלוואות אותן מחזיר הזוג והוסבר להם כי חשוב להתכונן ליום סגריר ולחסוך לשם כך כסף שמתפנה. יש לעשות מאמץ להפקיד כל חודש לחיסכון ולא להשתמש בכסף שהתפנה לצריכה אלא לשים בצד לקראת תקופה מאתגרת ובמקום לקחת הלוואות עם ריביות בעתיד להשתמש בכסף שנחסך. כמו כן המלצתי לבחון במסגרת תהליך ייעוץ האם לאחד את ההלוואות השונות שקיימות להלוואה אחת לתקופה מקסימלית שייתכן ותוכל להקטין את החוב ולהזניק את המשפחה קדימה מבחינת היקפי החיסכון"

אחריות כלכלית

הזוג ציין שחשוב להם לא להסתכל לאחור על ההתנהלות הכלכלית, אלא לקחת מעתה אחריות.
2 צפייה בגלריה
משפחת עקל
משפחת עקל
משפחת עקל
( צילום: יונתן בלום)
עינת: "הם יודעים לנתח את המצב ולהבין היכן הם טעו. ציינתי בפניהם שאכן חשוב ללמוד מהעבר אבל גם ללמוד לשחרר את מה שהיה ולהתמקד ביעדים של ההווה והעתיד. כמו בנהיגה ברכב, מדי פעם מסתכלים במראה האחורית אבל במרבית הזמן אנחנו מסתכלים קדימה לעבר היעד".
מתן: "כחלק מהפקת הלקחים המלצתי לבני הזוג לעשות שימוש ב'שותף הפיננסי', כלי דיגיטלי מדהים שנמצא באפליקציית הבנק. הוא מפלח את ההוצאות לקטגוריות כך שתראו איפה הוצאתם כסף במהלך החודש. אפשר גם להציב יעדים להוצאה (למשל החודש אני מקדיש סכום כסף מסוים לבתי קפה) ולהגדיר אותם והוא יתריע במקרה שתחרגו מהיעדים. הכלי הזה חוזה מגמות קדימה כך שאם הם יתקרבו למינוס הוא יעדכן אותם ויאפשר להם להיערך בהתאם".

המיזם של מילא

היבה וקוסאי ביקשו לקבל כלים כדי לקדם את המיזם של מילא סטורי ושוקלים מימון המונים.
עינת: "הנקודה שהכי ריגשה אותי במפגש הייתה החלום של המשפחה לקדם את המיזם של הבת, מילא. מעבר למטרה החשובה היה חשוב לחדד לבני הזוג שעבודה עם תקציב ותוכנית כלכלית מביאה להגשמת החלומות שלנו. אחת המטרות בעבודה עם תקציב חודשי היא לתכנן את השוטף אבל גם לתכנן את העתיד והחלומות שלנו. לכן המלצתי להם להתחיל לבדוק, לתכנן ולראות מה באמת המשאבים הכספים שצריך בשביל להרים מיזם כזה ומשם להתחיל להפריש כסף הצידה בכל חודש שיוכל לתמוך ולממש את החלום".

מתחילים ליישם

חזרנו להיבה וקוסאי כדי לבדוק כיצד סייעו להם העצות. השניים סיפרו כי הם בעיצומו של תהליך לבניית חסכונות לאירועים נקודתיים כמו חגים וחופשות ושגם הילדים שנחשפו לתהליך החלו להבין יותר את האילוצים הכלכליים. הם החלו לתאם ביניהם את הקניות וכך נמנעות רכישות כפולות. הם עידכנו שהתחברו במיוחד לרעיון קרן החירום. "זה רעיון חכם שמאפשר לנו פחות לדאוג באם ניקלע למצבי חירום בהם אחד משנינו לא עובד מספר חודשים. הקרן אמורה למלא את החסר במשך שלושה חודשים, פרק זמן ארוך יחסית בו אפשר להבין לאן פניך מועדות".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 07:10, 19.08.22