אחרי שפורום העסקים הודיע על השבתת פעילות החברות שהמנהלים שלהן חברים בפורום, על רקע ביטול עילת הסבירות בכנסת, מרכזים ורשתות רבות נשארו סגורים: מתחמי ביג ברחבי הארץ, כמו גם כל קניוני עופר, עזריאלי (כולל אתר המכירות של הקבוצה), חנויות רשת פוקס (וגם אתר המכירות שלה), טרמינל איקס עצר את ההזמנות באתר.
רשתות המזון, הפארם והבנקים נותרו פתוחות מאחר שאלו מוגדרים "מפעלים חיוניים", אולם רשת מקדונלד'ס למשל כן שובתת (למעט סניף נתב"ג). גם הום סנטר, ארקפה, מקס סטוק, בריל, גלי, טימברלנד, ניין ווסט, אמפוריום, נאוטיקה ולי קופר פתוחים כרגיל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
8 צפייה בגלריה
מחסומים במרכז ביג בפרדס חנה
מחסומים במרכז ביג בפרדס חנה
מחסומים במרכז ביג בפרדס חנה
(צילום: איתן גליקמן)
רשת המלונות פתאל תפעל במתכונת חלקית: משרדי הרשת לא יפעלו היום, מרכז ההזמנות ייסגר בשעה 12:00, אורחים יופנו לאתר הרשת, מחלקות אדמינסטרציה יהיו סגורות ובתי המלון ימשיכו לפעול כרגיל. ישרוטל הודיעה כי מטה החברה שובת והמוקדים עובדים במתכונת שבת. רשת מלונות פרימה הצטרפה אף היא למחאה ובמסגרת זאת השביתה את מוקד ההזמנות והשירות הטלפוני, והודיע כי גם משרדי ההנהלה ומטה החברה יפעלו במתכונת מצומצמת לאות הזדהות עם המחאה.
ברשת איי דיגיטל מסרו ללקוחות כי "לאור המצב במדינה וסגירת מרכזי הקניות - חנויות הרשת (כולל חנויות iDigital goodiz) מחיפה ועד אילת, תהיינה סגורות היום, ולו בכדי לאפשר לעובדי החברה להביע את דעתם, אם ירצו בכך, ולא להגיע למקומות העבודה, ללא ניכוי מימי החופשה העומדים לזכותם".
גם המסעדות פורט סעיד והמזנון של קבוצת התדר והשף אייל שני הודיעו שלא יפתחו היום.
באתר של קבוצת עזריאלי, נכתב כי "אנו מבקשים להביא לידיעתכם, כי בניסיון לעצור את החקיקה החד-צדדית ולהביא להידברות שתכליתה להגיע להסכמה רחבה, החליטה קבוצת עזריאלי להשבית את מרכזי המסחר, את המשרדים ואת אתר Azrieli.com. דוגלים בדמוקרטיה, קבוצת עזריאלי. לא תתאפשר רכישה באתר".

8 צפייה בגלריה
סניף פוקס בדיזנגוף סנטר סגור
סניף פוקס בדיזנגוף סנטר סגור
סניף פוקס בדיזנגוף סנטר סגור
(צילום: מוטי קמחי)
באתר של טרמינל איקס נכתב: "טרמינל איקס עוצרת היום את ההזמנות באתר, כחלק מקריאה רחבה במשק לשבת ולדבר למען אחדות העם". באתר של FOX HOME נכתב: "לקוחות יקרים, האתר סגור היום כחלק מקריאה רחבה של פורום העסקים להידברות, ולמען אחדות העם". גם קבוצת אירני (אלשרד), הכוללת בין היתר את החנויות פקטורי 54 ופומה, שובתת: "כל החנויות והאתר סגורים ואנו משלמים לעובדים שכר".
8 צפייה בגלריה
( צילום מסך)
8 צפייה בגלריה
פוקס שובתים
פוקס שובתים
פוקס שובתים
(צילום מסך)
8 צפייה בגלריה
גם טרמינל איקס שובתים
גם טרמינל איקס שובתים
גם טרמינל איקס שובתים
(צילום מסך)
הערב הודיע פורום העסקים כי מחר כבר לא תהיה שביתה, והחנויות השונות יהיו פתוחות כרגיל: "פורום העסקים ימשיך לפעול למניעת הפגיעה בכלכלה, בחברה הישראלית ובצבא העם כתוצאה מהחקיקה החד צדדית. חברי הפורום יפתחו מחר את העסקים כסידרם וימשיכו לפעול למניעת חקיקה שאינה בהסכמה מלאה בנושאים שמשנים את אבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, מתוך המכנה המשותף לכולנו: אהבה נאמנות ומחויבות בלתי מסויגים למדינת ישראל, כלכלתה, בטחונה ותושביה".

בעלי חנויות בביג: "ההנהלה סגרה לנו את החשמל"

עובדי מתחם ביג בפרדס חנה נעלו את חניון הכניסה עם מחסומים ושרשראות. יחד עם זאת, חנויות מזון ונוחות, על פי חוק, נשארו פתוחות. "חופש גדול, רצתי מהר לסניף פה של רמי לוי לקנות לנכדים כמה דברים. המתחם סגור, וזה ממש עצוב", אמרה יהודית אהרון. "חבל על הפרנסה של העסקים, אבל אם זה יביא אולי לעצירה היום של החקיקה זה שווה", הוסיפה אהרון.
בביג רגבה בצפון המתחם שומם, הנהלת ביג סגרה את השערים בכניסה הראשית, אבל מתאפשרת כניסה בשערים אחרים. עם זאת, עובדים במתחם מספרים כי כמעט כל החנויות פתוחות או יפתחו בקרוב, למעט אלו שבשליטת פוקס. אך בעלי החנויות שפותחים טענו: "הנהלת ביג ניתקו לנו את החשמל".
במתחם ביג בקריית שמונה, רק חלק מהעסקים נשמעו להנחיות ההשבתה, בעיקר אלו שתחת בעלותו של הראל ויזל מפוקס. אהרון דמרי, מוביל מחאת התושבים נגד חסימות הכבישים בשערי הקיבוצים, הגיע הבוקר למתחם וקרא לתושבי עירו לפרנס את בעלי החנויות שהחליטו לפתוח את העסקים שלהם. "בעלי העסקים עומדים בכניסה לביג ולא נותנים לסגור את השער, שומרים על פרנסתם שלא יסגרו את השער ואנחנו איתם", תיאר דמרי בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו. הוא הוסיף כי "אני קורא לכולם להגיע ולתת פרנסה לבעלי העסקים שפתחו. בואו ותנו להם פרנסה. קנו בעידן אלפיים, יין בעיר, ריבאר ותראו להם שבקריית שמונה לא סוגרים את הפרנסה".

רמי לוי שפתח לבסוף את החנויות שלו זעם בראיון ל-ynet Live: "בעלי ביג החוצפן לא עונה לי בכלל, התקשרתי יותר מ-20 פעם. זו דיקטטורה. הוא לא יידע אותנו - קם בבוקר וסגר את החניון. אסור לו לעשות את זה כחברה ציבורית. אין להם זכות לעשות את זה, זה לא של אבא שלהם העסק הזה, כל מי שמחזיק מניות הוא גם בעל הבית, הם לא בעלי הבית".
8 צפייה בגלריה
ביג שביתת מחאה
ביג שביתת מחאה
מרכזי ביג סגורים
(צילום: מרכזי ביג)
8 צפייה בגלריה
ביג שביתת מחאה
ביג שביתת מחאה
(צילום: מרכזי ביג)
אלי לוי, שגם הוא הגיע למתחם, בפרדס חנה הוסיף: "זה נזק כלכלי גדול. מי יגיע לכאן כשהכל סגור ומסוגר? פשוט תמיכה של בכירי המשק בניסיון אחרון להגיע היום לפשרה. חובה להמשיך בניסיונות ההידברות היום עד הרגע האחרון למרות מה שקורה כאן".
אושר בן זינו, תושב פרדס חנה, החליט לעמוד בשערי הכניסה למתחם, הזיז מחסומים וקרא לאנשים להיכנס לתוך המתחם הסגור. "לא יכול להיות שאנשים יעשו קניות וילכו ברגל עם הקניות. אנשים לא מוכנים לראות מתחם סגור אבל עם קניות ככה להיסחב בחום הגדול זה לא אנושי, לכן פתחתי את המחסומים כאן שיקנו וישר למכונית".
8 צפייה בגלריה
אושר בן זינו
אושר בן זינו
החליט לעמוד בשערי הכניסה למתחם ביג והזיז מחסומים. אושר בן זינו
(צילום: איתן גליקמן)
מאוחר יותר מסרו ברשת כי "לאחר שמרכזי ביג היו סגורים היום לחלוטין מהבוקר כחלק ממחאת העסקים, החל מהשעה 14:00 תתאפשר כניסה אך ורק לחנויות פארם וסופרמרקטים כעסקים חיוניים".
כאמור, פורום העסקים הודיע על השבתת פעילות החברות שמנהליה נמנים עליו. מדובר ב-150 החברות הגדולות במשק. בנוסף לביג, גם מרכזי המסחר והמשרדים של קבוצת עזריאלי, מרכזי המסחר והבניה של אמות השקעות וקניוני עופר, נשארו סגורים.
אולם, חנויות שמוגדרות כ"מפעלים חיוניים", ובהם רשתות השיווק כמו שופרסל, שיושב הראש שלה חבר בפורום העסקים, וסופר פארם, נשארו פתוחות. בנוגע לבנקים, הם מאפשרים לעובדים שרוצים לשבות, אבל הם מחויבים להישאר פתוחים מאותן סיבות. גם חברת ישראכרט הודיעה כי תפעל במתכונת חירום בלבד וכי לא ינוכו ימי חופש לעובדים.
"הפורום קורא לחברות ועסקים נוספים להצטרף לצעד החירום שננקט, בלית ברירה, על מנת להביא לעצירת החקיקה החד צדדית וכניסה להידברות", נכתב בהודעת הפורום אתמול בלילה. "חייבים להגיע להסכמות שימנעו את הפגיעה הדרמטית בכלכלה ואת השסע שקורע את החברה, מפרק את צבא העם ומסכן את הבטחון והעתיד של כולנו". בהודעה צוין כי "חברות שבהן ישנן מגבלות רגולטוריות לסגירה או שהינן משק לשעת חירום תינתן אפשרות לעובדים לפעול לפי צו מצפונם ולהפגין".
פורסם לראשונה: 09:44, 24.07.23