אמזון החליטה לעצור את בניית השלב השני של המטה הענק שלה בווירג'יניה בצל סבב הפיטורים הגדול בתולדות החברה והמדיניות המשתנה שלה סביב עבודה היברידית. ראש מחלקת הנדל"ן של אמזון, ג'ון שוטלר, הודיע מנגד כי ענקית הסחר האלקטרוני כבר שכרה יותר מ-8,000 עובדים אותם תקבל בברכה לקמפוס Met Park, השלב הראשון בבנייה, שיפתח ביוני.
"אנחנו תמיד בוחנים את התוכניות כדי לוודא שהן מתאימות לצרכים העסקיים שלנו וכדי ליצור חוויה נהדרת לעובדים. Met Park יוכל להכיל יותר מ-14,000 עובדים, אז החלטנו לשנות מעט את בניית השלב השני של המטה", אמר ראש מחלקת הנדל"ן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
הדמיה של המגדל החדש של אמזון בווירג'יניה
הדמיה של המגדל החדש של אמזון בווירג'יניה
הדמיה של המגדל החדש של אמזון בווירג'יניה
(צילום מסך מתוך טוויטר)
שוטלר הוסיף כי "אמזון מחויבת לארלינגטון (המחוז בו נבנה המטה)", בו בחרה החברה לבית החדש שלה. יותר מ-230 רשויות התמודדו על האפשרות שאמזון תקים אצלן את המטה. תחילה ניו יורק זכתה במכרז, אחרי שהבטיחה הקלות מס ומענקים של כמעט 3 מיליארד דולר לחברה, אבל התנגדות של פוליטיקאים מקומיים, ארגוני עובדים ופעילים - הביאו את אמזון לבטל את תוכניותיה בעיר.
בניגוד לניו יורק, וירג'יניה פחות הבטיחה הקלות מס, והלכה יותר לכיוון של מענקים על בסיס שכירת כוח עבודה חדש. בין השאר, הבטיחה להקים קמפוס מיוחד לבוגרי אוניברסיטת וירג'ינה טק, שיהיה בשיתוף פעולה עם ענקית הסחר, ומענק של 22 אלף דולר עבור כל משרה חדשה באמזון, בתנאי שהשכר הממוצע לעובד באותן משרות חדשות יהיה 150 אלף דולר בשנה. הצפי היה כי התמריצים הללו יכניסו לחברה כ-550 מיליון דולר עבור 25 אלף משרות פוטנציאליות. בנוסף, מחוז ארלינגטון הבטיח כי יקצץ את המיסים שהוא גובה מעסקי המלונאות לאור ההערכה כי תפוסת המלונות תגדל באופן משמעותי ברגע שאמזון תשלים את בניית המטה שלה.
סוזן קלארק, דוברת השותפות לפיתוח כלכלי של וירג'יניה, מסרה כי פקידי המדינה אינם מודאגים מכך שאמזון לא תמלא אחר התחייבויותיה, והעובדה שיועסקו 8,000 עובדים במטה שכן ייפתח, 3,000 יותר מהצפי, היא העדות הטובה ביותר לכך. כמו כן, מסרה כי כספי התמריצים לאמזון עדיין לא שולמו. החברה אמורה להגיש את הבקשה הראשונה לתשלום ב-1 באפריל, שתבסס על יצירת מקומות עבודה חדשים מ-2019 ועד 2022, כאשר החברה תקבל את התשלום הראשוני ב-1 ביולי 2026 או אחריו.
המבנה עצמו, Helix Tower, שעבודתו נעצרה, תוכנן לגובה של 106 מטרים, ועל פי ההכרזה של החברה שניתנה בפברואר 2021 היה אמור להכיל בסיום העבודות יותר מ-25 אלף עובדים.
כזכור, אמזון פיטרה 18,000 עובדים בחודש שעבר על מנת לצמצם בעלויות כוח האדם על רקע ירידה במכירות וחשש ממיתון. על רקע הפיטורים, החברה קראה לעובדיה לשוב למשרדים אחרי שלאורך תקופה ארוכה עבדו מהבית בעקבות מגפת הקורונה. בחודש שעבר אמר מנכ"ל אמזון, אנדי גאסי, כי החברה תדרוש מעובדיה לעבוד לפחות שלוש פעמים בשבוע מהמשרד, שינוי מהמדיניות הקודמת שאפשרה למנהלי המחלקות להחליט בנושא באופן עצמאי. השינוי, שייכנס לתוקף ב-1 במאי, גרם ללא מעט ביקורות מקרב העובדים, שמעדיפים לעבוד מרחוק.