האם יבוצעו ברגע האחרון שינויים בתוכנית הכלכלית שגובשה בשל גל ההתייקרויות במשק ושנועדה לסייע לבעלי משפחות ולעובדים בשכר נמוך?
בדיון שקיימה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת ולאחר שחברי הכנסת מהאופוזיציה הגישו לא פחות מ-5,000 הסתייגויות מהתוכנית, עלתה האפשרות של שינוי מהותי למדי: במקום להעניק נקודת זיכוי ממס להורים לילדים מגיל 6 ועד 12, ששווה היום 223 שקל, תוענק בכל חודש במסגרת החוק רק שלושת-רבעי נקודת זיכוי לאותם הורים, שתהיה שווה 167.25 שקל, כך שלמעשה, יופחתו מהחוק המקורי 55.75 שקל, ששווים רבע נקודה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
החיסכון מהתשלום הנמוך יותר להורים עובדים יופנה להגדלה נוספת של מענק מס הכנסה שלילי לעובדים בעלי משכורות נמוכות. המענק הזה כבר הוכפל בשבוע שעבר, ביוזמת שר האוצר אביגדור ליברמן, מ-800 ל-1,600 שקל בשנה, שישולם בשתי פעימות, אולם כעת יזמו חברי הכנסת את הגדלתו בעוד מאות שקלים.
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הציע היום בדיון בוועדה שהאופוזיציה תמשוך את אלפי ההסתייגויות שהגישה לחוק להגדלת נקודות זיכוי ומענק עבודה, בתמורה לשינוי המוצע. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר כי הוא מבקש לשקול את התיקון לקראת המשך הדיון והצבעה לאישור החוק בוועדה בשבוע הבא.
התנגדות הח"כים, כולל מהקואליציה, לחוק המקורי, נובעת מנתונים שהוצגו לבקשת חברי הוועדה בדיון בכנסת בשבוע שעבר על ידי נציג משרד האוצר, לפיהם רוב הכסף הנוסף שישולם בגין נקודות הזיכוי ממס יגיע לארבעה העשירונים העליונים, ושלושה העשירונים האחרונים לא יקבלו אפילו שקל אחד, משום שאינם מגיעים לסף תשלום המס. לכן, נקבע שהם יקבלו הגדלה של מענקי העבודה (מס הכנסה שלילי) בחוק המקורי, אולם עדיין רוב כספי התוכנית של משרד האוצר יגיעו לעשירונים העליונים.
למתווה שנותן את רוב ההטבה למשתכרים ברמות הגבוהות ביותר מתנגדים חברי כנסת רבים ולכן הציע היום ח"כ קרעי, יחד עם חברי אופוזיציה נוספים ובראשם חברי הכנסת ינון אזולאי, אחמד טיבי ויצחק פינדרוס, כי כדי לצמצם את הפער בין ההטבה בנקודות הזיכוי שיקבלו בעשירונים העליונים לבין ההטבה במענק העבודה שמקבלים החלשים ביותר, תוקטן ההטבה ל-0.75 נקודת זיכוי לילד במקום 1 נקודת זיכוי במקור. כך, יוסטו 500 מיליון שקל, שנחסכים מהזיכוי ממס בנקודות להורים לילדים, ואלה ישמשו להגדלה משמעותית של מענק העבודה.
בנוסף, במענה להסתייגות של יו"ר הוועדה, כי מהלך כזה עלול לייצר תמריץ שלילי לעבודה בשכר נמוך, השיבו הח"כים מהאופוזיציה שהתוספת לא משמעותית עד כדי כך, ובכל אופן, ח"כ קרעי הציע כי חלק מהסכום יוקצה למענק עבודה במדרגת שכר נוספת גבוהה יותר.
יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר (ישראל ביתנו) עצר את הדיון היום והודיע כי עד השבוע הבא יחזור עם תשובה האם מקובל עליו הפיתרון שהוצע. נראה שקושניר צפוי להתייעץ בעניין ההצעה עם שר האוצר אביגדור ליברמן, שהתנגד לשינויים במתווה עד כה, וששוהה כעת בביקור עבודה בלונדון.
אם התשובה תהיה חיובית, מסתמן כי האופוזיציה תמשוך את הסתייגויותיה והחוק המתוקן יעבור באופן מיידי בשבוע הבא.