לצד הירידות בבורסות העולם יש עדיין מניות שמזנקות: מניית פינרג'י של היזם הסדרתי אביב צידון, שפיתחה סוללה חדשנית לרכב מבוססת "חשמל נקי", זינקה ביום חמישי ב-16.5%, והשלימה בשבועיים האחרונים עלייה חדה של למעלה מ-60%, זאת אחרי שסבלה מירידה גדולה מאוד בשווי שלה, שעמד בהנפקה על 800 מיליון שקל, וכיום הוא 300 מיליון.
הסיבה לזינוק בערך המניה בתקופה האחרונה היא התלהבות המשקיעים מהשתתפותה בתערוכת הרכב Auto Expo בהודו, שנחשבת לאחת היוקרתיות בענף, ובה מציגה יחד עם ענקית הרכב ההודית TATA, שמחזור מכירותיה השנתי עומד על כ-35 מיליארד דולר, את הרכב החשמלי הראשון מסוגו בעולם שמונע בסלולות פרי פיתוחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
רכב שמבוסס סוללות של פינרג'י
רכב שמבוסס סוללות של פינרג'י
רכב שמבוסס סוללות של פינרג'י
(צילום: יח"צ )
2 צפייה בגלריה
יו"ר טאטא העולמי בריקשה עם הסוללה של פינרג'י
יו"ר טאטא העולמי בריקשה עם הסוללה של פינרג'י
יו"ר טאטא העולמי בריקשה עם הסוללה של פינרג'י
בניגוד לסוללות הרגילות, שמבוססות על ליתיום (מתכת יקרה ומזהמת), אלו של פינרג'י הן, כאמור, מייצרות "חשמל נקי, שמניע את המנוע באמצעות ריאקציה בין אלומיניום וחמצן מהאוויר. כמו כן, הן קלות יותר, נטענות תוך דקות ספורות והחברה טוענת כי מקנות טווח נסיעה ארוך.
האלומיניום זמין בהודו, ועל כן הפתרון מתאים לשוק המקומי. פינרג'י גם הכינה תשתיות במדינה הענקית, שנדרשת לתמיכה בסוללות שלה, והקימה חברת בת בשותפות עם אינדיאן אויל, שמפעילה 30 אלף תחנות דלק שאמורות בבוא היום לבצע הטענה והחלפת סוללות. בנוסף, פינרג׳י ו-TATA הציגו בתערוכה ריקשה חשמלית המבוססת אף היא על בטריות חשמליות.
פינרג׳י, שנסחרת בבורסה של תל אביב בקטגוריה של אנרגיה ירוקה, הוקמה ע"י צידון, ומנוהלת ע"י דייויד מאייר, שאמר: "שוק הרכבים ההודי הינו הרביעי בגודלו בעולם, וצומח בקצב דו ספרתי, ולכן נוכחותנו בכנס היא צוהר עם פוטנציאל אדיר. TATA הינה תאגיד רכבים מוביל, מוכר וענק בתת היבשת ההודית, והחבירה שלנו לגוף כזה מקבלת כעת משנה תוקף מהותי איתו אנחנו חולקים ביתן בתערוכה המובילה בהודו לרכבים.
מנכ"ל פינרג'י, דייויד מאיירמנכ"ל פינרג'י, דייויד מאיירצילום: ניצן חרמוני
"בזכות הפתרון הירוק שפיתחנו, סוללות האלומיניום-אוויר, תתאפשר לרכבים חשמליים משך נסיעה ארוך יותר של מאות קילומטרים, וטעינה מחודשת תוך מספר דקות בלבד ביחס לסוללות ליתיום בגודל ומשקל דומים".
לפינרג'י גם מכתבי כוונות חתומים עם מספר יצרניות רכב מובילות נוספות בשוק ההודי, ביניהן אשוק ליילנד, אחת מיצרניות האוטובוסים הגדולות בעולם, מרוטי סוזוקי, יצרנית רכבי הנוסעים הגדולה בשוק ההודי, ובהמשך לפרויקט הקיים עם חברת מהינדרה אלקטריק לריקשות חשמליות.