חברת גארדנט הלת' (Guardant Health) האמריקנית דיווחה על תוצאות ניסוי קליני שערכה, ממנו עולה כי בדיקת הדם שפיתחה הצליחה לזהות 83% מהמקרים של סרטן המעי הגס ו-13% מהגידולים הטרום-ממאירים (אדנומות). על אף התוצאות החיוביות לכאורה, מניית החברה צנחה בעד כ-41% בשבוע שעבר בנאסד"ק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אחת הסיבות המשוערות לירידות החדות בשווי המניה היא שתוצאות הניסוי היו אומנם חיוביות, אך הצפי היה לתוצאות טובות אף יותר (זיהוי של 85% מהמקרים במובהקות יותר גבוהה). בנוסף, תוצאות החברה משמעותית פחות טובות מאלו שהציגה המתחרה אקזקט סיינסז (Exact Sciences) בחודש ינואר האחרון, אז דיווחה על זיהוי של 95.2% ממקרי סרטן המעי הגס. בתגובה: בעוד המניה של גארדנט צנחה כאמור, המניה של המתחרה אקזקט סיינסז זינקה בכ-25%.
3 צפייה בגלריה
מטה גארדנט הלת' ומטה אקזקט סיינסז
מטה גארדנט הלת' ומטה אקזקט סיינסז
מטה גארדנט הלת' ומטה אקזקט סיינסז
(צילום: Shutterstock)
בדיקת הדם החדשה, המבוססת על אבחון DNA בדם, עשויה להעלות משמעותית את שיעור המאובחנים בסרטן המעי הגס, שכן ההיענות לבדיקת דם הסמוי בצואה, הקיימת היום, היא נמוכה, כמו גם ההיענות לבדיקת קולונוסקופיה, שהיא בדיקה חודרנית ובמקרים רבים לא נעימה.
בחברה ציינו כי עומדים לפתח בדיקות דם נוספות לאבחון מוקדם של סרטן, וכעת מגויסים מתנדבים לניסוי בבדיקת דם לאיתור סרטן ריאות. במקביל, בגארדנט מתכוונים להגיש את ממצאי הניסוי לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) בתוך מספר חודשים.
לדבריו פרופ' חיים שירין, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא ויו"ר האיגוד לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, "מקורם של מרבית הגידולים הוא בפוליפים ואותם אנחנו רוצים לאתר לפני שיהפכו לגידולים. כשמאתרים גידולים - פירוש הדבר שאיחרנו. לפי הדיווח, הרגישות לגילוי פוליפים מתקדמים בבדיקה זו היא 13% בלבד, וזה לא מספיק. אבל נמתין לתוצאות הסופיות של המחקר, ואם הן יהיו טובות, נשקול להכניס את הבדיקה לארסנל שלנו".
סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים, אחרי סרטן השד אצל נשים וסרטני הערמונית והריאה אצל גברים. מכלל מקרי התמותה ממחלות הסרטן, סרטן המעי הגס הוא גורם המוות השני או השלישי בשכיחותו ברוב קבוצות האוכלוסייה בישראל.

השבוע הקשה של חברות הרכב החשמליות

בתוך כך, יצרנית הרכבים החשמליים המובילה טסלה רשמה ירידה של 16% במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר. בכך, החברה סיכמה את השבוע הגרוע ביותר שלה מאז פרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020 והשלימה ירידה של 64% מהשיא שרשמה בנובמבר אשתקד.
3 צפייה בגלריה
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
רכישת טוויטר סיבכה אותו? מייסד טסלה, אילון מאסק
(צילום: AFP)
בין הסיבות המשוייכות לירידות: המשך העלאות הריבית ברחבי העולם ובארה"ב בפרט, תחזית לתחרות עיקשת בתעשיית הרכב החשמלי והשלכות הרכישה של אילון מאסק את טוויטר, אשר צפויה להשפיע על המיקוד של המולטי-מיליארדר ומדאיגה את המשקיעים.
יחד עם זאת, טסלה לא הייתה החברה היחידה בתחום שספגה ירידות קשות בשבוע שעבר: ריביאן צנחה בכ-17% ולוסיד בכ-15%. זאת, ברקע המגמה הכללית בשווקים העולמיים בשבוע שעבר ובתעשיית הרכבים החשמליים בפרט.
ברקע הירידות החדות בשווי של טסלה בחודשים האחרונים, מאסק - אשר מרבית הונו מורכב ממניות של החברה - איבד בשבוע שעבר את המקום הראשון ברשימת האנשים העשירים ביותר בעולם לברנאר ארנו, בעלי תאגיד מוצרי היוקרה לואי ויטון. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן המצורף.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר

  • מאנדיי.קום (Monday.com), החברה הישראלית שפיתחה פלטפורמה לניהול תהליכי עבודה, זינקה ב-12% במסחר בשבוע שעבר. זאת, על אף המגמה הכללית בשווקים ובנאסד"ק בפרט, אשר ירד ב-2.81% בסיכום השבועי. הסיבה המשוייכת לזינוק היא שתאגיד הבנקאות המוביל ג'יי פי מורגן צ'ייס העלה את המלצת הרכישה שלו למניה הישראלית ואת מחיר היעד של המניה, ואף ציין את האיתנות היחסית של החברה ברקע האתגרים המאקרו-כלכליים ואת הביצועים של הנהלת החברה שני הרבעונים האחרונים.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.