מניית מנצ'סטר יונייטד, המפעילה של קבוצת הכדורגל המקצועית ומנהלת רשת המדיה, החדשות ומוצרי הצריכה הנלווים (מרצ'נדייז) שלה, זינקה ב-62% במסחר בשבוע שעבר. העליות החדות הגיעו דווקא לאחר שמניית החברה, אשר נמצאת בבעלות האחים גלייזר האמריקנים, איבדה כ-60% מערכה מסוף ספטמבר 2021 ועד לשפל בתחילת יולי השנה, אז רשמה שווי נמוך במיוחד ודומה לתקופת הנפקתה בשנת 2011.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אולם, מאז יולי האחרון חל שינוי במגמה והמניה הכפילה את שוויה. ברקע, שתי סיבות מרכזיות: ההודעה על עזיבתו של כוכב העל הפורטוגלי כריסטיאנו רונאלדו והצהרת הבעלים על המכירה הצפויה של המועדון.
3 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו שחקן מנצ'סטר יונייטד
כריסטיאנו רונאלדו שחקן מנצ'סטר יונייטד
כריסטיאנו רונאלדו יעזוב מנצ'סטר יונייטד
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר הודיעו "השדים האדומים" כי הכוכב בן ה-37 שוחרר מהמועדון בהחלטה משותפת של שני הצדדים. ההודעה הגיעה שבוע לאחר הריאיון יוצא הדופן שהעניק השחקן לפירס מורגן, בו ביקר בחריפות את ההתנהלות במועדון ובעיקר את המאמן אריק טן האח. "המועדון מודה לו עבור התרומה המשמעותית שלו לאורך שתי הקדנציות שלו באולד טראפורד", נמסר מיונייטד.
רונאלדו עצמו הגיב להודעה ואמר: "לאחר שיחות עם מנצ'סטר יונייטד, הסכמנו להתיר את החוזה בינינו לפני סיומו. אני אוהב את מנצ'סטר יונייטד ואני אוהב את האוהדים, זה לעולם לא ישתנה. למרות זאת, זה מרגיש שזה הזמן הנכון עבורי לחפש אתגר חדש. אני מאחל לקבוצה בהצלחה בהמשך העונה ובעתיד.
"מנצ'סטר יונייטד ניסתה לדחוק אותי החוצה", אמר הפורטוגלי בין היתר בריאיון בשבוע שעבר. "לא רק המנג'ר, אלא עוד גורמים בתוך הקבוצה. אני מרגיש נבגד. אני מרגיש שאנשים מסוימים לא רוצים אותי במנצ'סטר יונייטד. לא רק העונה, הרגשתי את זה גם בעונה שעברה. הפכו אותי לכבשה השחורה של המועדון, לא הייתה להם אמפתיה לילדה החולה שלי. זאת התקופה הכי קשה בחיי, מקצועית ואישית".
במקביל, האחים ג'ואל ואברם גלייזר העמידו כאמור את המועדון למכירה בעבור שישה מיליארד פאונד. אם יצליחו למכור את המועדון במחיר זה, מדובר ברווח עצום לאחר שרכשו אותו ב-790 מיליון פאונד ושילמו 165 מיליון פאונד בדיבידנדים במשך עשור.
3 צפייה בגלריה
האם אפל באמת שוקלת לרכוש את הקבוצה? לא ברור. טים קוק, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה
האם אפל באמת שוקלת לרכוש את הקבוצה? לא ברור. טים קוק, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה
האם אפל באמת שוקלת לרכוש את הקבוצה? לא ברור. טים קוק, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה
(רויטרס)
ברקע, הדיווחים על רוכשים פוטנציאליים ממשיכים להופיע. נכון לעכשיו, בין הרוכשים הפוטנציאליים נמצאים בין היתר שחקן העבר דייויד בקהאם וסר ג'ים רטקליף, הבעלים של ענקית הכימיקלים "אינאוס" שהודיע כבר בחודש אוגוסט האחרון על רצונו לרכוש את המועדון.
בנוסף, בשבוע שעבר פורסם בצהובון הבריטי דיילי סטאר דיווח שמהימנותו לא ברורה בשלב זה, לפיו ענקית הטכנולוגיה אפל מתעניינת ברכישת המועדון בעבור 5.8 מיליארד פאונד.
אם הדיווח אכן יתברר כאמיתי והעסקה תצא לפועל, יהיה מדובר ברכישה היקרה ביותר אי-פעם של קבוצת כדורגל ולעקוף את הרכישה של צ'לסי תמורת 4.25 מיליארד פאונד מוקדם יותר השנה.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר

  • אברקרומבי אנד פיץ', קמעונאית האופנה המובילה המחזיקה כ-730 חנויות ברחבי העולם, זינקה ב-27% במסחר בשבוע שעבר. כמו חברות רבות, אברקרומבי זינקה בתקופת הקורונה בכ-500%, אולם מאז ועד לסוף אוגוסט השנה איבדה המניה כ-70% מערכה. העליות של השבוע האחרון מיוחסות לפרסום הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השלישי של השנה, לפיהם עקפה אברקרומבי את תחזיות ההכנסות. בנוסף, החברה הודיעה כי טרי בורמן, היו"ר שהחזיק בתפקיד מאז פברואר 2018, יוחלף בסוף ינואר.
  • ד"ר מרטינס, ענקית ההנעלה וההלבשה הבריטית, צנחה ב-21% במסחר בשבוע שעבר. בכך, נמשכה מגמת הצניחה של המניה שאיבדה כמחצית משוויה מתחילת השנה. הירידות האחרונות הגיעו ברקע פרסום הדוחות הכספיים החציוניים של החברה, לפיהם איכזבה ד"ר מרטינס הן בשורת המכירות והן בשורת הרווח בצל השפעת האינפלציה על מעמד הביניים. אף על פי כן, החברה שימרה את תחזית ההכנסות השנתית וציינה כי היא עדיין רואה ביקוש גבוה באירופה לצד היחלשות קלה בארה"ב, אך היא צופה כי גם שם המצב ישתפר לאור ההתקררות במזג האוויר.
  • קרדיט סוויס, ענקית הפיננסיים והבנקאות השווייצרית, צנחה ב-18% במסחר בשבוע שעבר. מניית החברה איבדה כ-60% משוויה מתחילת השנה הנוכחית ובכך הגיעה לשפל היסטורי. את הירידות האחרונות ניתן לייחס לבריחת הכספים המסיבית מהחברה בתקופה האחרונה, ברקע חשש מהיציבות הפיננסית של החברה לאחר קריסתה של קרן הגידור ארצ'גוס שהייתה לקוח של קרדיט. כך למשל, ביום רביעי האחרון דיווחה על משיכות מצד לקוחות בשווי 89 מיליארד דולר במהלך ששת השבועות הראשונים של הרבעון, מה שמייצג כ-10% מסך הנכסים המנוהלים. בנוסף, קרדיט סוויס הוסיפה כי היא צופה הפסד של 1.6 מיליארד דולר ברבעון הבא.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.