על פי הערכות בבנקים ובבתי השקעות, האינפלציה בישראל צפויה לטפס ביום שישי הקרוב לשיעור שנתי של 4.5%-4.6%. ההערכה היא שמדד המחירים לצרכן עלה בחודש יוני ב-0.4%-0.6%, אולם בחודשים הקרובים האינפלציה תתגבר עוד בעיקר בשל ייקור החשמל בחודש הבא שיגרום לשורת התייקרויות נוספות במשק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, מבדיקת ynet עולה כי לא קיים כיום מנגנון בתוקף לפיצוי ציבור השכירים על התייקרויות בשיעור חריג, כפי שהיה קיים בישראל בשנות האינפלציה הגבוהה, בעיקר בשנות ה-80 של המאה הקודמת.
2 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
ההערכות: האינפלציה בישראל תמשיך לזנק. אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
הסכם כזה נחתם בפעם האחרונה בישראל בשנת 2003, כאשר האינפלציה כבר הגיעה לשיעור שנתי גבוה של 6.5%, ועל פיו נקבע שאם האינפלציה תעבור בעתיד שיעור שנתי של 8% - כל ציבור השכירים יפוצה בגין תוספת היוקר על ההתייקרויות.
אולם, מבדיקת ההסתדרות היום (ג') בתשובה לשאלת ynet, עולה כי ההסכם אינו בתוקף כבר שנים וכי ההסתדרות מתכוונים לדרוש מהמעסיקים ומהממשלה לגבש הסדר שיביא לפיצוי השכירים, אם האינפלציה בישראל תתגבר עוד. יחד עם זאת, בימים אלה לא ניתן לחתום על הסכמים כלשהם שהממשלה תהיה שותפה להם, המיטיבים עם הציבור, מחשש שהדבר יהווה שוחד בחירות.
עוד יצוין כי בעבר נחתמו הסכמי תוספת יוקר בין ההסתדרות למעסיקים ושר האוצר או שר הכלכלה והתעשייה חתמו על צו הרחבה לכלל השכירים במשק.

בבתי ההשקעות ובבנקים מעריכים: האינפלציה תזנק

בינתיים, בבית ההשקעות פסגות העריכו היום כי מדד המחירים לחודש יוני יעלה בשיעור גבוה של 0.6%. לפי עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, יובילו את המדד מחירי הטיסות שקפצו, הדלק שעלה בשיעור ניכר והשכירות שהתייקרה בשיעור גבוה מבשנים האחרונות. מנגד, תחזית הראל צופה עלייה של 0.4% ביוני.
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
האינפלציה בארה"ב תירגע? יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(AP)
עלייה של המדד ב-0.6% תוביל את האינפלציה השנתית בישראל לשיעור שלא נראה כאן כבר שנים - 4.6%. באוצר ובחלק מהבנקים ההערכה היא שהמדד יעלה ב-0.4% עד 0.5%.
בתוך כך, מחר יפורסם שיעור האינפלציה בארה"ב וההערכה היא שהעלייה באינפלציה שהגיעה כבר לשיעור שנתי של 8.6%, תמשיך להיות גבוהה גם ביוני, אך תתמתן מעט ביולי. זאת, בעיקר בשל העלאות הריבית שביצע הבנק המרכזי בארה"ב בחודשים האחרונים, כאשר ההעלאה האחרונה הייתה גבוהה במיוחד בשיעור של 0.75%.
מנכ"ל בית ההשקעות אופנהיימר, הראל גילאון, הדגיש כי דוברת הבית הלבן ציינה אתמול במהלך התדרוך היומי לעיתונאים כי הם צופים שצריכת המזון והאנרגיה עדיין תהיה גבוהה ("Highly elevated") בחודש יוני.
עם זאת, הם מאמינים כי כבר בחודש יולי תהיה ירידה משמעותית של מחירי האנרגיה שכבר ירדו מאוד מאז חודש יוני. מחירו של גלון דלק ממוצע היה גבוה ב- 11% בחודש יוני בהשוואה ליולי, והוא צפוי להמשיך לרדת.