רגע לפני פסח: מחיר העגבנייה ממשיך לטפס והגיע ל-14 שקל לק"ג בירקניות. ברשתות השיווק המחירים עלו אבל הם כמובן נמוכים יותר ממחירי הירקניות ולעיתים נמוכים ממחירי הקנייה הרשמיים כרגע, כיוון שהרשתות מקבלות הנחות על קניית כמויות וכן בשל הסכמים חתומים מראש. טווח המחירים ברשתות הזולות נע בין 3.90 שקלים לק"ג במבצע מוגבל כמות, ל-6.9 שקלים לק"ג. בסניפים בתוך הערים המחיר נוסק לכ-10-8 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שימו לב לעליית המחירים כשבוע וחצי לפני פסח: בשופרסל דיל המחיר לק"ג עגבניות עלה מ-4.90 שקלים לפני חודש ל-5.90 שקלים. ברמי לוי ק"ג עגבניות נמכר ב-5.90-4.90 שקלים, בעוד שבחודש שעבר מכרו שם עגבניות ב-2.90 שקלים לק"ג, מחיר שיותר מתאים לימים שלפני פסח. ביוחננוף מוכרים עגבניות ב-6.90 שקלים לק"ג במקום 5.90-2.90 שקלים לפני חודש. בחלק מהסניפים יש מבצע: 4.90 שקלים לק"ג. באושר עד מציעים עגבניות ב-6.90 שקל לק"ג במקום 5.90 שקל לק"ג לפני חודש ורק בויקטורי יצאו צדיקים: 3.90 שקלים לק"ג מחיר שמתאים לתקופת טרום החג ואפילו 2.90 שקלים באשדוד, בעוד שלפני חודש המחירים היו גבוהים יותר: 5.90-4.90 שקלים לק"ג.

מחסור בגלל שנת שמיטה וכפור. הייבוא קשה

הסיבות למחסור: חודש מרץ הקפוא שהביא לעיכוב בהבשלה ולדחיית שתילות מרץ, שנת שמיטה ועידוד יבוא מטעם המדינה שהביא חקלאים לנטישת גידול העגבניות. "אנשים מנסים לחלוב את החלקות, להוציא כמה שאפשר ולנסות לשווק גם תוצרת פחות איכותית. הכל הולך. יש חוסר גם בעגבניות שרי שזה ממילא לא מוצר שמפצה על המחסור בעגבניות".
ומה לגבי יבוא? לרוב בשנת שמיטה יש הגברת שתילות במגזר הערבי-ישראלי אך השנה הוא לא מצליח לפצות על החוסר בעגבניות ויש מחסור גם בירדן ובעזה. ירקן אמר ל-ynet שהייבוא מטורקיה ברמה נמוכה "העגבניות זולות אך משחירות מהר". חקלאים אמרו ל-ynet שגם הייבוא מטורקיה התייקר. "כיוון שהחקלאים בערבה זנחו את הפלפל, בעתיד ישתלו בערבה עגבניות וזה יגדיל את כמות העגבניות בישראל", כך נטען.
חקלאי שנמצא בתערוכת החקלאות בגרמניה מספר: "דווח לנו מהארץ שהייבוא מטורקיה יקר מכמה סיבות: בימים אלה, קשה לנוע בים, המסחר נהיה יקר ופחות זמין - גם בגלל המלחמה באוקראינה גם בשל הפקקים בנמלים. בנוסף, גם בטורקיה היה קר מאוד במרץ. כמו כן, הטורקים למדו שאפשר למכור לנו ביוקר הם רואים שנמכרת פה ק"ג עגבנייה בשווקים הסיטונאים בשמונה שקלים אז הם לא טיפשים ולא ימכרו לנו עגבנייה בשני שקלים לק"ג".

יש עודף של גזר ואין מחסור ברוב הירקות

לטענתו, חקלאים באירופה מרוויחים יותר מהחקלאי הישראלי. "סיפרתי לחקלאי הולנדי פה שהמחיר בארץ למגדל הוא שלושה שקלים לק"ג. הוא צחק ואמר לי: 'צא מהעסק הזה. אצלי בפחות מיורו וחצי לק"ג אין החזר השקעה'. והולנד היא ספקית ענקית של עגבניות. הוא אמר שמרץ היה חודש קר גם בהולנד ושם עוד מחממים את העגבניות. חקלאים שאין להם מימון לגז הפסיקו לחמם שם. חקלאי מיוון, מדינה זולה, אמר שהמחירים שם הם כרגע 2.5 אירו לצרכן, יקר מאוד".
יש מחסור בעוד ירקות? "גידול המלפפונים מתאושש. חצילים היה מחסור קל וכעת לא חסר. פלפל אין הרבה תוצרת אבל יש סחורה. הרבה מהירקות מוכרים בזול: יש לנו עודף של 30 אלף טונות גזר שלא נמכרו לרוסיה. בתפוח אדמה יש יצוא ולא חסר ייצור מקומי ויש לצידו יבוא לצורך השמיטה. גם לא חסר בצל, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמגדלת בצל בחורף אז יש. רק בעגבניות יהיה מחסור בפסח. ייקח חודש וחצי עד שהמחירים יירדו, אבל כשאני מסתובב אני רואה מחירים סבירים. יש מחסור אבל נראה גם שמישהו מנסה לחמם את השטח".