עוד תוכנית התחדשות עירונית בגבעתיים יוצאת לדרך: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה שלשום (ב') להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית פינוי בינוי במתחם בראשית, הממוקם בצומת הרחובות בן גוריון, גולומב, בראשית ועמל בעיר. מדובר בתוכנית מפורטת ראשונה, בהתאם לעקרונות התוכנית המתארית (כלומר תוכנית כוללת) לרחוב בן גוריון, המקודמת בימים אלה.
התוכנית, המקודמת על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עיריית גבעתיים והמינהלת העירונית להתחדשות, משתרעת על שטח של כ-25 דונם. על פי מינהל התכנון, מטרתה לחזק את ציר בן גוריון, רחוב ראשי המקשר בין 3 הערים גבעתיים, רמת גן ובני ברק. עם אישור התוכנית קראו יו"ר הוועדה, ערן ניצן, ומתכנן המחוז, אדריכל ארז בן אליעזר, למשרד התחבורה "לקדם קו מערכת תחבורה עתירת נוסעים לאורך ציר זה, החיוני להתפתחות הערים הגובלות בו ולמטרופולין בכלל".
2 צפייה בגלריה
מתחם בראשית גבעתיים
מתחם בראשית גבעתיים
מתחם בראשית גבעתיים
(הדמיה: בר לוי אדריכלים)
התוכנית כוללת 650 יחידות דיור שיוקמו ב-5 מבנים מעורבי שימושים: 4 מבנים בני 30 קומות שיוקמו על רחוב בן גוריון וישלבו מגורים, מסחר ותעסוקה, ובמבנה נוסף בן 9 קומות שיוקם על רחוב עמל וישלב מגורים ומבני ציבור בקומת הקרקע. מתוך כלל יחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-260 דירות קטנות.
בנוסף למגורים, התוכנית כוללת לאורך רחוב בראשית כ-6.3 דונם לטובת הקמת מבני ציבור, בהם ניתן יהיה להקים בתי ספר וכן שטחי ציבור. במרכז המתחם מתוכנן שטח ציבורי פתוח של כ-4 דונם, וכן מתוכננת מערכת שבילים ירוקים המקשרת בין רחוב בן גוריון לבין גבעת קוזלובסקי וגן העלייה השנייה, הגובלים בתוכנית ממערב.
לדברי ניצן, "גבעתיים עומדת בפני שינוי אדיר בזכות רשת מערכת תחבורה עתירת נוסעים שהולכת ונבנית בליבה. שיתוף הפעולה של הוועדה המחוזית ביחד עם הרשות להתחדשות עירונית ועיריית גבעתיים מאפשר לקדם תוכניות בעיר שמאפשרות את ההתחדשות בה תוך ראייה מתחמית, העצמת הדיור ויצירת שטחי ציבור החיוניים להעצמה זו".
2 צפייה בגלריה
מתחם בראשית גבעתיים
מתחם בראשית גבעתיים
מתחם בראשית גבעתיים
(הדמיה: בר לוי אדריכלים)
בן אליעזר הוסיף כי "התוכנית מאפשרת התחדשות עירונית מגוונת ואינטנסיבית, אשר תשנה את אופיו של רחוב בן גוריון ותהפוך אותו לציר אורבני משמעותי המחבר בין 3 ערים. בד בבד, מאפשרת התוכנית יצירת שטחי ציבור פתוחים ובנויים יש מאין בפנים השכונה, על מנת לאפשר את ההתחדשות העירונית".
מנהל אגף בכיר תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, גורי נדלר, מסר: "התוכנית מהווה חלק מהמתווה שאושר לציר בן גוריון בעיר ומתייחס לצורך של העיר לצמוח, למרות שהיא גובלת מכל צדדיה עם ערים שכנות. לצד שימור האופי הייחודי לגבעתיים בבנייה נמוכה במרכזה, מתחם בראשית מייצר סביבה עירונית מודרנית ומגוונת".

ת"א: מגדל בן 30 קומות במקום מטה חברת החשמל

בתוך כך, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב-יפו אישרה לאחרונה תוכנית פינוי בינוי במרחב בגין החשמל בדרום העיר, הכוללת 120 דירות חדשות, מתחם תעסוקה בהיקף של כ-34,400 מ"ר, שטחי מסחר בהיקף של כ-1,950 מ"ר ומבנים לשימור. התוכנית, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית תל אביב-יפו, משתרעת על שטח של כ-21 דונם וממוקמת במרחב חברת חשמל בגין, בין הרחובות מנחם בגין, החשמל, מקווה ישראל ורחוב ברזילי.
הבינוי במתחם כולל מגדל בן 30 קומות עם קומת מסחר ומעליה שטחי תעסוקה ומגורים בחלקו הצפוני; בדרום, בדופן דרך בגין, מוצע מבנה תעסוקה בן 8 קומות עם שטחי מסחר בקומת הקרקע; ובדופן רחוב החשמל מציעה התוכנית מבנה לצרכי ציבור בגובה 5 קומות.
בנוסף, התוכנית מטפלת במספר מבנים ואתרים לשימור, בהם מגדל מים ברחוב החשמל, בארות, מבנה "החווה לדוגמא" ומבנה תחנת הכוח הראשונה (תחמ"ש) לרבות מערכת הגנים הצמודה לחלקם. זאת לצד שיקום חלקים מהגן ההיסטורי של "החווה" שהתקיימה במקום בעבר, ואת פתיחתו של המתחם למעבר הציבור. לצורך כך כוללת התוכנית מעברים המחברים בין דרך בגין ורחוב החשמל וכן מספר רחבות וכיכרות ציבוריות הנפתחות אל הרחובות הסובבים, מקשרות בין הרחובות למרחב העירוני ומנגישות את השטחים הפתוחים והמבנים לשימור.
התוכנית, שנערכה על ידי משרד מנעד אדריכלים, מאפשרת את השארתו או החלפתו של מגדל המשרדים המשרת מאז ועד היום את חברת החשמל, אשר נבנה ב-1980 בתכנונו של אדריכל אברהם יסקי. במסגרתה ישודרגו הרחובות בגין והחשמל על ידי ארגון מחדש לטובת הולכי הרגל, נטיעות ושמירה של מספר עצים בוגרים הקיימים במתחם.
עינב רינגלר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י, ציינה כי "התוכנית קודמה בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית והיא מקדמת מרחב אורבני איכותי, תוך שילוב בין שימור אזור בעל ערך היסטורי עם מגורים, תעסוקה ומוסדות ציבור עם נגישות וקישוריות גבוהה ודיור בר השגה".