הפסקות חשמל לחילונים בלבד? כך לפחות עולה מדבריו של מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר בוועידת איגוד המנכ"לים והמזכירים ברשויות המקומיות באילת. על פי שפיגלר: "ישובים בהם יש תושבים דתיים לא נותקו מרשת החשמל כדי לא לפגוע בהם בשבת, חיברנו אותם לחשמל וניתקנו ישובים אחרים". האמירה של שפיגלר מתייחסת בעיקר ליישוב מודיעין עילית שנותק מרשת החשמל לקראת כניסת השבת, ואחרי שהיה מנותק שעה ורבע, הורה המנכ"ל להחזיר את החשמל.
בשיחה עם כלכליסט, אמר שפיגלר: "אם היישובים הדתיים היו מנותקים מהחשמל בכניסת השבת, ההשפעה של הפסקת החשמל הייתה למשך 25 שעות, ולא לערב אחד. מדובר בהחלטה אנושית של ערבות אנושית". לשאלת כלכליסט אם הייתה פנייה של גורם פוליטי ביחס לתעדוף היישובים הדתיים, ענה שפיגלר: "לא הייתה פנייה של שום גורם פוליטי או חבר כנסת בנושא. מדובר בהחלטה ערכית".
1 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
ביתר עילית
(צילום: אוהד צויגנברג)
בתשובה לשאלה בנוגע לפרסומים ביום שישי, לפיהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש משפיגלר שלא לנתק מהחשמל את היישוב החרדי ביתר עילית, אמר המנכ"ל לכלכליסט כי השר פנה אליו בבקשה לתעדף את היישובים הדתיים, אך הפנייה נעשתה לאחר שההחלטה כבר התקבלה ובוצעה.
ביום שישי האחרון נותקו 300 אלף משקי בית מרשת החשמל בשל חוסר תיאום אבסורדי בין שני הגופים החזקים במשק החשמל: חברת החשמל וחברת ניהול המערכת נגה, שלא הפעילו מספיק תחנות כוח על אף שידעו מראש כי צפוי מזג אוויר חריג עם טמפרטורות גבוהות שמובילה לירידה ביכולת הפקת החשמל של תחנות הכוח. במקרה של השלת משתמשים מרשת החשמל – כלומר במקרים בהם יש יותר ביקוש לחשמל מאשר ייצור, כפי שקרה ביום שישי, המאלץ לנתק צרכנים מרשת החשמל, מעבירה חברת ניהול המערכת נגה לחברת החשמל את כמות החשמל שצריך לנתק מהרשת, בהתאם ליכולות הייצור. הבחירה אילו בתים ינותקו ובאיזה אזורים היא של חברת החשמל.
כעת, חושף מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר כי ביום שישי האחרון הוחלט לתעדף יישובים דתיים בניתוק החשמל על פני יישובים חילוניים, כך שאלו לא ינותקו מחשמל. לטענתו, "ביום שישי האחרון, בערב שבת היו אנשים דתיים שעובדים עם פלטות ומכשירים חשמליים שברגע שהיו ניתוקי חשמל המכשירים לא חוזרים לפעול ופוגעים בשבת שלהם, לכן יצאה הוראה נחרצת לחבר לרשת החשמל לפני כניסת שבת, את כל אותם ישובים בהם מתגוררים רוב דתי ולנתק מרשת החשמל מקומות אחרים בארץ". שפיגלר טען כי גם יישובים חקלאיים הועדפו, על מנת למנוע תמותת בעלי חיים.