"אולי עוד חצי שנה יראו את העלייה בשכר המינימום ויגידו שצריך יותר". כך אמרה הבוקר (ה') ח"כ נעמה לזימי מהעבודה, יוזמת ההצעה להעלאת שכר המינימום במשק ל-40 שקל שהוגשה אתמול על שולחן הכנסת. לזימי הוסיפה כי "הדרך כן ארוכה, אבל אני אדם מאמין וזה שיש גם חברי אופוזיציה וגם חברי קואליציה בהצעה מסמן טובות".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לזימי הוסיפה כי "ההצעה הוגשה מתוך תפיסת עולם לפיה אסור שיהיו בישראל של היום עובדים עניים. אי-אפשר להרשות מצב שגם משקי בית עם שני אנשים עובדים לא מסיימים את החודש. אנחנו מתחת לכל מדינות ה-OECD בשכר המינימום שלנו ובעוד בעולם רואים עלייה הדרגתית, אצלנו המצב די תקוע".
1 צפייה בגלריה
ח"כ נעמה לזימי עם שלט של הקמפיין
ח"כ נעמה לזימי עם שלט של הקמפיין
ח"כ נעמה לזימי עם שלט של הקמפיין
(מתוך עמוד הטוויטר של נעמה לזימי)
לדבריה, "שכר מינימום של 40 שקל לשעה הוא לא קפיצה דרמטית. זה מעביר אותנו למצב סביר וזה גם מנוע להגדלת הצריכה ולהתנעת הכלכלה".
באשר לביקורת שהשמיעו אמש נציגי המעסיקים והעצמאים, אמרה לזימי כי "גם לפני ההעלאה הקודמת אמרו שזה יוביל לפיטורים והנה הייתה העלאה והאבטלה לא גדלה. יחד עם זאת, רשתות סוציאליות לעצמאים זה דבר מחייב מציאות לא פחות מהעלאת שכר המינימום. זה לא או, או - זה הרבה פעמים גם וגם. ישראל צריכה להסתכל על החיים בכבוד כעל חובתה".
בהקשר ישיר לכך, ח"כ לזימי בירכה על המשא ומתן של ההסתדרות עם משרד האוצר שמתנהל במקביל וכולל בין היתר את סוגיית שכר המינימום, ואמרה כי "רק הגוף הכי מאורגן יכול לעשות קפיצות מדרגה שכאלה". בנוסף, אמרה לזימי כי "גם אם ההצעה לא תהייה בשלה בחצי השנה הקרובה מבחינת היכולת להעביר אותה, היא מספקת חזון לאיזה שכר רוצים לראות עבור עובדים וגם על התופעה של עובדים בעוני".
בתוך כך, ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה התראיינה גם היא הבוקר לאולפן ynet והביעה התנגדות להצעה. "כאשר אנחנו מנסים להעלות את שכר המינימום אנחנו פוגעים בשכבות החלשות כי לא רוצים להעסיק אותם ומגיעים לפשרות, כמו כוח זר מחו"ל.
"ניסו לקבוע שכר מינימום לפועלי בניין וקברו אותו בהסכם קיבוצי של 7,000-6,000 שקל, אבל היום הם מרוויחים 10,000 שקל והשוק הפרטי יכול לפתור את זה. הוא עושה עבודה יותר טובה מאשר שאנחנו, הפוליטיקאים, נקבע את זה".