רשות המיסים החלה לנהל בימים אלה שורת חקירות בתחום חדש, בחשד למשיכות כספים בלתי מדווחות על ידי בעלי שליטה מחברות. במסגרת החקירה נחקר, בין השאר, חשד כי בעלים ומנהל של אחת החברות העוסקת בהפעלת רשת סופרמרקטים ברחבי הארץ, משך מיליוני שקלים מהחברה שבבעלותו מבלי לדווח על סכום זה כהכנסה לפי פקודת מס הכנסה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החשוד הובא על ידי חוקרי רשות המיסים לדיון בפני השופטת עדי בר טל מבית משפט השלום בירושלים שהורתה לשחרר את החשוד בתנאים מגבילים. במסגרת החקירה נחקרה גם רו"ח של החשוד, ובית המשפט הטיל צו איסור פרסום על חקירתה.
במסגרת פעילות שביצע פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום בשיתוף פקיד שומה ירושלים 3, עלה חשד כי הבעלים ומנהל החברה העוסקת בהפעלת רשת סופרמרקטים ברחבי הארץ, בסיוע רו"ח שלו, הציגו בפני רשויות המס מצגים כוזבים על מנת להתחמק מתשלום מס. בעקבות החשדות נפתחה חקירה במסגרתה נתפסו מסמכים רבים, והשניים הובאו לחקירה במשרדי מס הכנסה.
מהבקשה לשחרור בערבות עולה כי החשוד, תושב ירושלים, נקט לכאורה בפעולות על מנת להסתיר את משיכותיו כבעל שליטה בחברה ועל ידי כך להפחית את חבות המס, תוך שעשה שימוש פרטי בכספי החברה. על פי החשד בעל החברה ורו"ח הגישו את הדו"ח האישי שלו ללא דיווח על ההכנסה בידיו והציגו מצג שווא בדו"ח הכספי של החברה בסכום כספי של כ-17 מיליון שקל.
יצוין כי בינואר 2017 נכנסה לתוקפה רפורמת "חברות הארנק", במסגרתה חוקק סעיף המסדיר את אופן טיפול המיסוי במשיכות כספים מחברה על ידי בעל המניות המהותי בה או בהעמדת נכס של החברה לשימוש של בעל המניות המהותי.
על פי תיקון החקיקה, בעלי מניות שנטלו כספים מחברות בשליטתם מחוייבים בדיווח שנתי על הכספים וכן בתשלום מס הכנסה בגינם. מועד החיוב של משיכת כספים מחברה יחול בתום שנת המס שלאחר שנת המס שנמשכו בה הכספים. לפי החקיקה, משיכה מחברה במועד החיוב תיחשב כהכנסה מדיבידנד, או לפי העניין כהכנסת עבודה של בעל המניות המהותי.
ברשות המיסים אמרו היום, כי לאחרונה הרשות עלתה מדרגה באכיפת חובת הדיווח של בעלי השליטה, ובמסגרת זו ניהלו חוקריה בתקופה האחרונה שורת חקירות סמויות שהבשילו בימים אלה לידי חקירות גלויות. במסגרת זו נחקרו מספר בעלי חברות ברחבי הארץ, וצפויים מעצרים נוספים.