הקלפיות נפתחו הבוקר (ג') והבחירות לכנסת ה-25 החלו. לפי ועדת הבחירות לכנסת, נכון להיום יש בישראל 6,788,804 בעלי זכות הצבעה שיוכלו לתת את קולם למפלגה שיבחרו ב-12,495 קלפיות בסך הכל, המפוזרות בין היתר בבתי חולים, בנציגויות ישראל בחו"ל, בבתי סוהר, בבתי מעצר וגם בקלפיות קורונה מיוחדות לחולים המבודדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על מנת לארגן את מערך הבחירות ולפקח על כל התהליך יש צורך בכ-60 אלף עובדים, בהם מזכירים, סדרנים, מפקחים ועוד. תקציב ועדת הבחירות הנוכחי עומד על 538 מיליון שקל בסך הכל, כאשר מתוכו כ-153 מיליון שקל מוקצה לשכר עובדי יום הבחירות. כמו כן, שכר מזכירי הקלפי עלה לקראת הבחירות הנוכחיות מ-2,279 שקל ל-2,870 שקל ליום עבודה באורך 16 שעות (לפני ניכוי מס).
1 צפייה בגלריה
הצבעה בקלפי
הצבעה בקלפי
הצבעה בקלפי
(צילום: עמית שאבי)
לפי הודעת הדרושים שפורסמה לפני כחודשיים על ידי ועדת הבחירות המרכזית, מזכירי הקלפיות (שניים בכל קלפי, למעט במקרים חריגים), אשר כאמור ירוויחו שכר נאה על עבודתם ביום זה, צריכים להיות בני 21 ומעלה, לאחר 12 שנות לימוד, ללא עבר פלילי, דוברי עברית שוטפת ואף לעמוד בהצלחה בהליך המיון וההכשרה לתפקיד. בנוסף, מי שהיה חבר מפלגה או נטל חלק בפעילות של מפלגה כלשהי בשלוש השנים שקדמו ליום הבחירות לא יכול להיות מזכיר או מפקח על קלפי.
מלבד יו"ר ועדת הקלפי ממונה על ידי ועדת הבחירות המרכזית, בכל קלפי יש שלושה חברים המייצגים שלוש סיעות שונות מהכנסת היוצאת. הוועדה המרכזית היא שקובעת את ההרכב הסיעתי של כל ועדת קלפי, אשר תפקידה לשמור על טוהר הבחירות. ועדת הקלפי היא הסמכות הבלעדית לקבל החלטה הנוגעת למהלך ההצבעה במקום הקלפי, כדוגמת פסילת קול או מניעת הצבעה של אדם מסוים (אם לדוגמה לא הגיע עם תעודה מזהה כנדרש).
כמו כן, על מנת לוודא שהליך ההצבעה מתקיים ללא שיבושים או רמאויות, גם בבחירות הקרובות כ-13,490 מפקחי טוהר הבחירות יוצבו בקלפיות השונות ויהיו מצויידים במצלמת גוף. המפקחים גם יצלמו את מהלך ספירת הקולות ואריזת חומרי הבחירות, למטרת תיעוד ודיווח על אירועים חריגים. בנוסף, יש סדרן ושוטר בכל קלפי שיש בה ריכוז מצביעים גבוה.

נלי תגר: "כשאני בקלפי ברור שלא יהיו בעיות"

ועל אף כל זאת, רבים סבורים כי מספר האנשים שאחראים על פיקוח על טוהר הבחירות לא מספיק, ובהתאם לכך גם מגייסים מתנדבים על מנת לסייע במלאכה.
כך למשל, השחקנית והקומיקאית נלי תגר, המשמשת גם כפרזנטורית של ארגון "משמר הבחירות האזרחי", הסבירה בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio כי "יש המון קלפיות ולפעמים אין מספיק אנשים ולכן יש קלפיות שאין להם נציגים מכל המפלגות. יש למשל קלפיות מאוד מרוחקות מיישובים מרוחקים ואז המפלגות בוחרות לשים אנשים בקלפיות שהן יודעות שהן 'שלהן'. למשל, לנציג ממרצ למשל יהיה יותר חשוב לשבת בקלפי בבבלי ולשמור עליה מאשר לשבת במקום כמו קריית ארבע.
"כאן נכנס המשמר האזרחי לטוהר הבחירות. הסיסמא שלנו היא: 'זוג עיניים שווה מאות קולות'. אני למשל ישבתי בקלפי בבני ברק. אם אני יושבת שם, אז ברור שכשאני שם לא יהיו בעיות כי יכולים לפסול להם את הקלפי וזה אומר שהמון קולות של ג' (יהדות התורה - ד"ר) ושל ש"ס יילכו לפח. אבל אם אין עוד זוג עיניים, מה הבעיה לסמן עוד עשרה אנשים ולדחוף פתקים?", מסבירה תגר.
בניגוד לתפקידים בתשלום בקלפי אשר ההרשמה אליהם נסגרה מזמן, משמר הבחירות האזרחי עדיין מחפש מתנדבים שיסייעו לפקח על קלפיות ברחבי הארץ. על מנת להירשם לקלפי (מגיל 17 בלבד) יש להיכנס לאתר של משמר הבחירות.