הממשלה מתעלמת מהפגיעה במכירות בקניונים - כך טוענים ראשי ענף המסחר בישראל, שמאיימים היום (רביעי) כי הם נערכים לפיטורי או הוצאת עשרות אלפי עובדים לחל"ת. "ברגע שיש קניונים וחנויות שלא נפתחו - איך נשלם משכורות", אמרו לנו ברשת שגדולה. "נוציא לחל"ת וזה קטסטרופה לענף, אנחנו דורשים דיון דחוף באוצר".
ראשי הרשתות מסרו בהודעה לעיתונות כי: "לאור השבתתו המוחלטת של ענף המסחר בישראל והפגיעה האנושה במכירות, התאגדות רשתות המסחר מודיעה שבמידה ונציגיה לא יוזמנו היום לדיון חירום במשרד האוצר כדי לגבש פתרונות כיצד להחזיר את המסחר בישראל לפעילות מלאה, אנו נערכים לפיטורי עשרות אלפי העובדים/הוצאה לחל"ת ביום ראשון הקרוב ולהפסקת כל התשלומים לקניונים ולמרכזי הקניות ולכל מוסדות הממשלה, לרבות מיסים. הצלת המסחר היא אינטרנס לאומי ויש לצעד זה השלכות כלכליות ומוראליות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי סגור
קניון עזריאלי סגור
קניון עזריאלי
(צילום: מוטי קמחי)
לעומת זאת, בקניונים טוענים שאלו איומי סרק שנזרקים לאוויר. גורם בקניונים אמר ל-ynet: "ברור שהשבוע בין 7 ל-14 באוקטובר היה שבוע זוועה למסחר, אבל מיום ראשון האחרון יש תנועה של קונים. מראשל"צ צפונה יש חזרה מסוימת לשגרה, עדיין 30% או 40% מהשוטף, אבל פי 2 ממה שהיה ברביעי ובחמישי בשבוע שעבר. בכל זאת יש יותר אנשים ברחובות, יותר מכוניות, יש דופק ברחובות - אבל צריך ללחוץ על משרד האוצר, בצדק. בגדול מה שצריך כדי להתניע את המשק זה שהילדים יחזרו למוסדות החינוך, איפה שאפשר ואיפה שבטוח". נציין כי חלק מהחנויות שפתוחות בקניונים פועלות באופן מצומצם ובטווח שעות קטן יותר מבשגרה.

מרכזי ביג: "לא נהסס לעזור"

במרכזי ביג פתחו את כל המרכזים בלמעלה מ-90% פתיחה למעט ביג אשדוד, שם כ-50% מהחנויות פתוחות. התשלום הבא של החנויות לקניונים יהיה בעוד שבועיים. במכתב לשוכרים כתבו: "לאור ההתרחשות בשבוע האחרון ולאור העובדה שעדיין לא ברור מה תהיה מדיניות הממשלה מול המגזר העסקי ולאור שאלות של שוכרים בימים האחרונים, אני רוצה להדגיש שלא נהסס לעזור בהקלות נדרשות גם במקרה של ההתרחשות הנוכחית סביב המלחמה בעזה וההשפעות הנגזרות.
2 צפייה בגלריה
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
המרכז המסחרי באשקלון ריק
(צילום: מאיר תורג'מן )
"כפי שהנכם כבר מכירים לנישתנו הנתון המשמעותי והחשוב ביותר הוא המכירות בפועל והעומסים הנגזרים במבט מצטבר. אנו חיים את הסיטואציה בזמן אמת, יום יום, ונשוב ונבחן זאת בשבועיים הקרובים בהתאם להתפתחויות והחלטות הממשלה בעניין מתווה הפיצויים (במקרה שלנו, החזר הוצאות כגון שכ"ד והוצאות שוטפות).
"יחד עם נכונותנו לקחת חלק בנזקים המצטברים, אנו רואים גם בהתנהלות המשותפת שלנו גורם משמעותי בהחזרת המשק לחיים ככל הניתן. כל שוכר שלא יפתח את עסקיו לקהל, גם אם התנועה דלילה, פוגע במאמץ ובחוסן הלאומי".
כן כתבו: "לאור הזוועות שחווינו כולנו בשבוע שעבר והמלחמה שבלית ברירה נכפתה עלינו ולאור שאלות שקמות ועולות מצדכם, רצינו לשוב ולהזכיר כי קבוצת ביג מרכזי קניות חרטה על דגלה כמדיניות מאז ומתמיד לעמוד לצד שוכריה בזמנים טובים ובעיקר בזמנים קשים.
"עמדנו לצדכם בעבר בתקופות לחימה שגרמו לסגירה מוחלטת של המרכזים והחנויות, עשינו זאת בקורונה מיד כשנכפתה עלינו הסגירה וגם בשוטף כשיש צורך אמיתי אנחנו לא חושבים פעמיים ותומכים, כל זאת מתוך הבנת הצרכים המשותפים של עבודה לאורך שנים ארוכות.
"כל צוותי הניהול של קבוצת ביג במטה ובמרכזים עומדים לשירותך לכל שאלה או בירור בכל עניין. ברגעים קשים אלה אי אפשר מבלי לשלוח חיזוק לכלל כוחות הביטחון וחיילי צה"ל באשר הם ותקווה שנוכל לראות את כל החטופים היקרים לנו בחזרה בביתם ובבריאות שלמה".
קבוצת קניוני עזריאלי מאפשרת לשוכרים לא לפתוח חנויות, אם כי רוב החנויות נפתחו אחרי היומיים הראשונים של המאורעות. הקבוצה מסרה כי פתחה את הקניונים "תוך הקפדה יתרה על הסדרי בטחון והנחיות פיקוד העורף וכמענה לצורך ההולך וגובר מצד ציבור הלקוחות המבקשים להצטייד בבגדים, צעצועים". כן נמסר כי "מאות עסקים נפתחו ותנועת המבקרים הולכת ומתגברת ככל שנוקפים ימי המלחמה".
באיקאה פותחים את החנויות בשעות מוגבלות: 10:00 עד 17:00 וביום ו' מ-9:00 ל-15:00. חנויות המטבחים בפ"ת ובת"א סגורות בשלב זה. ממלכת הילדים בחנויות סגורה גם היא.