תופעה חדשה בעקבות המלחמה באוקראינה: בריחת מוחות מרוסיה, בעיקר של צעירים משכילים, שמוטרדים מההגבלות שהוטלו על חופש הביטוי במדינה.
למלחמה באוקראינה יש כמובן השלכות רבות וקשות. בראש ובראשונה על האזרחים האוקראינים שמיליונים מהם הפכו לפליטים, על הכלכלה של שתי המדינות וגם על כלכלת העולם. יחד עם זאת, למלחמה יש גם השלכות על מה שמתרחש ברוסיה פנימה מבחינה פוליטית, כלכלית וחברתית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נמל התעופה דומודדובו במוסקבה
נמל התעופה דומודדובו במוסקבה
אולם הטיסות היוצאות בנמל התעופה דומודדובו במוסקבה
(צילום: AFP)
ההרעה במצב בעקבות שורת הגבלות שהטילו הרשויות ברוסיה על חופש הביטוי, דחפו רבים לשקול לעזוב את המדינה. על פי הערכות שונות, מאז תחילת המלחמה עזבו את רוסיה בין 150 ל-250 אלף אזרחים. רבים מהם הגיעו למסקנה שבמצב הנוכחי אין להם עתיד במדינה, וזה בולט בעיקר בקרב צעירים משכילים.
האיגוד הרוסי לתקשורת אלקטרונית מדווח כי בשבועות האחרונים עזבו את רוסיה לא פחות מ-70 אלף מתכנתים בדרגות שונות. חמור מכך, על פי ראש האיגוד, סרגיי פלוגוטארנקו, לא פחות מ-100 אלף נוספים עלולים לעזוב במהלך חודש אפריל. פלוגוטארנקו אמר את הדברים בעת דיון בפרלמנט הרוסי שעסק בעתיד ענף ההייטק ברוסיה.
העתיד הזה, יש לומר, נראה כעת קודר במיוחד. מערכת ההשכלה הגבוהה ברוסיה איכותית מאוד, בעיקר בתחומי המדעים וכמובן בתחומי המחשוב וההייטק. לעזיבה המונית של צעירים משכילים ואיכותיים לבטח תהיה השלכה שקשה להפריז בה.
למעשה, עוד לפני המלחמה החל זרם של אזרחים לעזוב את רוסיה, כיוון שחששו מפני הבאות. מספרם נסק דרמטית מיד לאחר תחילת המלחמה ב-24 בפברואר. רבים מהצעירים הרוסים בחרו בשלב ראשון לעזוב למדינות בריה"מ לשעבר, כמו גאורגיה, ארמניה או קירגיזסטן, אך גם ליעדים כמו טורקיה ודובאי.
חשוב לציין שחלק מאותם צעירים כבר עובדים, לאחר שבחרו לעזוב את רוסיה ולהמשיך לעבוד עבור המעסיקים שלהם מארץ אחרת. מדובר באפשרות נוחה למדי כאשר מדובר על מתכנתים הזקוקים רק למחשב הנייד, ומאוד גמישים מבחינת המיקום.
ככל שתימשך ותתארך המלחמה, סביר להניח שעוד ועוד צעירים משכילים ובעלי מקצועות חופשיים יבחרו לעזוב את רוסיה. לכך תהיה כמובן השפעה כמעט מיידית על שוק התעסוקה במדינה ועל כלכלתה, ולמעשה גם על היעדים שאליהם יבחרו אותם צעירים להגר.