בורסת מוסקבה ננעלה היום (ה') בעליות שערים ביום המסחר הראשון שלה מאז 28 בפברואר - התקופה הארוכה ביותר שהבורסה הרוסית הייתה מושבתת בהיסטוריה המודרנית של המדינה. המסחר התנהל באופן חלקי ב-33 מניות בלבד, בהן חברות ענק רוסיות כדוגמת גזפרום וסברבנק.
בפתיחת המסחר הבוקר הבורסה עלתה ביותר מ-11%, אולם בהמשך היום העליות התמתנו ומדד Moex המרכזי ננעל בעלייה של 4.4%. חברות האנרגיה ויצרניות הסחורות הובילו את העליות, וזאת בצל הזינוק במחירי הגז, הנפט וחומרי הגלם מאז החלמה המלחמה. לצד זאת, רבות מהחברות שנחשפו לסנקציות הרחבות שהטיל המערב נפלו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי סוכנות הידיעות בלומברג, מעבר לכך שהמסחר התנהל כאמור רק במספר מצומצם של מניות, רוסיה גם אסרה על מכירה ב"שורט", כלומר להמר על כך שאותן מניות יירדו.
1 צפייה בגלריה
נפילות בבורסות רוסיה לאחר הפלישה לאוקראינה
נפילות בבורסות רוסיה לאחר הפלישה לאוקראינה
שלט המעיד על נפילת שער הרובל במרכז מוסקבה
(צילום: AP)
ברקע לחידוש המסחר היום, שורת הסנקציות הכלכליות הקשות שהטילו במערב ופגעו אנושות בכלכלה הרוסית מאז הפלישה שלה לאוקראינה. מדד MOEX הרוסי צנח בעד 45%, השיעור החד ביותר שנרשם אי-פעם, ביום בו החלה הפלישה. במקביל, גם המטבע המקומי, הרובל, איבד אחוזים ניכרים משוויו.
מאז החל החשש לפלישה, אשר גם התממש כידוע בסופו של דבר, חברות אירופיות עם חשיפה לעסקים רוסים הפסידו עד כה למעלה מ-100 מיליארד דולר בשווי שוק ותעודות מסחר בינלאומיות של חברות רוסיות צנחו בלמעלה מ-95% עד שהמסחר בהן נעצר.
על מנת להגן על הכלכלה הרוסית, הבנק המרכזי אף אסר על סוחרים למכור ביטחונות שמחזיקים זרים בבורסת מוסקבה. כלומר, גם הפתיחה הנוכחית אינה משמעותית במיוחד עבור זרים שהחזיקו בנכסים בבורסת מוסקבה, בהנחה שהם עדיין שווים משהו.
מוקדם יותר החודש טענה רוסיה כי היא מתכננת לרכוש מניות מקומיות שנפלו בשווי של עד 10 מיליארד דולר באמצעות קרן הון ממשלתית. זאת, בהשוואה לשווי שוק גדול בהרבה של 650 מיליארד דולר שהיו לחברות במדד MOEX טרם הפלישה.
בתחילת השבוע פתחה רוסיה את המסחר באיגרות חוב לראשונה לאחר שלושה שבועות והן צנחו. במקביל, החששות של משקיעי האג"ח נרגעו מעט לאחר שרוסיה הצליחה להימנע לבינתיים מחדלות פירעון ראשונה מזה למעלה מ-100 שנה והחלה להעביר תשלומי ריבית בשווי 117 מיליון דולר למשקיעים בינלאומיים.
פורסם לראשונה: 08:55, 24.03.22