רשות המיסים דיווחה היום (ג') כי פשטה בימים האחרונים - דווקא בעיצומם של שיא ימי "החופש הגדול" ובעיצומן של הגבלות הקורונה האחרונות - על 53 בתי עסק בענף הצימרים והאטרקציות הימיות בצפון הארץ. שורת עבירות על חוקי המס נחשפו במהלך הפשיטה. מדובר בפשיטה נוספת ברצף של פשיטות שנערכו בשבועות ובימים האחרונים על עסקים בענפים שונים ברחבי הארץ, בין היתר במטרה לצמצם את הגירעון העצום בתקציב המדינה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יצוין שהמבצעים נערכים בתקופה שבה המשק מתאושש וגביית המיסים גבוהה כבר בהרבה מהתחזיות המוקדמות, מה שתרם בחודשים האחרונים לצמצום מסויים בגירעון בקופת המדינה. זאת, לצד החלטת ראשי רשות המיסים לדרוש מאלפי בעלי עסקים, שקיבלו מענקים בהיקף של מאות מיליוני שקלים בתתקופת הקורונה, מבלי שהיו זכאם להם, להסדיר את החזר התשלומים עד סוף השנה.
2 צפייה בגלריה
רשות המיסים
רשות המיסים
רשות המיסים
(ארכיון)
"יש הרבה עבודה, ואנחנו בשיא העונה", ציטטו ברשות בעל מתחם חדרי אירוח במעלה גמלא, לאחר שבביקורת מס הכנסה בבית העסק שלו נמצאו העברות בסכום 3,500 שקל שלא נרשמו בספרי העסק. לדברי הרשות, בעל המקום הוסיף והסביר כי "בסוף החודש אני עושה רישום ומעדכן בספרים". המקרה הועבר להמשך טיפול במשרד השומה.
בביקורת אחרת, במתחם צימרים במושב רמות, בעלת העסק סיפקה למבקרים טיעון דומה כאשר לטענתם מצאו פתק בכתב יד ובו שמות לקוחות שהזמינו יחידות ופירוט מקדמות שהועברו. מבדיקת החוקרים בספרי ההזמנות ובספרי החשבונות, לא נמצא תיעוד לכך. נטען כי בעלת המקום הסבירה: "בעלי בלחץ, אנחנו בשיא העונה".
בתי העסק נבדקו במסגרת מבצע ביקורות ניהול ספרים שערך פקיד שומה טבריה והתמקד בצימרים, בתי לינה כפריים ונותני שירותי אטרקציות ימיות. הביקורות הפתאומיות, שהפתיעו את בעלי העסקים, התרכזו בעיר טבריה, ובשורת ישובים בסביבה שבהם לא ראו זה תקופה ארוכה חוקרי מס, בהם מעלה גמלא, רמות, חד-נס, מגדל, יבניאל, ארבל, כחל, כלנית, טפחות ורכס הפוריות. במסגרת המבצע נבדקו 53 בתי עסק.
2 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)
במהלך המבצע הגיעו המבקרים גם לביקורת בעסק לאטרקציות ימיות בטבריה, שם מצאו כי קניית ביקורת שערכו במקום לא תועדה בספרים. בנוסף, מתצפית שנערכה על בית העסק נמצא אי-רישום נוסף על סך 1,500 שקל. כשנשאל בעל המקום מדוע לא תועדו התשלומים בספרי העסק, החוקרים טענו כי נאמר להם ש"אנחנו לא נותנים קבלות, רק כרטיסים".
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, הסביר כי מבצע זה נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המיסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, "במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים".