אחת הדמויות היותר מוכרות בעולם הקומיקס, יו"ר מארוול, יצחק (אייק) פרלמוטר בן ה-80, שנולד בישראל ואף שירת במלחמת ששת הימים לפני שהיגר לארצות הברית, פוטר מתפקידו על ידי דיסני כחלק מתוכנית ההתייעלות של ענקית הבידור, שכוללת קיצוץ של לא פחות מ-7,000 משרות.
הקשר של פרלמוטר עם מארוול מתחיל לפני 30 שנה. תחילה שימש כחבר הנהלה בחברה, ובמקביל גם היה הבעלים של צעצועי מארוול. כשמארוול פשטה רגל ב-1996 הוא השתלט עליה יחד עם שותפים. ב-2009 מכר אותה לדיסני תמורת 4 מיליארד דולר, הכניס לכיסו 800 מיליון דולר ועוד 590 מיליון דולר במניות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
אייזק פרלמוטר
אייזק פרלמוטר
אייק פרלמוטר
(צילום: AP)
בעקבות פיטוריו ולאור הארגון מחדש של דיסני, מארוול תתמזג ליחידות עסקיות גדולות יותר של ענקית הבידור, ולמעשה תיבלע בתוכן. דן באקלי, נשיא מארוול, יישאר בתפקידו. כבר בשנת 2015, מנכ"ל דיסני, בוב איגר, החליט למזג את אולפני מארוול עם אלה של דיסני, והסביר בספר האוטוביוגרפי שלו מדוע עשה זאת: "היה מתח הולך וגובר בין צוות מארוול בניו יורק לקבוצת הסרטים בהוליווד. הייתי חייב להתערב". בכך למעשה הקטין איגר משמעותית את כוחו של פרלמוטר בפרט ואת זה של מארוול בכלל. היא גרמה לכך שלישראלי-אמריקני לא הייתה יותר שליטה על תקציבי הסרטים או על תהליך היצירה.
לפי הדיווחים, מתחת לפני השטח ניסה פרלמוטר לחתור תחת ההנהלה הבכירה של דיסני ולהכניס לדירקטוריון את המשקיע האקטיביסט נלסון פלץ, שתקף בחודשים האחרונים את החברה על דרך התנהלותה. בדיסני הביעו חוסר אמון בפרלמוטר על כך שניסה לסדר לפלץ כיסא בדירקטוריון, ומקורבים לחברה טענו כי עשה זאת מכיוון שהשפעתו בדיסני פחתה.
כאמור, דיסני החלה ביום שני בפיטורי 7,000 עובדים כחלק מתוכנית ארגון מחדש של החברה, שהוכרזה בתחילת השנה, זאת לאר הרצון שלה לשלוט בעלויות וליצור עסק יעיל יותר, לפי המכתב ששלח המנכ"ל איגר לעובדים. מספר חטיבות מרכזיות בחברה, כמו למשל הבידור והפארקים, ייפגעו ועובדים שלהן יפוטרו. המטרה של דיסני היא לחסוך 5.5 מיליארד דולר ולהפוך את עסקי הסטרימינג המפסידים שלה לרווחיים.
3 צפייה בגלריה
יו"ר דיסני, בוב איגר
יו"ר דיסני, בוב איגר
מנכ"ל דיסני, בוב איגר. פיטר את פרלמוטר
(שאטרסטוק)
תעשיית הבידור עברה התדרדרות משמעותית מאז שהחליטה ללכת בכל הכוח על עסקי הסטרימינג, כאשר חברות ענק הפסידו מיליארדי דולרים אחרי שראו את הצלחת נטפליקס והחליטו להתחרות בה. כשנטפליקס פרסמה בתחילת 2022 על אובדן מינויים, לראשונה מזה עשור, המתחרות הבינו את המצב והחליטו להקטין את הוצאותיהן כדי לצמצם הפסדים עתידיים.
סבב הפיטורים הראשונים בדיסני החל כאמור השבוע, והסבב השני, שיהיה נרחב יותר, יתקיים בהמשך אפריל "עם עוד כמה אלפי קיצוצים בצוותים", לפי לשון ההודעה של איגר. סבב שלישי ואחרון מתוכנן לאיזור הקיץ.

הגיע לניו יורק עם 250 דולר בכיס

פרלמוטר, שכאמור נולד בישראל עוד לפני הקמת המדינה ולחם במלחמת ששת הימים. עזב את הארץ מיד לאחר המלחמה ונחת בניו יורק עם 250 דולר בלבד בכיס. תחילה עבד בבתי קברות בארה"ב וניצל את העברית שלו על מנת לסדר לוויות בבתי עלמין בברוקלין.
בהמשך פרלמוטר נכנס לעסקי הצעצועים ומוצרי הטיפוח, ומכר אותם ברחוב. מצד אחד הוא מעולם לא למד באוניברסיטה, אבל היה לו חוש עסקי מפותח מאוד. המומחיות הגדולה שלו באותם שנים הייתה לזהות הזדמנויות בחברות שנמצאות במצוקה כלכלית.
בין השאר הצליח יחד עם שותפו היהודי ברנרד מרדן למכור את חברת הצעצועים שהקימו ל-Revco, ואחרי שזו נקלעה לקשיים ניסו להשתלט עליה ובסופו של דבר מכרו את חלקם בחברה תמורת 120 מיליון דולר. ב-1988 רכש את כל האג"ח של חברת קולקו ב-50 מיליון דולר והעריך כי גם היא תפשוט את הרגל. זה אכן קרה ואחרי שתבע אותה הוא הרוויח 64 מיליון דולר בתמורה לכך שיסיר את התביעה.
3 צפייה בגלריה
פרלמוטר וטראמפ לוחצים ידיים
פרלמוטר וטראמפ לוחצים ידיים
פרלמוטר וטראמפ לוחצים ידיים. חברים קרובים
(צילום: AP)
ב-1993 הקים יחד עם שותף עסקי נוסף שלו, המפיק הישראלי-אמריקני אבי ארד, את אולפני מארוול, לאחר שרכשו זכויות להפקת סרטים המבוססים על דמויות קומיקס של החברה. הוא חתום על הפקת סדרות הסרטים של אקס מן, ספיידרמן והענק הירוק.
במקביל לעסקיו, פרלמוטר היה ידוע כתורם גדול למפלגה הרפובליקנית. בין היתר תרם מיליוני דולרים לקמפיינים של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית ולעמותות שהקים, בעיקר כאלה שעוסקות בחיילים משוחררים. השניים חברים קרובים וגרים בסמיכות בפאלם ביץ', פלורידה. משם פרלמוטר מכיר גם את נלסון פלץ. כשטראמפ נבחר לנשיא, פרלמוטר שימש כיועץ שלו בנושא חיילים משוחררים. נכון להיום, הונו של פרלמוטר מוערך ב-4 מיליארד דולר ע"י פורבס. בשיאו, בשנת 2021, הוערך הונו ב-6 מיליארד דולר.