מעצר שני תוך שלושה ימים בתחום ה-NFT בגין חשד להעלמות מס מתוחכמות: אברהם כהן מירושלים ואנטוני פולק מהר אדר, שיצרו NFT של אבני הכותל המערבי המבוסס על סריקה תלת ממדית' חשודים באי דיווח על הכנסות של שמונה מיליון שקל ונעצרו לחקירה. במקביל, ברשות המסים חוקרים חשדות נוספים בתחום ה-NFT כלפי חשודים נוספים.
לפי רשות המיסים, השניים הם בעליו של אתר האינטרנט holyrocknft.com הפועל על מנת "לשלב את עולם העסקים והקדמה הטכנולוגית עם הרוח והאמונה היהודית". באמצעות אתר זה מכרו החשודים סריקות תלת ממדיות של אבני הכותל כאסימוני NFT.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
הכותל המערבי
(צילום: EPA)
מהחקירה עולה כי החשודים מכרו 1,700 יצירות כאלו מאז שנת 2021 וקיבלו תמורתן 620 מטבעות וירטואליים מסוג אתריום, ששווים נכון למועד ביצוע העסקאות היה כשמונה מיליון שקל. על פי הממצאים, הכנסות אלו עולות לכדי הכנסות מעסק, אולם החשודים לא דיווחו עליהן.
חלק מהכספים שקיבלו החשודים אף הועברו מארנק דיגיטלי אחד לארנקים דיגיטליים אחרים, מה שמעלה חשד לעבירות של הסתרת רכוש אסור על פי חוק איסור הלבנת הון. שופט בית משפט השלום בירושלים, עמיר שקד, שחרר את החשודים בתנאים מגבילים, לרבות הפקדה של הארנקים הדיגיטליים שבהם מאוחסנים המטבעות. חקירתם נמשכת.
כזכור, בתחילת השבוע נעצר בן בנחורין, מעצב גרפי מוכר מתל אביב, שפעיל בתחום הייצור והמכירה של יצירות אומנות דיגיטליות, בחשד להעלמת מס על הכנסות בסך כשלושה מיליון שקלים בשנת 2021, אשר קיבל על פי החשד ממכירת יצירות NFT, ובגין אי-דיווח על המרה של 30 מטבעות קריפטוגרפיים מסוג אתריום שקיבל בתמורה ליצירות הללו.
מה זה NFT
לפי הרשות, "החשוד עובד כעצמאי בתחום הגרפיקה וכן כשכיר באתר אינטרנט. בין עיסוקיו, הוא גם יוצר ומוכר יצירות NFT בפלטפורמה הבינלאומית OpenSea (הפלטפורמה המובילה למסחר ביצירות NFT - ד"ר), תחת שם המותג WUWA". באתר שנקר, בית הספר המוביל לעיצוב ולאומנות, מופיע בנחורין כבעל סטודיו עצמאי תחת שם המותג wuwa וכראש התוכנית ללימודי אינטראקטיב במחלקה לתקשורת חזותית.
מעו"ד רון רוטשילד, המייצג את בנחורין, נמסר בתגובה: "החקירה הינה בשל מחלוקת שעיקרה פרשנות ומצויה בתחום האזרחי של היבטי המס. אנו מקווים כי רשויות המס יסכימו עימנו בעניין".
NFT היא טכנולוגיה שמאפשרת להוכיח בעלות על נכסים דיגיטליים כדוגמת אומנות, גיפים, סרטונים ואפילו ציוצים, באמצעות רשת הבלוקצ'יין המוכרת מתחום המטבעות הווירטואליים (כדוגמת ביטקוין). הטכנולוגיה פרצה לתודעה בתחילת שנת 2021, ולפי חלק מההערכות במהלך אותה שנה נמכרו פריטים בשווי של למעלה מ-40 מיליארד דולר.