שוק המטבעות הווירטואליים, או בשמו השני - שוק הקריפטו, הולך ותופס תאוצה אדירה בשנים האחרונות. הסיפורים על מישהו שהשקיע כמה אלפי דולרים לפני עשור והיום הוא מולטי-מיליונר תפסו את תשומת הלב של רבים מאיתנו. אז נכון, כמו הרבה דברים אחרים בחיים שלנו שעוסקים בכסף, יש הרבה מידע סותר במקרה הטוב והונאות ושרלטנים במקרה הרע.
ובכל זאת, קראתם, התעניינתם והחלטתם שאתם רוצים להתחיל להשקיע בשוק הקריפטו. איך קונים מטבעות וירטואליים? ynet עושה סדר בדרכים הנפוצות כיום למסחר במטבעות וירטואליים בארץ, ביתרונות, בחסרונות ובסכנות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

דרך אדם פרטי: חסכוני, אך מסוכן

הדרך הראשונה לסחור במטבעות וירטואליים היא ישירות דרך אדם פרטי. בגלל שקריפטו הוא בהגדרתו תחום שאינו מחייב גוף מהסדר, שני אנשים פרטיים יכולים לקיים עסקת חליפין ביניהם מבלי להיעזר בצד שלישי. מעבירים את הכסף, בתמורה מקבלים גישה למטבעות - ונגמר הסיפור. כיום רבים עושים זאת באמצעות קבוצות באפליקציית המסרים המיידיים טלגרם.
היתרונות: חוסך עמלות תיווך ויחסית פשוט לביצוע.
החסרונות: בעיקר שתיפלו למתחזה כזה או אחר, דבר שיש ממנו בשפע באינטרנט ובתחום המטבעות הווירטואליים בפרט. בנוסף, יהיה לכם מאוד קשה להוכיח אחר כך מאיפה הכסף ולהכניס אותו לחשבון הבנק שלכם, אם תרצו בכך, שכן הבנק עלול לחשוד שמדובר בהלבנת הון או בכסף למימון טרור ופשוט לסרב לקבל אותו. אגב, על אף שמדובר בבעיה נפוצה במיוחד לסוחרים בקריפטו, זה יכול לקרות גם אם עשיתם עסקת מזומנים ולא הוכחתם כראוי מאיפה קיבלתם את הכסף ואיפה הוא היה.
בכל מקרה, אם החלטתם לקחת את הסיכון וכן לקיים עסקת מזומן, שימו לב שיש גם מגבלת מזומן בחוק אשר כיום עומדת על 11 אלף שקל לעוסק ועל 50 אלף בין אנשים פרטיים. יתרה מכך, בעקבות שינוי החוק שאושר לאחרונה, מאוגוסט 2022 תעמוד מגבלת המזומן על 6,000 שקל לעוסק ועל 15 אלף שקל בלבד לאדם פרטי.

חברת מסחר מקומית: נוח ובטוח, אך יקר

הדרך השנייה והפופולרית מאוד בישראל למסחר במטבעות וירטואליים היא באמצעות חברת מסחר מקומית כמו ביטס אוף גולד (Bits of Gold) או ביטוסי (Bit2C).
4 צפייה בגלריה
כספומט של ביטקוין
כספומט של ביטקוין
כספומט של ביטקוין
(צילום: shutterstock)
היתרונות: אם מדובר בגוף מסודר ומפוקח, מה שחשוב לוודא, תקבלו שירות אישי ונוח בעברית וסיוע בכל התהליך. בנוסף, יהיו לכם הוכחות רשמיות מאיפה רכשתם או מכרתם את המטבעות, מה שכפי שכבר הסברנו קודם - עשוי לעזור לכם אם תרצו להכניס את הכסף בחזרה לחשבון הבנק.
החסרונות: העמלות של חברות כאלה בארץ הן יחסית גבוהות ובשילוב פערי המרה, אתם עלולים לשלם הרבה יותר כסף. בנוסף, מרבית החברות בארץ מתעסקות במסחר במספר מאוד מצומצם של מטבעות, בראשם ביטקוין ואית'ריום.

חברת מסחר בינלאומית: זול, אך לא מתאים לכולם

שמעתם על מטבעות יותר ספקולטייבים כמו שיבה אינו או דוג'קוין והחלטתם שאתם רוצים לקחת יותר סיכון? בשביל זה יש לכם את האופציה השלישית - חברת מסחר בינלאומית כמו בינאנס (Binance), קראקן (Kraken) ואחרות.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית המסחר של בינאנס
אפליקציית המסחר של בינאנס
אפליקציית המסחר של בינאנס
(צילום: Shutterstock)
היתרונות: זמין, נוח, עמלות יחסית נמוכות, אפשרות לרכישה ישירות דרך כרטיס האשראי ואופציה להרבה יותר מטבעות, גם היותר איזוטריים שביניהם.
החסרונות: כל השירות באנגלית ומסגרת האשראי לרוב תגביל לכם את סכום הרכישה. כלומר, זה מתאים בעיקר למשקיעים קטנים ובינוניים.
בכל מקרה, גם כאן, רצוי מאוד ללכת על בורסה גדולה, מוכרת ומפוקחת (בינאנס למשל אינה מפוקחת), בשביל לשמור על "טוהר" הכסף שלכם ועל האפשרות להכניס אותו בחזרה לבנק אחר כך.
מנגד, שווה לציין שזו עלולה להיות בעיה אפילו אם קניתם בבורסות הגדולות ביותר (בארץ או בחו"ל), בשל היעדר רגולציה. המאמצים להסדיר את התחום בעיצומם, אבל אין לדעת כמה זמן זה יקח ולכל מי שסוחר ומקווה להכניס רווחים בחזרה לבנק בזמן הקרוב - קחו את זה בחשבון.

מה עוד חשוב לדעת?

קודם כל - זה תחום מסובך ותנודתי מאוד, שעלול להוביל להפסדים כספיים קשים. חוץ מזה, כדאי לדעת שהמרה או מכירה של מטבעות וירטואליים מחייבת דיווח ותשלום מס רווחי הון של 25%.
בנוסף, בכתבה זו נגענו בעיקר באופציות המרכזיות לרכישה ולמכירה של מטבעות וירטואליים. למי שמחליט להיכנס לתחום יש עוד מספר נושאים חשובים מאוד שעליו ללמוד לפני כן, למשל איך שומרים על המטבעות באופן מאובטח.
לא בטוחים אם זה שווה את העיסוק? לא יודעים באיזו בורסה לבחור? לכו על הגדול ועל המוכר, קראו הרבה מדריכים והתייעצו עם מישהו שמבין בתחום וכבר עשה את זה.