רשות המיסים הודיעה הבוקר (ב') כי בן בנחורין, מעצב גרפי מוכר מתל אביב הפעיל בתחום הייצור והמכירה של יצירות אומנות דיגטליות מסוג NFT (אסימונים חסרי תחליף), נעצר ושוחרר בתנאים מגבילים. זאת, בחשד להעלמת מס על הכנסות בסך כשלושה מיליון שקלים בשנת 2021, אשר קיבל על פי החשד ממכירת יצירות NFT, ובגין אי-דיווח על המרה של 30 מטבעות קריפטוגרפיים מסוג אתריום שקיבל בתמורה ליצירות הללו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי הרשות, "החשוד עובד כעצמאי בתחום הגרפיקה וכן כשכיר באתר אינטרנט. בין עיסוקיו, הוא גם יוצר ומוכר יצירות NFT בפלטפורמה הבינלאומית OpenSea (הפלטפורמה המובילה למסחר ביצירות NFT - ד"ר), תחת שם המותג WUWA". באתר שנקר, בית הספר המוביל לעיצוב ולאומנות, מופיע בנחורין כבעל סטודיו עצמאי תחת שם המותג wuwa וכראש התוכנית ללימודי אינטראקטיב במחלקה לתקשורת חזותית.
3 צפייה בגלריה
הקוף המשועמם של עומר אדם
הקוף המשועמם של עומר אדם
לפני הערכות, טרנד יצירות ה-NFT מגלגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה. הקוף שרכש הזמר הישראלי עומר אדם
NFT היא טכנולוגיה שמאפשרת להוכיח בעלות על נכסים דיגטליים כדוגמת אומנות, גיפים, סרטונים ואפילו ציוצים, באמצעות רשת הבלוקצ'יין המוכרת מתחום המטבעות הווירטואליים (כדוגמת ביטקוין).
הטכנולוגיה פרצה לתודעה בתחילת שנת 2021, ולפי חלק מההערכות במהלך אותה שנה נמכרו פריטים בשווי של למעלה מ-40 מיליארד דולר.
אחד הטרנדים המפורסמים ביותר בתחום היה זה של "הקופים", במסגרתו סלבריטאים כדוגמת מדונה, ג'סטין ביבר, ניימאר ועומר אדם הישראלי רכשו בתמורה למאות אלפי דולרים יצירות NFT מהקולקצייה היוקרתית "מועדון היאכטות של הקופים המשועממים" (Bored Ape Yacht Club).

יצר כ-1,500 יצירות ומכר את חלקן תמורת אלפי דולרים

לפי פרופיל המשתמש של בנחורין באתר OpeanSea (תחת השם "wuwa"), החשוד החל לפעול בפלטפורמה בחודש פברואר 2021 ומאז יצר כ-1,500 יצירות NFT, אשר את חלקן מכר תמורת מאות ואף אלפי דולרים ליצירה.
3 צפייה בגלריה
כמה מיצירותיו של המשתמש wuwa בפלטפורמת OpenSea
כמה מיצירותיו של המשתמש wuwa בפלטפורמת OpenSea
חלקן נמכרו תמורת אלפי דולרים. כמה מיצירותיו של המשתמש wuwa בפלטפורמת OpenSea
(צילום מסך)
בריאיון ל"כלכליסיט" שפורסם לפני כשנה טען בנחורין כי "בניגוד לעולם האמנות הישן שבו מהדורה היא אותה עבודה בכמה העתקים, ב־NFT כל עותק במהדורה הוא שונה. תחשבי מה זה אומר על מהדורה של 1,000 יצירות שכל אחת ייחודית. זה גם יוצר עוד כלכלות משנה, של נדירוּת למשל.
"זו נדירות מהונדסת. אם את מייצרת במהדורה של 1,000 רק אחד שהוא זהב, אז בטח זה יהיה שווה יותר. לזה מצטרפים עוד מנגנונים. למשל, יש הרבה סדרות שנמכרות בלי לדעת מה את קונה. את רוצה לקנות אחד? תראי מה שקיבלת רק אחרי הקנייה. זה מזכיר את הקונספט של הגלויה הסודית בצבע טרי, שבה קנית יצירה בלי לדעת של מי היא. עולם ה-NFT מזכיר מאוד את עולם האמנות הרגיל, פשוט על סטרואידים".
עוד טען בנחורין בריאיון כי בסדרה Alpha 27K שלו יצר רק שלוש עבודות, אשר מכר את כולן "בכמה דקות". אחת מהן אף נמכרה תמורת 36 אלף דולר. "יש פה ממש הזדמנות להתעשר", טען בנחורין והוסיף: "עם זאת, אני חושב שזה כמו לעשות כסף בכל דבר. אם את עובדת בזה, אם את מוכשרת, תעשי כסף מאוד טוב, ואם את חושבת שזה כסף מהיר, אז כנראה שלא תעשי".
בתוך כך, ברשות מסרו עוד כי "מהחקירה עולה כי החשוד המיר חלק מהמטבעות הדיגיטליים שקיבל עבור מכירת יצירות ה-NFT למטבעות אחרים, באמצעות פלטפורמת Uniswap, ולא דיווח על כך לרשות המיסים. פעולה זו נחשבת למכירה וחייבת במס רווחי הון על פי פקודת מס הכנסה. יתרה מזאת, יתכן שחלק מהכספים הלא מדווחים שהתקבלו במטבעות וירטואליים הועברו בין ארנקים אלקטרוניים, מה שמעלה חשד לעבירות של הסתרת רכוש על פי חוק איסור הלבנת הון.
"לאור ריבוי החשדות נפתחה חקירה גלויה נגד החשוד, נערכו חיפושים בביתו ונתפסו, באמצעות צו בית משפט, מסמכים, טלפונים סלולריים וכן ארנק אלקטרוני. בית משפט השלום בתל אביב שחרר את החשוד בתנאים מגבילים וחקירתו נמשכת", סיכמו ברשות.
מעו"ד רון רוטשילד, המייצג את בנחורין, נמסר בתגובה: "החקירה הינה בשל מחלוקת שעיקרה פרשנות ומצויה בתחום האזרחי של היבטי המס. אנו מקווים כי רשויות המס יסכימו עימנו בעניין".