משרד התקשורת הודיע על כוונתו לפעול נגד חברות אינטרנט שמספקות שירותי תקשורת ללא רישיון, במסגרת מבצע אכיפה שיפתח ב-1 בנובמבר. הבעיה שמשרד התקשורת מנסה להתמודד איתה היא שחברות מתחברות לתשתיות קיימות של בזק ו-HOT ומספקות שירותי אינטרנט ללא רישיון. לדברי המשרד, חברות שלא יכשירו את פעילותן עד 31 באוקטובר על-ידי פנייה למשרד התקשורת לבקשת קבלת רישיון בתנאים מועדפים - ינותקו. הצרכנים ביישובים האלה, שמחוברים למפעיל פיראטי שלא יכשיר פעילותו, יישארו ללא אינטרנט ויאולצו להתחבר לשירותי בזק ו-HOT כשביישובים רבים נטען שהחיבור ליישוב (עד הבית) לא מספק ולקוי ללא המפעיל הפיראטי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"מי שלא יחל באסדרה ינותק", אמר היום (א') שר התקשורת יועז הנדל, בתדריך שערך. "אם צריך, יבואו גם שוטרים. תהיה אכיפה מתמשכת ופעילה. עד כה היו תוכניות כאלה, אבל היה חשש של הדרג המדיני, אולי משום שהגורמים המטפלים חששו שזה ייפגע בהם פוליטית. התוצאה הייתה רשתות תקשורת וחשמל פיראטיות שמסכנות חיי אדם, גניבות חיבורים מספקים מאושרים, צמצום היכולת של אזורים שלמים להתחבר לתשתיות מתקדמות. אנחנו לא נאפשר יותר בלאגן. ניתן את אותם תנאים ליישובים הבדואים בנגב כמו לעומר ואותם תנאים ליישובים בגליל כמו בכפר ורדים.
2 צפייה בגלריה
היישובים הבדואים בנגב
היישובים הבדואים בנגב
היישובים הבדואים בנגב
(צילום: הרצל יוסף)
"בניגוד להעלמות עין של הדרג המדיני שהיו בשנים האחרונות, אנחנו מקבלים החלטה למגר את התופעה באמצעות פעולות משולבות של אסדרה ואכיפה - ניתן הזדמנות לחברות להסדיר את פעילותן באופן חוקי ומורשה, ומי שלא יסדירו את פעילותן עד נובמבר, תבוצע אכיפה נחושה ובלתי מתפשרת נגדו. מטרת המבצע היא לחבר את המגזר הערבי לתשתיות מתקדמות, לצמצם פערים ולעצור את הבלאגן והכאוס.
"יש לנו אינטרס להגביר את קצב הפריסה במרחב הכפרי. ניתן תמריץ לחברות הקטנות לפרוס סיבים לעד 800 בתי אב. בסכנין יש כבר פריסה של סיבים אופטיים בזכות קופת התמרוץ. זה תהליך אפשרי וכדאי גם לאלה שכרגע נוח להם לעבוד בצורה לא חוקית".
במשרד מפעילים מדיניות רישוי מיוחדת מאוקטובר 2020, לפיה חברות שפעלו ללא רישיון יכולות להסדיר את פעילותן ולפנות למשרד בבקשה לקבלת רישיון מיוחד לתקופה מוגבלת, לפי תנאי הסף המקלים שנקבעו. עד היום, הוענקו כבר 23 רישיונות מסוג זה לחברות הפועלות במרחב הכפרי וכעשר בקשות נוספות נמצאות בימים אלה בבדיקה.
משרד התקשורת קורא לחברות שעדיין לא פנו לקבל רישיון פעילות כנדרש, לפנות לאגף הרישוי במשרד ולהסדיר את פעילותן בהקדם, בטרם יפתח מבצע האכיפה בחודש נובמבר הקרוב", מסר השר.
2 צפייה בגלריה
שר התקשורת, יועז הנדל ומנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין
שר התקשורת, יועז הנדל ומנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין
שר התקשורת, יועז הנדל ומנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין
(צילום: דוברות משרד התקשורת)

אותרו 25 רשתות פיראטיות

במשרד התקשורת מסרו כי המבצע יערך בעקבות מידע שהצטבר במשרד על כ-25 חברות שהקימו רשתות תקשורת במספר יישובים במרחב הכפרי ובייחוד באזור הגליל, הנגב ובמגזר הערבי, בניגוד להוראות חוק התקשורת, ומספקות שירותי תקשורת ללא רישיון.
הנדל הדגיש: "אנחנו רוצים לעודד חברות קטנות שייצרו תשתיות פס רחב ללא ביורוקרטיה ובסכומים נמוכים. אלו שיישארו פיראטיות, ימצאו אכיפה נחושה. נקטע את השרשרת ולא ניתן להן לפעול. זה הפסד כספי גדול עבורן. כבר הוגשו בקשות ושש מהן בטיפול. אנחנו עושים עבודת מודיעין לאסוף מידע על אלה שעובדים שלא כחוק: 25 חברות במגזר הערבי והדרוזי. שיתפתי את חבריי מרע"ם בתוכניות כדי להדגיש: זה לא נגד המגזר הערבי, זה נגד חוסר המשילות של מדינת ישראל באזורים האלה וזה לטובת סדר במגזר. לכן התהליך הזה משמעותי בעינינו".
במשרד התקשורת מסרו כי "הפעילות הפיראטית מייצרת סכנות במרחב הציבורי, בפגיעה בתשתיות חשמל וסכנה של קריסת עמודים, מספקת שירותי תקשורת לקויים למנויים וגורמת לפגיעה בתחרות ובמוטיבציה לפרוש רשתות תקשורת מתקדמות. המבצע מצטרף לצעדים שמקדם המשרד לעידוד פרישת תשתיות תקשורת מתקדמות, במסגרתם אף גובשה מדיניות שמאפשרת לחברות לקבל רישיון לאספקת שירותי תשתית פס-רחב בהתאם לתנאי סף מקלים ובכפוף להגנות ינוקא", כך נמסר.
"משרד התקשורת ימשיך לקדם פרישה של תשתיות אינטרנט מתקדמות בכל רחבי המדינה, במרחב הכפרי והעירוני כאחד, וינקוט בפעולות אכיפה נחושות ותקיפות נגד חברות שיפעלו ללא רישיון מתאים. במטרה להבטיח שכלל תושבי ישראל ייהנו משירותי תקשורת איכותיים, שיעמדו בדרישות המשרד הקבועות ברישיונות חברות התקשורת. הרישיונות קובעים הוראות מתחום התחרות, הגנות צרכניות, חובות הנדסיות שונות, חובה לבצע סינון תכנים פוגעניים ועוד. משרד התקשורת מפקח ואוכף את הוראות הדין והרישיונות על חברות שלא פועלות בהתאם לחוק ומהווה כתובת לטיפול בפניות הציבור בנושאים אלו".