העלאת המחירים של אסם נכנסת לתוקף היום (שלישי), ובינתיים רוב מחירי מוצרי החברה ברשתות אמנם לא עלו, אך רובן הפסיקו מבצעים או שמציעות מבצעים פחות משתלמים. במקביל, סנו הודיעה על הורדות מחירים, אבל ל-ynet נודע כי החברה לא מתכוונת לשנות את מחיר המחירון שלה ולהחזיר את הגלגל אחורה.
קמעונאים טוענים שמנכ"ל החברה, יובל לנדסברג, שלח להם מכתב לפיו מחר החברה תציע להם מבצעים חדשים שאמורים להיות עמוקים מהרגיל, באופן שיביא להורדת מחירים זמנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
.
.
שקדי מרק
(צילום: מירב קריסטל)
חברת סנו שהיתה מהחברות הראשונות להעלות מחירים הודיעה אתמול שחזרה בה בעקבות פניית שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן.
באחת הרשתות אמרו ל-ynet: "לא תהיה הורדת מחירים של סנו. הם הודיעו לרשתות שייצאו במבצעים עמוקים. עוד לא קיבלנו פירוט איך ומתי, אבל אין חברה שחוזרת בה מעליות מחירים. לסנו יש הרבה מתחרים".
"מבצעים זה יותר טוב מהורדת מחיר מחירון. המחיר הקטלוגי לא מעניין אף אחד", אמר ל-ynet אייל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי. "מבצעים עמוקים מאוד ותכופים זה עדיף על כל הורדת מחיר מחירון. כשמדובר ברשתות שיווק אין משמעות למחיר המחירון. כל רשת מקבלת הנחות על המחירון, אבל לספק יותר נוח להעלות מחירים דרך המחירון. משם הוא גוזר מבצעים. כך למשל טייסטרס צ'ויס עולה במחירון עם מע"מ 44.90 שקל. יש רשת שמוכרת במחיר הזה? כולם מקבלים הנחות. סנו חברה אמינה מאוד, אם הם אמרו שהמבצעים יהיו עמוקים - זה מה שיהיה".
בתוך כך, חברת שסטוביץ השיבה גם היא למכתב של השרים והסבירה כי העלאת המחירים נובעת מחוסר ברירה בשל סיבות כמו שער הדולר, קשיי אספקה ועוד. "עשינו כמיטב יכולתנו על מנת למתן את עליית המחירים... מתוך הקשבה למצוקה הכללית, נמשיך לבחון את הדרכים שבהן נוכל להקל על הציבור ונבחן פעילויות (מעבר לאלו שתוכננו), במסגרתן נציע את מוצרינו במחירים מוזלים".

וכמה עולים מוצרי אסם?

בדקנו, כאמור, מספר מוצרים של אסם, ונראה שמהשוואה לינואר, מחירי הבסיס שלהם ברשתות עדיין לא השתנו אך המבצעים טובים פחות או בוטלו. בחלק מהרשתות אמרו לנו שאכן צומצמו המבצעים והמחירים יעלו תוך שבוע. על בייגלה אסם 300 גרם, ביתן מרקט הפסיקה מבצע של 9 שקלים - והמחיר חזר להיות 12.90 שקל. ביוחננוף לעומת זאת, המבצע טוב יותר מאשר בחודש שעבר: 7.50 שקלים במקום 8 שקלים, וברמי לוי מוכרים במבצע: 7.90 שקלים במקום 9.90 שקלים בחודש הקודם. בשופרסל אקספרס, מחיר המבצע של הפריט עלה מ-9 שקלים ל-10 שקלים, ובשופרסל דיל הוא עלה מ-8 שקלים במבצע ל-9 שקלים במבצע, כשהמחיר ללא מבצע נותר 10.90 שקל.
באושר עד העלו מחירי פתיתים בצורת אורז של אסם מ-4.90 שקלים ל-5.90 שקלים בסניף אחד בלבד: תלפיות בירושלים. בביתן מרקט המחיר נותר 7.90 שקלים, אך בוטל מבצע של 6 שקלים. בשופרסל הסתיים מבצע שקדי מרק ב-10 שקלים, והמחיר חזר להיות 12.90 שקל.
2 צפייה בגלריה
בייגלה של אסם. מחירים שונים ברשתות
בייגלה של אסם. מחירים שונים ברשתות
בייגלה של אסם. מחירים שונים ברשתות
(צילום: מירב קריסטל)
מבצעים בוטלו גם על חטיפי תירס של טבעול. באושר עד מכרו לפני חודש ועד לפני שבוע את הפריט ב-27 שקל, והמחיר חזר להיות 29.90 שקל. 500 גרם פסטה אסם צדפים עולה כעת בוויקטורי 6.10 שקלים ל-500 גרם. במבצע, המחיר עלה מ-5.20 שקלים ל-5.30 שקלים. ביינות ביתן הפסיקו מבצע מ-5.25 שקלים והעלו בחזרה את המחיר ל-6.90 שקלים.
בתוך כך, שר האוצר אביגדור ליברמן אמר היום כי הוא "מברך על החלטת החברות שנענו לפנייתנו ובחרו שלא להעלות ואף להוזיל את מחיר מוצריהן ובכך הפגינו סולידריות בתקופה המורכבת שפוקדת אותנו בימים אלו. את פעילות יתר החברות אנחנו נבחן בכל האמצעים העומדים לרשותנו ולראיה פניתי הבוקר לוועדת המחירים שתבחן מהר ככל הניתן את שימושן של החברות בכוח שוק עודף לצורך גריפת רווחים עודפים על חשבון הציבור".
מחר ועדכת הכלכלה של הכנסת צפוי לנהל ישיבה מיוחדת בנושא "יוקר המחייה בישראל וגל ההתייקרויות במשק", בהשתתפות הממונה על רשות התחרות, סמנכ"ל דיפלומט, נציגי רשתות השיווק, חברות המזון ועוד.