בצל הדיווחים על תגובה ישראלית למתקפת הטילים האיראנית על ישראל בליל יום שבת, הבורסה עברה לירידות וההתחזקות של השקל נבלמה: אחרי שהמדדים המובילים בבורסה בת"א רשמו עלייה של 1.5% בבוקר, בנעילה אחר הצהריים מדד ת"א 35 ירד ב-1.2%, ת"א 125 איבד 1% ות"א בנקים ירד ב-1.1%.
ההתחזקות של השקל הבוקר עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח, שהסתכמה ביותר מאחוז מול המטבעות המובילים, התמתנה גם היא: שערו היציג של המטבע האמריקני נקבע על 3.71 שקלים בצהריים, וכעת הוא נסחר סביב 3.75, ואילו שערו היציג של המטבע האירופי נקבע על 3.96, וכעת הוא נסחר סביב 3.99.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
וול סטריט ננעלה באדום על רקע הדיווחים על כך שישראל עשויה להגיב בקרוב לתקיפה האיראנית: נאסד"ק ירד ב-1.8%, S&P 500 ב-1.2% ודאו ג'ונס ב-0.7%. זאת לאחר שעלו ביותר מ-1% בפתיחת המסחר אחר הצהריים. בערב המגמה התהפכה אחר שגורם אמריקני בכיר אמר כי "ביידן לא יעצור את נתניהו מלתקוף את איראן".
אתמול הבורסה בת"א ננעלה בעליות קלות לאחר יום מסחר תנודתי אך יציב יחסית. המדדים ת"א 35 ות"א 125 עלו בכ-0.3%, ת"א בנקים התחזק ב-0.7%. בבורסה אמרו אתמול בבוקר כי בסך הכל השוק מגיב בצורה רגועה מאוד בהתחשב באירועי הלילה.

האינפלציה השנתית עלתה ל-2.7%

אחר הצהריים פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ, שעלה ב-0.6%, מעל תחזיות האנליסטים, כך שב-12 החודשים האחרונים עלתה האינפלציה ב-2.7%.
המדד הגבוה של חודש מרץ לא מבשר טובות, כאשר רק היום התברר שמחירי החלב יתייקרו בקרוב וכבר ידוע שחברות רבות מתכוונות להעלות מחירים של מוצרים רבים מיד לאחר חג הפסח. האינפלציה בישראל עלתה בכך מ-2.5% לשנה ל-2.7% ושוב ממתקרבת לרף העליון של יעד האינפלציה של הממשלה לשנה כולה (1% עד 3%).
בינתיים עלה מדד המחירים של חודש מרץ בארה"ב ב-0.4% ובכך עלתה שם האינפלציה מחדש לשיעור שנתי גבוה יחסית של 3.5% שלא יאפשר בקרוב הפחתות ריבית בארה"ב. הבנק המרכזי באירופה נמנע גם הוא בסוף השבוע האחרון מהפחתת הריבית למרות הרגיעה המסתמנת באינפלציה ביבשת.
יובל אייזנברג, מנכ"ל אם אס רוק בית השקעות אמר ל-ynet כי "מוקדם להעריך מה יהיו ההשלכות הסופיות של המהלך של איראן. אפשר ללמוד שני דברים ממה שקרה. מדינת ישראל הפגינה יכולת ביטחונית גבוהה, כך שהציפייה לקריסה חלילה בשווקים הפיננסים נראית פחותה. בהינתן העובדה שבפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל יש מתקפה עוצמתית וגלויה מצד איראן, שלא בהכרח חשבו שתיקרה, החוזק הישראלי הוכח.
"בשווקים העולמיים, מדינות האזור והעולם עומדות לצידנו. הבריתות העולמיות והמקומיות יכולות להביא להתחזקות הביטחון של אזרחי העולם. כלכלית וביטחונית, מדובר בנקודת מפנה לעולם כולו. אפשר להיות יותר אופטימיים", אמר אייזנברג.
אבי סלמה, מומחה בנקאות ונציג הבנק השווצרי Hyposwiss בישראל אמר, כי "בטווח הקצר המתקפה של איראן עלתה למשק הישראלי מיליארדים. בטווח הארוך המדינה תכניס מיליארדים מרכש צבאי. העולם, הגופים הביטחוניים וגם סוכנויות דירוג האשראי צפו הלילה בריאליטי צבאי שהראה מדינה עם חוסן ויכולת מרשימה להגן על אזרחיה".
יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו ניהול סיכונים פיננסים: "שוק המט"ח המקומי מראה סימני רגיעה לאחר המתקפה האיראנית, כאשר הדולר שב ונחלש קלות בשוק המקומי. אי-הוודאות והחשש מאפקט של תגובה ישראלית ממשיך לבלום ולמנוע ייסוף משמעותי, כאשר הדולר ממשיך להיסחר מעל לרמה של 3.70 שקלים. התחזקות הדולר מול המטבעות המרכזיים בעולם תורמת לביקוש למטבע".
פורסם לראשונה: 09:21, 15.04.24