מחיר הדלק בישראל לא צפוי להשתנות משמעותית ביום שישי הקרוב, למרות הזינוק הנוסף בשער הדולר החודש ועלייה במחיר הדלקים באגן הים התיכון מאז סוף החודש שעבר - וזאת בשל המשך סבסוד מס הדלק וגם הגדלתו על פי הוראת ראש הממשלה ושר האוצר, כך נודע ל-ynet.
גורם ממשלתי בכיר אמר ל-ynet כי ההחלטה הנוכחית נותרה לא לייקר את הדלק ולסבסד מדי חודש את מחירו, עם תנודות כלפי מעלה ומטה של המס על הדלק, כדי להותיר את מחירו לפי שעה בקביעות סביב 6.85-6.95 שקלים לליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי בתחנות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשל הפיחות המתמשך בשער השקל, היה צריך להעלות את מחיר הדלק בישראל בחודשים האחרונים כבר פעמים אחדות, אולם על פי מדיניות שהתוו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' - בניגוד לדעת בכירי משרד האוצר - מחיר הדלק לא עלה. לכן, הסבסוד של המס על הדלק הלך וגדל עד כדי עלות של כרבע מיליארד שקל בחודש, בשל הפחתת מס הדלק, שהגיעה כבר החודש ל-89 אגורות לכל ליטר. "עלותו" של הסבסוד מגיעה כבר מאז יולי אשתקד לשני מיליארד שקלים ורבע ומאז הקמת הממשלה הנוכחית 1.1 מיליארד שקל מחודש ינואר ועד אוגוסט 2023.
בחודש הבא הסבסוד של הדלק אמור להיות אף גבוה יותר בכמה עשרות אגורות בשל העלייה בשער הדולר ובמחירי הדלקים באגן הים התיכון. החלטת הגורמים הממשלתיים לא לאפשר את ייקור הדלק תגרום לכך שהפסד המס בספטמבר על כל ליטר דלק יהיה ככל הנראה לפחות שקל.
בכירים במשרד האוצר מתנגדים להמשך סבסוד הדלק משתי סיבות עיקריות: הירידה בגביית המיסים הולכת וגדלה ויש לפעול לעצור אותה, כדי למנוע עוד גידול בגירעון. כמו כן, את רוב הדלק בתחנות, כ-80%, ממלאים מי שמשתייכים לארבעה העשירונים העליונים. לכן, הוזלת הדלק מסייעת למעשה דווקא למעמד המבוסס, בעוד שהשכבות החלשות נהנות בינתיים מהדחייה בייקור התחבורה הציבורית.
יחד עם זאת חוששים, כפי שנודע, ראש הממשלה ושר האוצר מביקורת קשה של הציבור אם מחיר הדלק יזנק לכיוון של כשמונה שקלים לליטר, אם יוחלט להותיר את הסבסוד עד סוף השנה על 13 אגורות בלבד לכל ליטר, לפי הוראת השעה הקיימת כיום.
כמו כן, קיים חשש אמיתי שייקור הדלק - מוצר בסיסי שמשפיע על כל סל הצריכה של משקי הבית - יגרום להתייקרויות בכל התחומים ויגדיל עד מאוד את האינפלציה שטרם נרגעה וצפויה לעלות שוב במדד לחודש אוגוסט. ייקור הדלק היה יכול לגרום לעליית מחירי מוצרי התעשייה הישראלית, ההובלה של כל המוצרים, הבנייה ותחומים עיקריים רבים נוספים במשק, כל זאת רגע לפני החלטת הריבית של בנק ישראל בשבוע הבא.