השקל נחלש הבוקר (רביעי) מול השקל ביום ה-12 של מלחמת "חרבות ברזל" ונסחר סביב 4.02 שקלים, עלייה של כ-0.4 אחוז. האירו עולה גם כן ונסחר סביב 4.25 שקלים. השער היציג של הדולר נקבע היום על 4.02 שקלים ושל האירו על 4.24 שקלים.
כזכור, גם אתמול הדולר נסחר סביב 4 שקלים, אבל בהמשך הגיב בירידה ל-3.99 שקלים, ככל הנראה בעקבות רמזים של בנק ישראל לפיהם לא תהיה הורדת ריבית בשבוע הבא. בדומה לאתמול, גם היום המדדים המובילים בבורסה בתל אביב ננעלו בירידות קלות: מדד ת"א 35 ירד ב-0.2%, ת"א 125 ב-0.4%, הבנקים שעלו ב-2% במהלך המסחר ננעלו בירידה של 0.01%. ת"א נפט וגז ירד ב-0.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
כאמור, אתמול בצהריים פרסם בנק ישראל הודעה לפיה המשנה לנגיד, אנדרו אביר, קיים היום מפגש מקצועי עם החזאים הפיננסיים, בהמשך לתדרוך העיתונאים שנערך ובו תיאר את תכנית מכירת המט"ח שהפעיל הבנק לפני מספר ימים.
לפי ההודעה, המשנה לנגיד אמר כי: "מדיניות בנק ישראל מתמקדת בייצוב השווקים ויצירת ודאות מקסימלית למשק ולציבור בעת הזו. הבנק יצא עם כלי ייעודי לייצוב התנודות בשוק המט"ח שתרם לייצוב ורגיעה בשווקים נוספים – ושואף כי יתר כלי המדיניות המוניטרית לא יאתגרו תכלית זו בטווח המיידי. כפי שאמר הנגיד השבוע בנאומו ל-G30 "הסיכון המרכזי לאינפלציה בתשעת החודשים האחרונים, וכעת ביתר שאת, הוא הפיחות של השקל". משמעות ההודעה היא שבנק ישראל ככל הנראה לא רואה צורך אמיתי בהורדת ריבית - בטח לא מידית.

פיץ': כלכלת ישראל תחת "מעקב שלילי"

כמו כן, חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה אמש על הצבת דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של +A, תחת "מעקב שלילי" (Rating Watch Negative), זאת בשל שינוי בתפיסת הסיכון הגיאופוליטי בעקבות המלחמה.
משמעות ההודעה היא שבכוונת החברה לעקוב באופן תדיר אחר ההתפתחויות הביטחוניות באזור, ובמהלך ששת החודשים הקרובים, במקרה של הרעה משמעותית במצב הביטחוני, היא עלולה לבצע פעולת דירוג שלילית. לחילופין, היה והרעה כאמור לא תתממש, יוסר "המעקב השלילי". ההודעה הנוכחית אינה מהווה הורדת דירוג או הורדת תחזית הדירוג.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, הסביר היום כי "יציאת משקיעים מהחזקה בנכסיים שיקליים לצד ביקושים מקומיים תורמת לעודפי הביקוש למט"ח ולפיחות השקל. ההיצע המוזרם ע"י היד הנעלמה 'ככל הנראה - בנק ישראל' תורם למיתון התנועה אך אינו בהיקף שמביא לשינוי מגמה".
"להערכתנו הפיחות החד צפוי לתרום לעליות מחירים ולעליית מדד המחירים לצרכן. בנק ישראל יטיב לעשות עם ימנע מצעדי זיגזג ולא יפחית בישיבתו הקרובה את ריבית השקל באופן משמעותית מהלך מהלך אשר יתרום לנסיקת האינפלציה ויגרור בהמשך לעלייה מחודשת בריבית השקל. הבנק יכול לספק עודפי היצע בהיקף שימתן את תנועת הפיחות", מוסיף פריימן.
פורסם לראשונה: 08:20, 18.10.23