התאונה בסוף השבוע בה לפי החשד נער בן 16 דרס בנמל תל אביב ילדה בת ארבע בעודו רוכב על אופניים חשמליים ופצע אותה היא עוד תזכורת כואבת לכך שבשנים האחרונות, תאונות דרכים ופגיעות של ממש מתרחשות לא רק בין רכבים והולכי רגל, אלא גם בין כלים נוספים כמו אופניים חשמליים, קורקינטים, סגוואי ועוד. כיצד ריבוי הכלים משפיע על היכולת של הנפגעים לקבל פיצוי?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעזרת עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומומחה לדיני ביטוח ונזיקין, ניסינו לבדוק מה התשובות לשאלות שכיחות בנושא.
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה בתל אביב
זירת התאונה בתל אביב
זירת התאונה בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
מה מוכר כתאונת דרכים ומי משלם על נזק שארע? על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תאונת דרכים מוגדרת בין היתר כמאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. לפיכך, כל נזק פיזי שנגרם כתוצאה מפגיעה של רכב מנועי, דו גלגלי, מכונית וכו', יוגדר כתאונת דרכים.
בשונה מתביעות אחרות, במקרה של נזק גופני שנגרם מפגיעת רכב מנועי המחוייב בביטוח חובה, הן ליושבי הרכב והן לשאר המשתמשים בדרך (רוכבי אופניים רגילים, הולכי רגל), הפיצוי ישולם לנפגע ללא כל קשר מי אשם בתאונה.
"יש לשים לב כי על אף שאופניים או קורקינט חשמליים מונעים באמצעות מנוע, בית המשפט העליון קבע שהם אינם נכללים בהגדרה זו", מסביר עו"ד ורשה. "אי לכך, דינו של רוכב אופניים חשמליים כדין רוכב אופניים 'רגילים' או הולך רגל - הוא יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח שמבטחת את הרכב המעורב בפוליסת חובה, ואחריות מבטח הרכב תהיה מוחלטת. כך לדוגמא, גם אם רוכב האופניים החשמליים חצה את הצומת באור אדום ונפגע מהרכב, האחריות וחובת הפיצוי תוטל במלואה על מבטח החובה של הרכב".
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
אופניים וקורקינט חשמליים לא נחשבים לרכב מנועי, ולכן דינם כדין רוכב אופניים רגילים או הולך רגל. תאונה בין רכב לרוכב אופניים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
מה קורה אם ארעה תאונה ומי שפגע בהולך הרגל הוא לא רכב אלא כלי אחר? במקרה שבו אופניים רגילים פגעו בהולך רגל - השאלה מי אחראי ועל מי תוטל חובת הפיצוי תידון לפי דיני הרשלנות, והולך הרגל יקבל פיצוי רק אם יוכיח שרוכב האופניים הפר את החוק ופגע בו ברשלנותו, לדוגמא אם הרוכב חצה את הצומת באור אדום ופגע בהולך הרגל בעודו צועד במעבר חציה. זאת בשונה מפגיעה מרכב, שאז כאמור הולך הרגל זכאי לפיצוי מהביטוח של בעל הרכב בכל מקרה שבו נגרם לו נזק.
במקרה שבו אופניים או קורקינט חשמליים או סאגווי פגעו בהולך רגל - הדין זהה. במקרה של פגיעה בהולך רגל יידרש הנפגע להוכיח כי התאונה נגרמה ברשלנות הרוכב שפגע. לדוגמה, אם הרוכב התנגש בהולך רגל בעודו צועד על המדרכה.
מי ישלם? הרוכב ישלם מכיסו את הפיצוי, אלא אם רכש פוליסה עם כיסוי אחריותו כלפי צד ג', ואז הביטוח ישלם. במידה שלא - עשויה להתעורר בעיה לנפגע שכן מעבר להימשכות ההליכים המשפטיים, אין ערובה כי הפוגע יוכל לשאת בחובת הפיצוי.

רכבתי על אופניים חשמליים על המדרכה ופגעתי בהולכת רגל שלא הבחינה בי. מי אמור לשלם לה פיצוי על הנזק שנגרם לה? החוק אוסר רכיבת אופניים חשמליים על המדרכה. לפיכך, במקרה של תאונה, יכולה הנפגעת להגיש תביעה נזיקית כנגד הרוכב. במידה וזה רכש ביטוח מבעד מועד, חברת הביטוח תגן עליו משפטית, וככל שימצא כי הוא נדרש בפיצוי - המבטחת היא זו שתשלם אותו.

עו"ד אסף ורשה עו"ד אסף ורשה צילום: שחר כלב

לגבי התאונה בסוף השבוע בה כאמור המשטרה עצרה צעיר בחשד כי דרס ילדה בעודו רוכב על אופניים חשמליים בנמל תל אביב ונמלט, עו"ד אסף ורשה מציין כי הורי הילדה יכולים להגיש תביעה נזיקית נגד הנער והוריו על הנזקים הפיזיים והנפשיים שנגרמו לילדה, לרבות מכלול ההוצאות בהן יישאו כתוצאה מהחבלה ושיקומה של הנפגעת. לטענתו, "על פניו, מדובר ברשלנות מובהקת של הנער שכן הוא פגע בה בעודו נוסע על מדרכה, בניגוד לחוק שאוסר זאת. כמו כן, פורסם כי גילו פחות מ-16 - הגיל המינימלי בו מותר לרכוב על אופניים חשמליים, עובדה שמחדדת עוד יותר את רשלנותו".
האם גם ההורים שחוו טראומה בשל התאונה זכאים לפיצוי? "כן, בכפוף לכך שיוכיחו כי אכן נגרם להם נזק נפשי של ממש. לפני למעלה מ-20 שנה ניתן פסק דין חשוב בביהמ"ש העליון (אלסוחה נגד עזבון המונח דהאן) המתייחס לפיצוי שיש לתת לאדם שסבל מנזק נפשי כתוצאה מנזק גופני אשר נגרם לקרוב משפחתו בתאונת דרכים. פס"ד זה הרחיב את יריעת הפיצויים בצורה משמעותית ויצר אפשרות לקבלת פיצוי גם במידה שהנפגע אשר סבל מנזק נפשי לא היה מעורב ישירות בתאונה.
"בפסק הדין נקבעו ארבעה תנאים שהעומדים בהם יוכרו כנפגעי תאונות דרכים: הראשון קובע שעל התובע להיות בן משפחה מדרגה ראשונה (הורים, ילדים ובני זוג). השני אומר שהתובע התרשם באופן ישיר מהתאונה. לפי התנאי השלישי, התובע היה קרוב – בזמן ובמקום – לתאונה עצמה. התנאי האחרון דורש שהפגיעה הנפשית תהיה משמעותית".
ומי היה מפצה את הילדה במקרה בו הדורס לא היה נעצר ע"י המשטרה? קרנית היא תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים שמטרתה בין היתר, לפצות נפגעי תאונות דרכים במקרה של פגע וברח או שלנהג הפוגע אין ביטוח. הבעיה היא כי המחוקק קבע שהפיצוי יינתן על ידה רק במקרה בו כלי רכב מנועי היה מעורב בתאונה. היות ואופניים וקורקינטים חשמליים אינם נכללים תחת הגדרה זו, קרנית לא תיכנס לתמונה ולמעשה, הילדה תיוותר ללא כל פיצוי. אי לכך, מן הראוי שהחוק יתוקן כך שהולכי הרגל שנפגעו בנסיבות כאלו, לא ימצאו את עצמם מתמודדים לבד עם החיים בצל הפציעה והשלכותיה התפקודיות והכלכליות.
נהגתי ברכב ולפתע אופניים חשמליים התנגשו בי מאחורה כשעצרתי לפני מעבר חצייה. הרוכב על האופניים החשמליים נפגע ונגרם נזק פח לרכב ולאופניים שנהרסו. מה הדין במקרה כזה? בנוגע לנזקי הגוף שנגרמו לרוכב - מי שצריכה לפצות אותו זו מבטחת הרכב בפוליסת חובה, וזאת כאמור, ללא קשר לשאלה מי אחראי לתאונה.
באשר לנזקי הרכוש - בשונה מנזקי הגוף, השאלה מי יפצה ובכמה תלויה בקביעה מי אחראי לתאונה. במקרה של פגיעת חזית מאחור, כל שכן בסמוך למעבר חציה, מתחדדת עוד יותר חובת הזהירות שחלה על רוכב האופניים. אי לכך, ההנחה היא כי בית המשפט יקבע שמלוא האחריות מוטלת על רוכב האופניים והוא יידרש לפצות את בעל הרכב בגין נזקי הרכוש. באשר לנזקים שנגרמו לאופניים, הרוכב יאלץ לתקן אותם מכיסו, אלא אם רכש פוליסה שמכסה זאת.
3 צפייה בגלריה
שליחויות של וולט בזמן הקורונה
שליחויות של וולט בזמן הקורונה
מרבית הפוליסות לרוכבי אופניים כוללת סעיף על פיו הכיסוי מתייחס למטרות פרטיות בלבד ואינו כולל שימוש עסקי, כדוגמת משלוחים
(צילום: מוטי קמחי)
האם אפשר לעשות ביטוח לכלי תחבורה שאינו מוגדר כרכב למקרה שאפגע במישהו? ניתן לרכוש פוליסות ייעודיות לרוכבי אופניים וקורקינט חשמליים, שנותנות כיסוי לנזק שנגרם לכלי עצמו וכן כיסוי לחבות הרוכב בגין נזקי גוף ורכוש לצד שלישי. יש לשים לב כי פוליסות אלו מכסות רוכבים מעל גיל 16. כמו כן, מרבית הפוליסות כוללת סעיף על פיו הכיסוי מתייחס למטרות פרטיות בלבד ואינו כולל שימוש עסקי, כדוגמת משלוחים.