אחרי ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', עיכב בימים האחרונים את הדיונים על תקציב המדינה לשנת 2023 כדי לנסות לבטל קיצוץ של מאות מיליונים ממשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, בראשותה של השרה אורית סטרוק ממפלגתו, הבוקר התכנסה ועדת הכספים כדי לדון שוב על התקציב לקראת ההצבעות, וכמו בדיונים קודמים - מהר מאוד התפתחה מהומה גדולה בדיון.
גורם בכיר בוועדת הכספים אמר ל-ynet הבוקר (שני) כי סמוטריץ' ויתר כעת על הניסיון להכשיר את הכספים הקואליציוניים להתיישבויות, אך מתכוון לפעול במטרה להכשיר את הכספים בהמשך. "שר האוצר לא ויתר על העברת רבע מיליארד שקלים ליהודה ושומרון, אלא רק דחה את ההחלטה", אמר הגורם מהוועדה.
ח"כ בכיר בליכוד אמר ל-ynet: "לא ניתן שתקציב 2024 לא יהיה תקציב מלחמה. נפעל לבטל את כל הכספים הקואליציוניים ונסגור את משרדי הג'ובים. יהיה כסף גדול לצבא, למשטרה ולמפונים. זה יהיה תקציב של שנת מלחמה ולא תקציב של כספים למי שלא תורמים למלחמה ולמשק. יש לנו מספיק חברי כנסת מהקואליציה להכשיל את התקציב שמכינים כעת במשרד האוצר".
בוועדת הכספים, אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "התקציב שהובא לוועדה הזו, הוא לא תקציב של ביחד ננצח, הוא לא תקציב של אחדות, והוא בטח לא תקציב של מדינה במלחמה. יושב הראש גפני, אתה ואני נמצאים משני צידי המתרס של תקציבים כבר יותר מעשר שנים. אני העברתי תקציבים ואתה התנגדת, אתה העברת תקציבים ואני התנגדתי, אבל מה שקורה פה עכשיו לא דומה לשום דבר שראינו אי פעם. אני לא זוכר קונצנזוס כל כך מוחלט של כל גורמי המקצוע, אגף תקציבים, הכלכלן הראשי, בנק ישראל, חברות הדירוג, מכוני המחקר, האקדמיה, כולם, כולל כולם, אומרים אותו דבר: זה לא תקציב - זו חלוקת שלל. זה תקציב פוליטי, מושחת, חסר אחריות, חסר בושה, שמוביל אותנו לתהום.
"אני קורא לך אדוני, ולכל חברי הקואליציה – איך אתם נותנים לזה לקרות? איך אתם עושים את זה לחיילים ולמפקדים שלנו? למשפחות? לאנשי המילואים? איך אתם עושים את זה לעם ישראל? תחזירו את התקציב הזה לאוצר, ותגידו להם, 'רבותיי, עם ישראל במלחמה, קחו את כל מיליארדי השקלים הקואליציוניים, ותעבירו אותם לביטחון, לרווחה, לסיוע למפונים, למילואימניקים, לכל מי שצריך אותם באמת'".
ח"כ ולדימיר בליאק: "ביום רביעי עלה שר האוצר על שולחן הכנסת ואמר שאם נעכב ביום אחד את התקציב נפגע בצבא וביישובים המפונים, והוא עשה הכל כדי לעכב, אני רואה שחוק יסוד משק המדינה עדיין לא על סדר היום של הוועדה, ואנחנו ממשיכים בהפרה של חוק יסוד. קיבלנו את דפי ההחלפה בשעה 11:18, אני רוצה את חוות הדעת מתי אפשר להצביע עליהם. בדפי ההחלפה של משרד הרווחה הורידו 15 מיליון שקלים לאנשים עם מוגבלויות. קיבלנו 10 דפי החלפה, אנחנו צריכים זמן ללמוד אותם".
ח"כ אחמד טיבי: "הפגיעה בחברה הערבית, לגבי תוכנית 550, היישום שלה השנה היה ממש לא מלא, בלשון המעטה, היקף התוכנית אמור היה לעמוד על 30 מיליארד שקל למשך חמש שנים, לפי מרכז מוסווא, אי העברת התקציבים תסגור פרויקטים חשובים לסגירת הפערים. הוא פוגע קשות בכלל התחומים החברתיים בחברה הערבית, וחשוב שהוועדה תיתן את הדעת על הנושא".
ח"כ נעמה לזימי: "שר האוצר התנגח והתנגש בנו להעביר את התקציב הזה על כל החולאים שבו בשבוע שעבר, דיון ראשון אחרי הטבח בוועדת הכספים היה אחרי עשרה ימים, מתווה הפיצויים הראשון היה מביש, היינו צריכים להביא מתווה חדש, כל זאת בעת האסון הגרוע ביותר שקרה לנו. יש תקציב מתוקן מבזה לחלוטין, על מה העיכוב? לא כדי לשפר לחיילי המילואים את המעטפת הסוציאלית שלהם, אלא בשביל משרד ההתיישבות, התקציב המעודכן שבשבילו המתנו הוא 543 מיליון למשרד ההתיישבות, בשביל המיליונים הסקטוריאליים של שר האוצר,ת לא בשביל מפונים. נשמע לכם הגיוני שהמשרד של אורית סטרוק יעכב מלחמה על חשבון האוכלוסיות שניצלו מטבח, שפונו, שנפגעו, זה לדיראון עולם, זה מחדל נוסף".
ח"כ אורית פרקש הכהן: "בימים כאלה היה צריך לעבוד מסודר, להביא יחד את שנת 2023 ושנת 2024, להביא קיצוץ ולהציג את זה לציבור, כפי שהמליץ ראש אגף תקציבים. כשאנחנו שומעים את שר האוצר שמדבר להוריד את ההטבות להורים עובדים, אני מסיימת ואומרת אין מספיק כסף כמו שרה"מ מוכר לנו, אני במקום שר האוצר מגישה כבר אתמול את ההתפטרות שלי ודירוג האשראי של ישראל היה עולה".
ח"כ יוראי להב-הרצנו: "אני רואה 543 מיליון שקל למשרד של סטרוק, למעלה מ-100 מיליון למשרד המורשת, 27 מיליון למניעת נשירה מישיבות, זה תקציב שמעודד השתמטות המונית בשעת מלחמה, בשעה שטובי לוחמנו מחרפים את נפשם, שר האוצר מתעסק בפוליטיקה קטנה ומבחילה, הוא עושה את זה במודע. אם הוא לא מסוגל להביא תקציב שעוסק רק בצרכי המלחמה, שישים את המפתחות וילך הביתה".
ח"כ מיכל שיר: "או שאתם עושים בכוונה ויודעים זאת, או שאתם לא ואז אתם ממשלת חלם. משהו צריך להיקבע, כי כל פעם שמעירים לכם אנחנו שומעים את המילה אחדות, אז לא לזעוק על עוול? אפילו לא למראית עין אתם מראים שהתקציב הזה הוא לכלל הציבור. תחוסו על הציבור הזה".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)

ראשי מועצות יהודה ושומרון: "לא קיבלנו שקל מתחילת המלחמה"

שלמה נאמן, ראש המועצה האזורית גוש הציון: "אני רוצה לומר שכפי שאמרתם שאתם נבחרי ציבור גם אנחנו נבחרי ציבור, וכן זה תושבים שלנו שבחרו בנו כמו שאזרחי הציבור בחרו בכם, חצי מיליון תושבים שלנו נמצאים בחזית שבזכותה נוחבה לא התנפלו על כפר סבא, וכל היישובים באזור, ולא הגיוני שאנחנו נתחנן, לא קיבלנו שקל מאז תחילת המלחמה, אנחנו קנינו קסדות בעצמו, אז שר האוצר הביא הצעה ואנחנו מבקשים שחברי הכנסת כאן מימין ומשמאל ייקחו אחריות על האזרחים שלנו שהם אזרחי כל המדינה, ולא יצביעו על התקציב לפני שנקבל את האמצעים הדרושים להגנת היישובים שלנו".
יוסי דגן, ראש מועצה אזורית שומרון: "אנחנו הגענו לכאן בתחושת בושה גדולה, אני חושב שזו בושה למדינת ישראל שמרכיבי הביטחון שלנו שנועדו להציל תושבים שלנו מוכתבים על ידי פקידות, בגדר להעביר כספים קואליציוניים. הדם של התושבים שלי הוא לא פחות אדום מהדם של תושבי עפולה וזרעית. שותים לנו את הדם פשוטו כמשמעו, תושבים שלי הלכו בהתנדבות בשמחת תורה לקחו אקדחים מאזרחים וחיילים מתים, והרגו מחבלים ברעים ובניר עם ומתו שם, והמחבלים אומרים שהם רוצים לצאת ליישובים שלי ולצאת דרכם לכפר סבא ולשחוט שם אנשים. אני רוצה להגיד שני דברים אף אחד לא עושה לנו טובה, הדם שלנו אדום לא פחות מאנשים שם, ומגיע לנו לקבל תקציבים בדיוק כמו להם. יושבת פה חבורה של אנשים מנותקת כי בהצעה שמבקשים מכם להצביע עליה עכשיו בהצעת התקציב הזו אין בכלל את התקציב של הביטחון של יהודה ושומרון. אני חושב שרוב היושבים כאן לא מכירים את ההקשר של יו"ש כרגע בתקציב המדינה, אין בכלל את הביטחון של יו"ש, אני אומר לחברי הכנסת שכל מי שהוא אדם הגון שכמו שלא היה עולה על הדעת שמצביעים על תקציב בזמן מלחמה של תושבי הצפון, לא יעלה על הדעת שבתקציב המדינה אין תקציב לביטחון יהודה ושומרון".

הדחיות החוזרות ונשנות של ההצבעה על התקציב

אתמול בוטלה ישיבת ועדת הכספים של הכנסת לאישור התקציב לשנת 2023 לקריאה שנייה ושלישית שוב, לאחר שלא הסתיימה בהצבעות בימים רביעי וחמישי בסוף השבוע האחרון.
הסיבה הרשמית לדחייה היום אמנם לא נמסרה, אולם חברי הוועדה ציינו כי מדובר באי הסכמה של שר האוצר לוותר על עוד כספים קואליציוניים ולהעבירם לטובת הוצאות המלחמה. בין הדורשים להעביר את הכספים לטובת המלחמה מצויים גם חברי כנסת מהקואליציה, בהם מהליכוד.
חברי הכנסת מהליכוד שניסו להבין מדוע הדיון בוועדה נדחה, נדהמו לשמוע שהסיבה היא שסמוטריץ' מפעיל לחץ כדי שכספים קואליציוניים שקוצצו מהמשרד של שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, יוחזרו אליה. "סמוטריץ' סוחט כספים כמו ראש ארגון פשיעה", אמר אחד הח"כים מהקואליציה.
ח"כ מהקואליציה אמר ל-ynet בסוף השבוע: "התרגילים של שר האוצר לא מקובלים גם על חברים בקואליציה. כספים קואליציוניים צרכים לעבור בעת הזאת לטובת המלחמה ולא לצרכים פוליטיים".
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, חה"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר אתמול כי "הבוקר שוב בוטלו דיוני תקציב 2023 בוועדת הכספים. זאת לאחר שביום חמישי הוועדה התפזרה 40 דקות אחרי פתיחתה. בשבוע שעבר עמד על דוכן הכנסת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וניסה להלך אימים על האופוזיציה כי כל עיכוב באישור התקציב המתוקן יגרום לפגיעה בחיילים, במפונים, בעסקים הקטנים. זה כמובן היה שקר גס, אך מאז הקואליציה לא מפסיקה לבטל ולעכב את הדיונים".
2 צפייה בגלריה
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים, בשבוע שעבר
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לדברי ח"כ בליאק, "הסיבה היא ניסיון נוסף להכשיר משפטית את 5 מיליארד השקלים של הכספים הקואליציוניים, וגם לדחות לחודש מרץ את אישור התקציב החדש ל-2024. ממשלת המחדל שהביאה עלינו את אסון השבת השחורה 7.10.23, גוררת את אזרחי ישראל לאסון כלכלי רחב מימדים".
הדחייה הנוספת מקשה על העברת כספים לצורכי המלחמה, וזאת כאשר לסיום שנת התקציב 2023 נותרו 20 ימים בלבד. בה בשעה, מנסה האוצר לדחות את אישור התקציב החדש לשנת 2024 לחודש מרץ - מהלך זה ימנע עוד הקצבת מיליארדי שקלים לטובת הוצאות המלחמה.

סמוטריץ': גל נוסף של קמפיין השקר

סמוטריץ' מסר אתמול בתגובה לטענות: "אני רואה שמתחיל להתפתח גל נוסף של פייק לגבי התקציב, במסגרת קמפיין השקר נגד 'הכספים הקואליציוניים'. אז רגע לפני בואו נעשה סדר: העברת התקציב בוועדת הכספים מתעכבת בגלל קשיים שמערימים פקידים ויועצים משפטיים על תקציב למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון. לא מדובר בשקל אחד נוסף אלא ביישום החלטת הממשלה שכבר עברה ובה אושרו כלל תקציבי המלחמה.
"חודשיים לתוך מלחמת חרבות ברזל ששינתה לחלוטין את תרחישי הייחוס הביטחוניים גם ביהודה ושומרון, חודשיים אחרי שכולם מבינים שצריך לחזק את מערכות ההגנה האזרחיות, חודשיים אחרי שמאות רבות של מיליוני שקלים (יותר ממיליארד!) הועברו לתקצוב מרכיבי ביטחון וכיתות כוננות בכל רחבי הארץ, חודשיים אחרי ושקל אחד עוד לא הועבר למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון.
"למה? כי כמה פקידים ויועצים משפטיים החליטו כנראה שהדם של המתיישבים פחות חשוב ושמה שבכל הארץ מוגדר כסף מקצועי ומועבר די בקלות, ביהודה ושומרון מוגדר כסף קואליציוני ודורש שורה של פרוצדורות וחוות דעת שעד כה לא בוצעו. אם בישראל הייתה תקשורת אמיתית היא הייתה שואלת איך יתכן שחצי מיליון אזרחים ביהודה ושומרון מופקרים והתקציבים הביטחוניים הנדרשים להם מתעכבים כבר חודשיים. היא הייתה תוקפת את הפקידים שמערימים קשיים ולא את הממשלה שמנסה לקדם.
אני לא אתן להבחין בין דם לדם ולא אסכים להפלות לרעה חצי מיליון מתיישבים ביהודה ושומרון ולסכן את חייהם. לא במשמרת שלי. כשכל התקציבים שהוקצו בממשלה יכנסו לתוך התקציב שאמור להיות מאושר בימים הקרובים בכנסת התקציב יעבור. מציאות שבה פקידים ויועצים משפטיים מסכלים את מדיניות הממשלה ונמנעים מלהכניס לחוק תקציבים שהממשלה הורתה להם להכניס היא בלתי מתקבלת על הדעת, ובהקשר הנוכחי גם מסכנת חיים.
"ושוב, לא מדובר על שקל אחד נוסף. הכל אושר בממשלה וצריך להיות בחוק. מרבית הסכום במשרד הפנים (לתקצוב שוטף של הרשויות כמו שנעשה בכל הארץ) ומיעוטו דרך החטיבה להתיישבות (מרכיבי ביטחון להתיישבות הצעירה בהתאם לתוכנית שהוכנה בפיקוד המרכז). כל מי שאומר משהו אחר פשוט משקר. אני מקווה שביום הקרוב נסיים את כל הפרוצדורות והבירוקרטיות הנוראיות שמעמיסים עלינו הפקידים והיועצים המשפטיים והתקציב כולו יאושר".

בשבוע שעבר אמר סמוטריץ' בדיון בוועדה כי "היה לי חשוב שנביא את התיקון לתקציב הזה מהר. אפשר לאהוב או לא, אבל הזמן הוא פקטור מאוד מרכזי. אנחנו צריכים להיות מסוגלים להעביר את הכספים. ככל שתאשרו מהר יותר, נוכל לממש חלקים גדולים יותר לבריאות, לרווחה, כל מה שצריך".