בית ספר למשחק, תפקידים קטנים, מעבר לעולם הפרסום, חזרה למשחק וכתיבת סדרה: החיים של ליאור רז, היום אחד מהשחקנים והיוצרים המובילים בישראל, היו רכבת הרים שכללה הרבה עליות ומורדות, בעיקר מורדות, עד לעלייה הגדולה - יצירת "פאודה" והפיכתה לאחת הסדרות המצליחות בנטפליקס. רז התארח בפודקאסט "מחוץ לפריים" ב-ynet radio, סיפר על הדרך הארוכה שעשה וגילה כי הוא ושותפו ליצירה, הפרשן לענייני ערבים של ynet ו"ידיעות אחרונות" - אבי יששכרוף, היו בטוחים ש"פאודה" תרד מהמסך הקטן בתום העונה.
3 צפייה בגלריה
ליאור רז ב"מחוץ לפריים"
ליאור רז ב"מחוץ לפריים"
ליאור רז ב"מחוץ לפריים"
(צילום: יובל חן)
הייתם בטוחים שהעונה הרביעית של "פאודה" תהיה אחרונה? "כן וככה כתבנו אותה. אבל בסוף אנחנו כל כך נהנים לייצר את הסדרה, כיף לנו בעשייה, בכתיבה, בצילומים ועם החבר'ה ואנחנו לא רוצים לוותר על זה. הסיבה היא האנשים שמסביבנו, בגללם אנחנו לא רוצים לוותר על הסדרה הזאת".
מה צריך לקרות כדי שתהיה עונה חמישית? "סיפור יש. כן, פיצחנו סוג של סיפור ואני מקווה מאוד שתהיה. אני מאוד אופטימי. רק צריך לסגור פינות".
רז התייחס בתוכנית גם לתחילת דרכה של הסדרה המצליחה שמשודרת ב-yes ומשתלטת על טבלאות הצפייה של נטפליקס ברחבי העולם. הוא נזכר כיצד שלושה גופי שידור סירבו להפיק את הסדרה טרם יציאתה. "אחרי שקיבלתי 'לא' על 'פאודה', זה היה ייאוש, תבוסה. אף אחד לא רוצה את הדבר שאתה חושב שהוא הכי טוב בעולם. אתה מתחיל לפקפק בעצמך", הוא אומר.
לכתבות נוספות במדור טלוויזיה:
"אני חושב שמה שיש לאבי יששכרוף ולי, חוץ מהחברות הטובה - זה שאנחנו יודעים לדרבן אחד את השני גם כשאנחנו נשברים. דקה וחצי אחרי שקיבלנו את ה'לא' הראשון, אמרתי לאבי, 'אחי, הם מבינים בטלוויזיה - כנראה שזה לא מספיק טוב'. הוא הסתכל עליי ואמר לי 'אמרו לך 'לא' אז אתה מוותר?', ואז הבנתי שכל 'לא' זה עוד מדרגה ל'כן' הבא. כולכם מדברים על ההצלחה אבל אף אחד לא מבין שכדי להגיע אליה יש בדרך המון כישלונות שלא סופרים אותם. אתה והקהל לא רואים את כמות הכישלונות שלי. אני כל יום נכשל. כל יום אני מציע סדרות ואומרים לי 'לא', עדיין, אני בתוך כישלון כל הזמן. אתם רואים את ההצלחות, יופי, אבל בסוף חיינו מלאים בכישלונות שלא רואים - זה חלק מהתעשייה. אתה צריך להבין אם אתה מאמין בעצמך ובדרך שלך ויש לך רעיון טוב וחלום - לך איתו ותשבור את הקירות. אל תפחד משום דבר. אפשר להגיע לכל מקום".
3 צפייה בגלריה
מתוך פרק הסיום של העונה הרביעית של "פאודה"
מתוך פרק הסיום של העונה הרביעית של "פאודה"
"כל 'לא' זה עוד מדרגה ל'כן'". מתוך פרק הסיום של העונה הרביעית של "פאודה"
(צילום: עדן שוחט, באדיבות yes)
זה שאתה לייט בלומר, כלומר שפרצת בגיל מאוחר, זה יתרון? "בוודאי שזה יתרון, אבל כשאתה אומר 'לייט בלומר', זה שיצאתי עם 'פאודה' בגיל 45 לא אומר שעד אז לא יצאתי עם דברים. שחקן זה מקצוע נוראי, אתה ממקבל הרבה 'לא'. זה לא שאני מוכר מחשב שהוא לא טוב כי יש פחות ג'יגה ממה שצריך, בתור שחקן כשאתה מקבל 'לא', זה כי אתה לא מספיק טוב לי, ואתה מקבל את זה מאות פעמים".
אבל זה לא כי אתה ליאור רז, פשוט לא התאמת. "כן, אבל האגו שלי נפגע עם כל 'לא' שקיבלתי. אני החלטתי בשלב מאוד מוקדם בקריירה שאני לא מוכן לחכות להצלחה במשחק, שאני חייב להצליח במשהו, אי אפשר שאני לא אצליח, אז פתחתי חברת הפקה שעושה פרסומות, הייתי מנהל קריאייטיב במשרד פרסום, ושם היו לי המון הצלחות".
זה מילא לך את החלל? "כן, אבל עובדה שבסוף הייתי חייב לפרוץ איפשהו. היה לי ברור שאני אשחק עד סוף חיי, לא ידעתי איך ולא ידעתי כמה. למדתי בניסן נתיב בירושלים וחשבתי שכולם יחכו לי עם מחיאות כפיים ושטיח אדום. באמת חשבתי שאני הולך לעוף והמכה הזאת, כשהבנתי שאף אחד לא מחכה לי ואני לא מספיק טוב לאף אחד, ושם גם אם אני עושה תפקידים קטנים ב'מיכאלה', ותיאטראות וקבוצת תיאטרון, זכיתי בפסטיבל עכו, זו הצלחה - אבל לא התפוצצות".
קח אותי לשלב הזה בקריירה שלך שאתה מבין שאתה צריך לפתוח חברת פרסום כי במשחק אתה כרגע לא מתפוצץ. "הרגע הזה היה מאוד ברור בחיים שלי. הייתי מובטל, גרתי על גג בסוקולוב ושיחקתי פה ושם. הלכתי לבקר חברה טובה שלי שעבדה בחברת תקשורת שהייתה מעצמה. ישבתי שם ועזרתי לה לכתוב כמה רעיונות, כי ידעתי קריאייטיב, אבל לא ידעתי עד כמה. נכנס סמנכ"ל השיווק של החברה ואמרנו 'שלום, נעים מאוד'. חזרתי הביתה, קיבלתי טלפון והוא שאל אם אני עושה סרטים, לא ידעתי על זה כלום, לא ידעתי להחזיק מצלמה אפילו. לקח לי חמש שניות להגיד לו 'כן, אני עושה סרטים' ואחרי חמש שניות אספתי את הצוות הכי טוב שהכרתי, עם הסטודנט הכי טוב לקולנוע באוניברסיטת תל אביב שהיה החבר הכי טוב שלי. ובאותו רגע פתחתי חברת הפקה והתחלתי לעשות פרסומות ומאז ועד היום יש לי חברה שעושה פרסומות ללקוחות הכי גדולים במשק.
3 צפייה בגלריה
כנס החירום להצלת השידור הציבורי
כנס החירום להצלת השידור הציבורי
"הייתי כמו אריה בכלוב שרק רוצה להתפרץ". כנס החירום להצלת השידור הציבורי
(צילום: מוטי קמחי)
"אנשים שואלים הרבה פעמים על מזל. מה זה מזל? זה הרגע הזה שאתה יודע לזהות. לכולנו יש מלא הזדמנויות שעפות כל היום, המזל, הוא היכולת לזהות ולתפוס אותן. אני זיהיתי שם הזדמנות ולא היססתי. קרה לי אותו דבר עם 'פאודה' ועם עולם המשחק ברגע שאתה מזהה את ההזדמנות ולא מהסס והולך אחריה אתה מקבל את מה שאתה צריך. אתה חייב להיות מאוד מוכן. אני הייתי כמו אריה בכלוב שרק רוצה להתפרץ".
ואכן, רז ראה אחרי יציאת "פאודה" הזדמנות לפרוץ בשוק הבינלאומי - ויצר לנטפליקס יחד עם יששכרוף את "פגע וברח", שהסתיימה אחרי עונה אחת, ובדרך פרויקטים נוספים כמו סדרה לרשת שואו טיים על הטרוריסט עימאד מורנייה ופרויקטים נוספים, אולם הוא מממשיך לתחזק גם את הקריירה בישראל כשהצטלם לאחרונה לסרט "סודה" של הבמאי ארז תדמור ולסדרה "גוף שלישי" בקשת.
האזינו לפרק המלא של "מחוץ לפריים".
בכל יום חמישי בשעה 12:00 ב-ynet radio רן בוקר עם כל מה שלא בוער לתקשורת הישראלית לסקר
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים