מחאת ענק של אנשי ומוסדות התרבות בישראל נערכה היום (ג') ברחבי הארץ, תחת הכותרת "אסור להשאיר את הבמה הזו ריקה".
כידוע, בעקבות משבר הקורונה עבודת אנשי התרבות הופסקה לחלוטין, כולל תיאטראות, מוזיאונים, בתי קולנוע, ולהקות מחול. כעת, במחאת הענק שאורגנה על ידי פורום מוסדות התרבות, הם מבקשים פתרון שישיב את עולם התרבות בישראל לעבודה.

הבוקר פרסמה שרת התרבות והספורט מירי רגב מתווה לפיו מוסדות התרבות ייפתחו ב-14 ביוני, זאת במרחק של שני כיסאות מאדם לאדם. לעומת זאת, הופעות העמידה לא ישובו בשלב זה. מוסדות התרבות מסרבים לקבל את המתווה בטענה שהוא אינו עונה על צרכיהם וכי אינו מפורט מספיק כדי להוציא אותו לפועל.
המחאה כאמור התפשטה ברחבי המדינה והגיעה למאות אנשי ומוסדות תרבות רבים. בתיאטרון באר שבע שחקנים עלו על הבמה בעיר והניפו שלטים. "המחאה היא ביטוי לתיסכול והזעם של עולם התרבות מאילת ועד קרית שמונה", אמר המנכ"ל שמוליק יפרח.
שלטים הונפו גם במוזיאון מגדל דוד ובמוזיאון מדעטק בירושלים. המחאה הגיעה גם לרחבת תיאטרון הבימה בתל אביב, תיאטרון בית ליסין, הקאמרי, גשר ומועדון הצוותא.
גם רקדני ורקדניות הבלט הישראלי השתתפו במחאה שדורשת הסדר לעולם התרבות, כשאליהם הצטרפו גם התזמורת הפילהרמונית. גם במוזיאון חיפה לקחו חלק במחאת התרבות.


לפי טענת פורום מוסדות התרבות, בתקופת הקורונה נרשמו כ-400 מיליון שקלים בהפסדים בהכנסות, והם דורשים כאמור מתווה שיימנע מהמוסדות לפשוט את הרגל. יש לציין כי משרד התרבות כבר העביר לגופים תמיכה של 40 אחוזים מסכום התמיכה השנתית ובימים האחרונה אושרו 10 אחוזים נוספים.
למרות זאת, גם במשרד התרבות יודעים כי הסכומים שכבר הועברו לא יספיקו על מנת להשאיר את מוסדות התרבות בישראל עם הראש מעל המים. הבוקר הודיעו כי נערכים דיונים עם פורום מוסדות התרבות למציאת פתרון, אולם זרקו את האחריות למשרד האוצר. "סוגיית הפיצויים נותרה פתוחה וטרם התקבלה הסכמה בעניינה. בסוגייה זו צפויה להתקבל הסכמה עבור התקופה שבמהלכה גופי התרבות הוקצבו ועבור תקופת החזרה לשגרה. כאשר הסוגיה תוכרע בידי משרד האוצר - תתפרסם הודעה לציבור".

במחאות היום השתתפו שחקנים רבים, בהם ליה קניג, רבקה מיכאלי, טוביה צפיר, תיקי דיין, טלי שרון, מולי שולמן, רובי פורת שובל ועוד רבים, אולם סיפורו של השחקן גיא לואל שנחשף השבוע ב-ynet, ממחיש את מצבו של עולם התרבות.
השחקן בן ה-49 שהשתתף בסדרות טלוויזיה, בסרטי קולנוע ובהצגות תיאטרון נאלץ לעבור מהבמה לירקנייה, והוא עוזר בעסק המשפחתי. "זה עדיף מאשר לבכות", אמר לואל ל-ynet, "כשהבנתי שלא הולכות להיות הצגות ואין אופק, ידעתי שצריך לקחת את עצמי בידיים".
בפורום מוסדות התרבות טוענים כי הם הציגו מתווה למשרד התרבות אולם לא קיבלו מענה, זאת על אף הדברים שאמרו היום במשרד התרבות. "אחרי שלושה חודשים ללא הכנסות מצפים ממוסדות התרבות לקפוץ ראש לבריכה ריקה. אין עדיין שום מסלול המסביר איך ימנעו המוסדות מקריסה כלכלית בחודשים הארוכים שבהם יעבדו המוסדות בהפסד ויינסו להחזיר לעבודה שחקנים, נגנים, תאורנים, עובדי במה, מדריכים וסדרנים", אמר דני וייס, מנכ"ל המדיטק ויו"ר פורום מוסדות תרבות בישראל.