מועמדותו של במאי הקולנוע רומן פולנסקי, ל-12 פרסי סזאר על סרטו "קצין ומרגל" בטקס האוסקר הצרפתי, מעוררת זעם בקרב ארגונים פמיניסטיים שטוענים כי המוסד המכובד מעודד "מתעלל בילדים ואנס במנוסה".
פולנסקי בן ה-86, שהורשע באונס קטינה בת 13 בשנת 1977 בארצות הברית ומאז נמלט מהמדינה, מועמד השנה למספר הפרסים הגדול ביותר בטקס, הם הסרט הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר. הסרט "קצין ומרגל" שמגולל את סיפור חייו של החייל היהודי-צרפתי אלפרד דרייפוס, התקבל בעולם בביקורות מעורבות והציף מחדש את השאלה האם פולנסקי הוא עדיין יוצר מקובל והאם אפשר להתייחס לסרטיו אובייקטיבית, לאחר שהואשם בהטרדות מיניות.
רק בחודש נובמבר האחרון ולנטין מונייה, שחקנית ודוגמנית צרפתייה, טענה כי הבמאי אנס אותה בשנת 1975 כשהייתה בת 18, באתר סקי בשוויץ. "האונס נעשה בצורה אלימה באופן קיצוני", אמרה מונייה, "לא היו לי שום יחסים איתו, אישיים או מקצועיים, בקושי הכרתי אותו". פולנסקי בתגובה הכחיש.
האשמות אלה הובילו לסערה סביב יציאת הסרט וקמפיין פמיניסטי בצרפת בשם Osez le Féminisme (העז/י להיות פמיניסטי/ת) טוען כי המועמדויות של פולנסקי הן בושה למוסד הסזאר, שהן מקבילות להשתקת הקורבנות ומדגימות עד כמה צרפת רחוקה מתנועת MeToo. "האם לא למדנו דבר מ-MeToo? כשבארצות הברית הארווי ויינשטיין מסתכן במאסר עולם... הסזאר משבח מתעלל בילדים ואנס במנוסה?". בניגוד אליהם, ראש האקדמיה לקולנוע בצרפת, אלאין טרזיאן, טוען כי האקדמיה "לא צריכה לנקוט עמדות מוסריות בנוגע למתן פרסים".
1 צפייה בגלריה
רומן פולנסקי
רומן פולנסקי
רומן פולנסקי
(צילום: EPA)
בריאיון ל-ynet סיפר לואי גארל, השחקן שגילם את דרייפוס בסרט כי לא היסס לעבוד עם פולנסקי. "הוא הציע לי להופיע בסרט ואני סתם שחקן שעובד אתו. אני לא יודע בדיוק מה לומר - אני לא שוטר, אני לא שופט, אני לא תובע. אני לא יודע את הסיפור בדיוק, ואני לא מעמיד פנים שאני מכיר אותו טוב מעורך הדין שלו. אני לא יודע את הפרטים".
סרטו של פולנסקי אומנם לא מועמד לאוסקר בטקס הקרוב, אך בפסטיבל ונציה האחרון גרף את פרס חבר השופטים, אריה הכסף. אין זו הפעם הראשונה שטקס הסזאר מצית מחלוקות בנוגע לפולנסקי, בשנת 2017 הוא מונה לנשיא הטקס הצרפתי וביטל את השתתפותו עקב המחאות של ארגוני הנשים.