- "אני עומר אדם, בן 16 וחצי ממשמר השבעה"
- "מה 16 וחצי? עם כל השערות האלה על כל הפנים?"
- "כן, זה המצב. אבא קווקזי".
- "או-אה, לא קל".
("כוכב נולד", עונה 7, קיץ 2009)
כן, כבר באודישן הראשון של עומר אדם ל"כוכב נולד", סוגיית הגיל ריחפה באוויר. המראיין חשד שהנער החייכן שמולו מבוגר יותר. האמת שהסתיר הזמר הצעיר הייתה הפוכה: בניגוד לנדרש בתקנון התוכנית, עדיין לא מלאו לו 16.
1 צפייה בגלריה
עומר אדם ב"כוכב נולד"
עומר אדם ב"כוכב נולד"
עומר אדם ב"כוכב נולד"
(צילום מסך)
הבלוף הקטן הזה הוביל בהמשך להדחה שלו מהעונה, באחד הטוויסטים הגדולים שידעה התוכנית. מי שהיה אחד המועמדים המובילים לזכייה נשלח הביתה פחות מחודש לפני הגמר הגדול - אבל הכוכב שלא נולד בעונה השביעית הפך לאחד הכוכבים הגדולים ביותר שידעה תעשיית המוזיקה הישראלית אי פעם. עשור וקצת אחרי, חזרנו אל האנשים שהיו שם ברגע האמת ואל הדרמה שהתרחשה מאחורי הקלעים.
אדם "בן ה-16 וחצי" התקבל לנבחרת, ומיד תפס את תשומת הלב של השופטים - צדי צרפתי, מרגלית צנעני, גל אוחובסקי, דנה אינטרנשיונל וצביקה פיק. כולם הבינו שיש להם בידיים סטאר אמיתי. "אתה בין הזמרים שהכי מסקרנים אותי פה", אמר עליו צרפתי. אינטרנשיונל חזתה בדיוק רב את העתיד להתרחש: "הוא כובש והוא יגיע רחוק".
את אוחובסקי הטריד עניין הגיל. "ברור שיש לך את אחד הקולות הטובים, אם לא אחד הטובים ששמענו הרבה שנים", הכריז, אך מיהר לצנן את ההתלהבות: "אבל אתה בחור נורא צעיר. אתה צריך לצקת לתוך השירים רגש שאולי אפילו אין בך, כי אתה כל כך צעיר". כמה צעיר? מבין הנוכחים בדיון הזה, רק אדם עצמו ידע שהוא אפילו לא בן 16. בהפקה היו משוכנעים שאין בכלל מה לבדוק.

את אדם הכירו כבר בהפקת "כוכב נולד". הוא נרשם לתוכנית אחרי שהופיע במחזמר "שיר נולד" שהפיקה לחנוכה חברת טדי, אותה חברת הפקה שהייתה חתומה על הריאליטי המוזיקלי. "אדם, חן אהרוני ורוני דלומי השתתפו בפרויקט שעשינו - אז הכרנו את המשפחות, את ההורים", מספר גורם שעבד בהפקה. "צביקה הדר וההפקה האמינו בבני אדם, לא עשינו מבחנים לקורס טיס ובכלל לא חשבנו לבדוק תעודות זהות. הוא הגיע לאודישנים והצהיר שהוא בן 16 - אז בכלל לא חשדנו. בטח לאור העובדה שהוא נראה בוגר לגילו". גורם אחר בהפקה מסכים: "היינו תמימים". הוא מדגיש כי מאז הקפידו לבדוק תעודות זהות.
על כל פנים, אדם הפך מהר מאוד לאחד הפייבוריטים בעונה. "כבר אז הייתה הרגשה שהוא כוכב", מספר ראם כהן, שהשתתף גם הוא בעונה השביעית של "כוכב נולד". "אם לא הייתה הפרשה - הוא היה זוכה".
גם המנחה, צביקה הדר, ידע שיש להם בוננזה ביד. "הוא היה תופעה", הוא נזכר, ובכיר בהפקה מוסיף שהוא "נחשב וואו". "אני לא יודע לומר אם הוא בוודאות היה זוכה - זו הייתה עונה חזקה, עם רוני דלומי ולירן דנינו - לא היה פייבוריט מובהק, אבל הוא בהחלט היה מהמתמודדים החזקים ביותר". טמירה ירדני, מפיקת התוכנית, פחות מסויגת. היא מציינת שאדם "בלט בכישרונו מהרגע הראשון", ולדבריה, "לפי קולו, כישרונו ויכולותיו - הוא הסתמן כמנצח של העונה".
את הפוטנציאל שלו, אדם מיהר לממש. ולא רק במסגרת התוכנית. כבר במהלך העונה הוא הופיע עם הזמר איציק קלה - מה שלא ממש מצא חן בעיני ההפקה. "הוא קיבל על זה הערה", מאשרים גורמים שם, "אבל זה לא שינה הרבה".
אבל אם במקרה של החלטורות האלה זה נגמר בהערה מאופקת - הדרמה האמיתית הגיעה לקראת סוף העונה, פחות מחודש לפני משדר הגמר. בלוגר הרכילות עומרי חיון חשף כי אדם שיקר לגבי גילו, ולא עמד בתנאים הנדרשים של התוכנית. הדיווח של חיון התגלגל מהבלוג שלו גם לכלי התקשורת האחרים, והלחץ על ההפקה עשה את שלו. תוך יממה אדם פרש מהתוכנית, ובפועל זה לא שהייתה לו ברירה - את ההחלטה קיבלו קברניטי "כוכב נולד".

"יש חוקים, והם שווים לכולם"

בפגישת ההתייעצות הדחופה שקדמה להחלטה השתתפו ארבעה: טמירה ירדני, צביקה הדר, הבמאי יואב צפיר ומנכ"ל קשת אבי ניר. "הדבר הראשון שעשינו היה לבדוק עם אדם ועם משפחתו", מספר אחד הגורמים, "והוא הודה והתנצל, לא מרח אותנו. הראו לנו את תעודת הזהות וראינו שהוא באמת קטן מכפי שהצהיר". אביו של אדם מספר שהיה בחו"ל בזמן שאדם נרשם, וכי "עומר חשב שזו תהיה העונה האחרונה לכן עשה מה שעשה".

"זאת הייתה דרמה גדולה מאוד", אומר גורם שהיה מעורב בטיפול בפרשה. "הוא היה מתמודד חזק מאוד וזו הייתה סוג של טראומה טלוויזיונית - להודיע לו ככה שהוא נפרד מהתוכנית". לפי צביקה הדר, ההחלטה הסופית נבעה מה-DNA של התוכנית - החוקים קודמים לכול. "הוא התנצל מעומק ליבו", הוא משחזר, "זה היה מין מעשה שהוא לא חשב עליו עד הסוף. הוא היה נער ואמר, 'מה אני אחכה עכשיו לעונה הבאה, בשביל כמה חודשים?' בסוף עומר ילד טוב. אבל תמיד זו הייתה תוכנית שבה הערכים קודמים לכל. יש חוקים, והם שווים לכולם. לנגד עינינו עמדה המחשבה - למה שעומר יישאר בזמן שילדים אחרים, שהיו בני פחות מ-16, לא יכלו להשתתף? היושרה כאן זה מצרך בסיסי וחשוב, וזה מה שהוביל אותנו".
לא חשבתם לעגל פינה? בכל זאת, הוא היה נכס יקר לתוכנית. "אם אנחנו מעגלים פינה פה, מי אמר שאנחנו לא נעגל פינה בהצבעות ובסמסים? זה לא מה שאנחנו מאמינים בו. התוכנית הזאת התבססה על האמון של הקהל בנו, והחוק שווה לכולם. זה היה מאוד מבאס, אבל היה לנו חשוב שהשם שלנו יישאר נקי. היינו חייבים לפעול לפי התקנון".
"לא יכולנו להעלים עין מול התרמית הזו", מסכימה ירדני. "מערכת של תוכנית רגישה כזו, שבנויה על סמסים, לא יכולה להרשות לעצמה שלא להגיב בחומרה על מה שקרה. לפחות אנחנו יודעים היום שבשביל אדם זו הייתה מכה קלה בכנף, וכך גם בשביל 'כוכב נולד'. לא סיימנו קריירה של אדם, ולא פגענו בתוכנית. אני שמחה שפעלנו כפי שפעלנו ואני לא חושבת שהייתה אפשרות אחרת. זו תוכנית שמבוססת על אמון הציבור".
גילו האמיתי של אדם נחשף ב-4 באוגוסט. ב-5 באוגוסט הוא כבר היה מתמודד לשעבר. את הימים שאחרי ההדחה מ"כוכב נולד", העביר בנסיעה לחו"ל יחד עם אביו, לפי חבר קרוב מאותה התקופה: "הם לא ענו לטלפונים ונהנו מהשקט, כנראה כבר אז הם ידעו שטוב להם שקט".

בסוף אותו חודש נערך גמר התוכנית בחוף הדקל שבאילת. אל שלב הגמר הגיעו ולדי בלייברג, מיי פיינגולד ורוני דלומי, שהשתתפה גם היא במחזמר "שיר נולד" לצידו של אדם, עוד לפני שלוהקה לעונה.
דלומי, הצעירה מבין הפיינליסטים, הוכתרה בסוף הערב כזוכה הגדולה. היא המשיכה מאז לקריירה מוזיקלית מרשימה. אבל קשה לומר שהיא - או כמעט כל מוזיקאי אחר, לצורך העניין - מסוגלת היום להתחרות באדם במונחים של צפיות ביוטיוב ומכירות כרטיסים.
כחודשיים אחרי הגמר, אדם חגג את יום הולדתו ה-16 - ותוך פחות משנתיים, ביוני 2011, הפך לזמר הצעיר ביותר אי פעם שמילא את קיסריה. שם אף אחד לא בדק תעודות זהות בכניסה.