היסטוריה, חברים. היסטוריה. טקס פרסי האמי של 2020, שיתקיים ביום שני הקרוב (וישודר בלייב ב-yes דרמה, 3:00 בבוקר), לא רק יכלול בפעם הראשונה שחקנית ישראלית המועמדת בקטגוריה משחק ראשית (שירה האס, כוכבת "המורדת" בנטפליקס, שזכתה בשבע מועמדויות נוספות), אלא גם שהטקס עצמו ייערך לראשונה, באופן תקדימי עקב הקורונה, באופן וירטואלי. אחרי שבשנה שעברה הטקס נערך ללא מנחה, נראה שזוהי אבולוציה טבעית (אם כי השנה דווקא כן יהיה מנחה - ג'ימי קימל). הטקס הקודם, אגב, היה גם זה שזכה לרייטינג הנמוך ביותר אי פעם, אבל אולי עכשיו כשכולם תקועים בבתים הנתון הזה ישתנה.
ולא שאין בשורות נוספות באמי השנה. נטפליקס, למשל, עשתה היסטוריה עם 160 מועמדויות, לעומת 107 מועמדויות של ענקית סדרות הפרימיום HBO. ומאידך, זוהי "השומרים" השאפתנית שלה שמובילה את טבלת המועמדויות עם 26 מועמדויות, ו"יורשים" המבריקה של אותה הרשת שרשמה 10 מועמדויות בקטגוריות הבולטות, לעומת תשע מועמדויות ל"אוזרק", הסדרה המובילה של נטפליקס.
14 צפייה בגלריה
יורשים גלובוס הזהב
יורשים גלובוס הזהב
האם יגרפו פרס נוסף? קאסט "יורשים" בגלובוס הזהב
(צילום: gettyimages)
ישנן גם הנציגויות הראשונות של שירותי הסטרימינג החדשים, אפל TV פלוס ודיסני פלוס, זו עם "תוכנית הבוקר" שגרפה חמש מועמדויות בקטגוריות ראשיות (אולי בגלל שעלתה כל כך הרבה כסף, כי היא ממש לא משהו), וזו עם "המנדלוריאן" הנפלאה, הדבר הכי טוב שיצא מיקום "מלחמת הכוכבים" בעשור האחרון, ומתמודדת מפתיעה על פרס סדרת הדרמה הטובה ביותר.
אז מי ייקח מה? האם נטפליקס תנצל את המומנטום של שלל המועמדויות ותהפוך למנצחת הגדולה של הערב? או ש-HBO תגרוף את כל הפרסים החשובים עם הסדרות החזקות שברשותה? ובעיקר - מה הסיכויים של שירה האס שלנו, שחבטה את זה מחוץ למגרש עם התפקיד המעולה שלה ב"המורדת"? האם היא מסוגלת להפתיע ולזכות לנוכח התחרות העזה שממתינה לה בקטגוריה? בואו נפתח את זה ונדבר על המועמדויות בקטגוריות הראשיות:

הדרמה הטובה ביותר

מועמדים: "סמוך על סול", "הכתר", "סיפורה של שפחה", "להרוג את איב", "המנדלוריאן", "אוזרק", "דברים מוזרים", "יורשים".
מי צריכה לזכות: טוב, פה זה קל - "יורשים" (HBO), הדרמה הטובה והמבדרת ביותר בטלוויזיה כרגע. "המלך ליר" פוגש את "וול סטריט" עם יותר מקורטוב של "ויפ". ואולי בעצם מדובר בגרסה הפחות מדממת - אך לא פחות אכזרית - של "משחקי הכס". כך או כך, מדובר בתענוג אדיר העולה על גדותיו מרוב טיפוסים נאלחים ודיאלוגים חומצתיים, ועדיין מצליח לקשור אותך אל הדושבאגים הללו ובונה באמצעותם דרמה עזה. זו הסדרה הכי ראויה לזכייה בפרס הגדול השנה, נקודה.
14 צפייה בגלריה
מתוך "יורשים"
מתוך "יורשים"
הגרסה הפחות מדממת אך לא פחות אכזרית של "משחקי הכס". "יורשים"
(צילום: HBO)
מי תזכה: אם יש צדק בעולם, "יורשים". שלל הפרסים שגרפה בשנתיים האחרונות - באפט"א, פרסי בחירת הקהל, גלובוס הזהב (לבריאן קוקס, לוגאן רוי המצמית בשבילכם), וגם פרסי אמי (ליוצר ג'סי ארמסטרונג ולמלחין ניקולס בריטל) - יצרו מומנטום הנתמך בקהילת המעריצים הולכת וגדלה. אחרי הכמעט-התעלמות ממנה בטקס של השנה שעברה, השנה היא הולכת לקחת את הקופה.

הסדרה הקומית הטובה ביותר

מועמדים: "תרגיע", "בשבילי אתם מתים", "המקום הטוב", "לא בטוחה", "שיטת קומינסקי", "גברת מייזל המופלאה", "Schitt's Creek", "מה שקורה בצללים".
מי צריכה לזכות: "מה שקורה בצללים". עניין של טעם, כמובן, אבל הפנינה הקומית הזו ראתה השנה עונה שנייה פשוט נהדרת, ומגיע לה עד מאוד. וחוץ מזה, מה התחרות? "המקום הטוב" המתישה? "לא בטוחה", שחוזרת על עצמה ומשגשגת רק בזכות האפיל של הכוכבת והיוצרת איסה ריי? "גברת מייזל המופלאה", שבעונתה השלישית שימרה את החן הנוירוטי שלה אבל לא עשתה הרבה יותר מזה? עזבו. הזוכים צריכים להיות ערפדים עתיקים שהם גם שותפים לדירה בסטטן איילנד ניו יורק. אין צודק מזה.
14 צפייה בגלריה
מתוך "מה שקורה בצללים"
מתוך "מה שקורה בצללים"
אין צודק יותר מזכייה שלה באמי. "מה שקורה בצללים"
(צילום: FX)
מי תזכה: "גברת מייזל המופלאה", שתיקח את הפרס בשנית אחרי שזכתה בו בעונתה הראשונה. שיינשך אותה ערפד.

מיני סדרה/סדרה מוגבלת

מועמדים: "שריפות קטנות בכל מקום", "מיסיס אמריקה", "לא ייאמן", "המורדת", "השומרים".
מי צריכה לזכות: הלב אומנם עם "המורדת", בעיקר בשל המעורבות של שירה האס (וגם בשל ההתגנבות של פרויקט כה צנוע לרשימה כה מכובדת ועתירת טאלנטים), אבל בסופו של יום - "השומרים" של HBO היא הבחירה הנכונה. ההצלחה במשימה לכאורה בלתי אפשרית (לעשות וריאציה מוצלחת לחומר מקור מיתי, הרומן הגרפי של אלן מור מ-1986), האג'נדה החברתית והתרבותית (נושא הגזענות באמריקה בעבר ובהווה, על מחירה ההיסטורי ונזקיה המשתרשים), והרלוונטיות העזה שלה בימים שבהם המתח הגזעי בארצות הברית מטפס לשחקים: מדובר בהישג מרשים ביותר, ובהתאם, הסדרה זכתה בשיא המועמדויות השנה, 26 מהן.
14 צפייה בגלריה
מתוך "השומרים"
מתוך "השומרים"
רלוונטית מתמיד לימים בהם המתח הגזעי בארצות הברית מטפס לשחקים. "השומרים"
(צילום: HBO)
"לא ייאמן" (נטפליקס) ו"מיסיס אמריקה" (Hulu) אומנם לא פחות רלוונטיות כרגע, זאת עם הטיפול הכואב שלה בסוגיית האשמת הקורבן וזאת עם תיאורה את המאבק הפמיניסטי שהתחולל באמריקה של שנות ה-70. ועדיין, הנס האלכימי הנדיר שהינו "השומרים" הוא שצריך לזכות.
מי תזכה: בטקס פרסים שמנוהל על ידי תעשייה האוהבת לראות עצמה כפרוגרסיבית ובמדינה שבמהלך השנה האחרונה התמודדה עם הרג של שחורים על ידי המשטרה, מהומות זעם ואז עוד הרג של שחורים על ידי המשטרה? "השומרים" תזכה. זה באנקר.
14 צפייה בגלריה
המורדת
המורדת
ובכל זאת, הלב איתה. שירה האס מתוך "המורדת"
(באדיבות נטפליקס)

השחקן הטוב ביותר בקומדיה

מועמדים: אנתוני אנדרסון ("שחור כזה"), דון צ'ידל ("נפילות חדות"), טד דנסון ("המקום הטוב"), מייקל דאגלס ("שיטת קומינסקי"), יוג'ין לוי (Schitt's Creek), ראמי יוסף ("ראמי").
מי צריך לזכות: טד דנסון. הפעם האחרונה בה זכה השחקן הקומי האדיר הזה בפרס האמי הייתה ב-1993, כשכיבה את השאלטר של "חופשי על הבר". מגיע לו, ולא רק בגלל התפקיד הנעים ב"המקום הטוב" - סדרה אוברייטד ביום טוב, תגידו מה שתגידו - אלא גם בגלל שהוא טד דנסון, לעזאזל. וגם כך, התחרות לא ממש מרשימה; לא לוי ב-Schitt's Creek הנחמדה-אבל-ממש-לא-וואו (לא משודרת בארץ); לא דאגלס בקומדיה הגריאטרית שלו, לא אנדרסון וצ'ידל שפשוט לא זכו לככב בסדרות טובות דיין על מנת לספק להם תפקידים טובים באמת ובתמים, ולא יוסף, בסדרה הקומית הנחמדה ותו לא שגם יצר.
14 צפייה בגלריה
מגיע לו. טד דנסון מתוך "המקום הטוב"
מגיע לו. טד דנסון מתוך "המקום הטוב"
מגיע לו. טד דנסון מתוך "המקום הטוב"
(צילום מסך)
מי יזכה: ובכן, כרגע ההימורים נעים בין לוי לדנסון - שניהם ותיקים, שניהם אהובים, שניהם בעונה האחרונה של הסדרה שעליה הם מועמדים. אבל עדיף שתשימו את הז'יטונים על לוי, שגם יצר את Schitt's Creek בקנדה יחד עם בנו דן לוי, המככב לצדו, וזכה לראות את ההערכה אליה גדלה במשך שש עונותיה עד לשיא הנוכחי של 15 מועמדויות לאמי. האקדמיה אוהבת סיפורים כאלו.
14 צפייה בגלריה
מתוך Schitt's Creek
מתוך Schitt's Creek
עשוי לחטוף לו את הפרס. יוג'ין לוי מתוך Schitt's Creek
(צילום: PopTV)

השחקנית הטובה ביותר בקומדיה

מועמדות: כריסטינה אפלגייט ("בשבילי אתם מתים"), רייצ'ל ברוסנהן ("גברת מייזל המופלאה"), לינדה קרדליני ("בשבילי אתם מתים"), קתרין אוהרה (Schitt's Creek), איסה ריי ("לא בטוחה"), טרייסי אליס רוז ("שחור כזה").
מי צריכה לזכות: קתרין אוהרה האלוהית, אשר מביאה וייב של עקרת בית אמיתית מאטלנטה עם מלתחה של קרואלה דה ויל לתפקידה כמטריארכית המטורללת ב-Schitt's Creek. ברוסנהן כבר זכתה באמי על התפקיד שלה, וקרדליני-את-אפלגייט לא רעות ב"בשבילי אתם מתים", אבל זה פשוט לא מספיק.
14 צפייה בגלריה
מתוך Schitt's Creek
מתוך Schitt's Creek
מלכה עוד מימי "ביטלג'וס". אוהרה מתוך Schitt's Creek
(צילום: PopTV)
מי תזכה: אוהרה, שכמו שותפה לסדרה ומי שליהק אותה לתפקיד, יוג'ין לוי, זוכה להערכה רבה בתעשייה כבר שנים. ובצדק מוחלט. כבר ב"ביטלג'וס", לפני יותר משלושה עשורים, היא הייתה מלכה.

השחקן הטוב ביותר בדרמה

מועמדים: ג'ייסון בייטמן ("אוזרק"), סטרלינג קיי. בראון ("החיים עצמם"), סטיב קארל ("תוכנית הבוקר"), בריאן קוקס ("יורשים"), בילי פורטר ("פוזה"), ג'רמי סטרונג ("יורשים").
מי צריך לזכות: פה התחרות העיקרית היא בין שלושה טאלנטים - בריאן קוקס, הסקוטי הכריזמטי בן ה-74 עתיר ההישגים, שעושה את תפקיד חייו ב"יורשים" כאיל תקשורת דורסני סטייל רופרט מרדוק (יותר מכל, הוא מתמחה בלדרוס את צאצאיו); ג'רמי סטרונג המגלם את בנו הבכור, האסקופה הנדרסת מכולם, ומעצב דמות הנעה מהפתטי לשובר הלב; וסטיב קארל, הדבר הטוב ביותר ב"תוכנית הבוקר" הקולחת אך רוויית-הפגמים של אפל TV פלוס. בסדרה, מגלם קארל את המנחה האהוב של תוכנית בוקר אמריקנית ארוכת-שנים שמפוטר מתפקידו אחרי סקנדל של הטרדות מיניות - וההבנה ההולכת וחודרת את חומות האגו שלו היא דבר שבידי קארל מטופל באופן מבריק. ובכל זאת, "יורשים", וקוקס, וסטרונג. ואם חובה לבחור, אז סטרונג. כי הוא מדויק כמו שעון שווייצרי, וכי הטווח שלו מטורף.
מי יזכה: בריאן קוקס. את גלובוס הזהב הוא כבר לקח, ואיך לא היה אפילו מועמד לאמי על תפקידו בעונה הראשונה של "יורשים", רק אלוהים יודע.
14 צפייה בגלריה
מתוך "יורשים"
מתוך "יורשים"
מי מהם ייקח את הפרס? קוקס וסטרונג מתוך "יורשים"
(צילום: HBO)

השחקנית הטובה ביותר בדרמה

מועמדות: ג'ניפר אניסטון ("תוכנית הבוקר"), אוליביה קולמן ("הכתר"), ג'ודי קומר ("להרוג את איב"), לורה ליני ("אוזרק"), סנדרה או ("להרוג את איב"), זנדאיה ("אופוריה").
מי צריכה לזכות: אומנם היא הצעירה ביותר בנבחרת המרשימה הזאת, ויש לה פה תחרות עזה (כולל אחת שכבר זכתה בפרס עבור תפקידה בטקס הקודם, ג'ודי קומר מ"להרוג את איב"), וחוץ מזה גם התחזיות לא ממש לטובתה. ובכל זאת, הפרס צריך ללכת לזנדאיה, שעושה תפקיד נהדר, מורכב ומלא ניואנסים ב"אופוריה" של HBO - עיבוד ל"אופוריה" הישראלית, כזכור, ואחת מהסדרות המשובחות של השנה החולפת. הרבה מהטון המהורהר, הלירי והמלנכולי של הסדרה היפה הזאת, שיכולה הייתה להיות אגרסיבית וצינית בהרבה, נזקף לזכות תצוגת המשחק שלה.
14 צפייה בגלריה
מתוך "אופוריה"
מתוך "אופוריה"
עשתה תפקיד נהדר, מורכב ומלא ניואנסים. זנדאיה מתוך "אופוריה"
(צילום: Eddy Chen, באדיבות HBO)
מי תזכה: לורה ליני, שחקנית אדירה שכבר זכתה בארבעה פרסי אמי בעבר, או אניסטון, שלחלוטין לא הרשימה ב"תוכנית הבוקר". לכו תתווכחו עם האמריקנים שממש, אבל ממש, אוהבים לעטר שחקניות קומיות על תפקידים דרמטיים.
14 צפייה בגלריה
ג'ניפר אניסטון ב"תוכנית הבוקר"
ג'ניפר אניסטון ב"תוכנית הבוקר"
כנראה תזכה, הודות לאמריקנים שממש אוהבים לעטר שחקניות קומיות על תפקידים דרמטיים. ג'ניפר אניסטון ב"תוכנית הבוקר"
(מתוך הסדרה)

השחקן הטוב ביותר בסדרה מוגבלת/סרט טלוויזיה

מועמדים: ג'רמי איירונס ("השומרים"), יו ג'קמן ("חינוך רע"), פול מסקל ("אנשים נורמליים"), ג'רמי פופ ("הוליווד"), מארק רופאלו ("שומר אחי").
מי צריך לזכות: כל שנייה של איירונס כארכי-נבל אוזימנדיאס ב"השומרים" היא עונג צרוף, אבל מה לעשות שהוא קצת מוגזם מדי, על גבול הקאמפ. במקרה של רופאלו, איתרע מזלו לשחק בדרמה עגומה מאוד שהגיעה בשנה עגומה מאוד, ולמי יש כוח לזה. הבחירה, אם כך ולנוכח התחרות הרפה (איך קרה שג'רמי פופ הבלתי נסבל מ"הוליווד" הבלתי נסבלת הגיע לפה?), הוא ג'קמן. ומגיע לו, כי אקס-וולברין הרשים מאוד בתפקידו כמפקח המושחת של בית ספר תיכון בסרט הטלוויזיה "חינוך רע" (HBO), בעיקר בשל האנושיות שכן הצליח לטעת בטיפוס הנכלולי הנ"ל.
מי יזכה: ג'קמן. הוא כזה נסיך, איך אפשר שלא לתת לו את זה?
14 צפייה בגלריה
מתוך "חינוך רע"
מתוך "חינוך רע"
יזכה מן ההפקר? ג'קמן מתוך "חינוך רע"
(באדיבות HBO)

השחקנית הטובה ביותר בסדרה מוגבלת/סרט טלוויזיה

מועמדות: קייט בלאנשט ("מיסיס אמריקה"), שירה האס ("המורדת"), רג'ינה קינג ("השומרים"), אוקטביה ספנסר ("בזכות עצמה"), קרי וושינגטון ("שריפות קטנות בכל מקום").
מי צריך לזכות: הנה, הגענו לבשר, לפעם הראשונה בה שחקנית ישראלית מועמדת בקטגוריה של "השחקנית הטובה ביותר" בטקס פרסי האמי. היסטוריה, והתפקיד הנהדר של שירה האס ב"המורדת" - פשוט אי אפשר להסיר את העיניים ממנה בתור אסתי החרדית אשר נמלטת מחייה - יותר מאשר מצדיק זכייה בפרס הנחשק.
14 צפייה בגלריה
המורדת
המורדת
אי אפשר להסיר ממנה את העיניים. שירה האס מתוך "המורדת"
(באדיבות נטפליקס)
מאידך, בקטגוריה הזאת מתחרות גם קליבריות רציניות כמו קייט בלאנשט הכבירה (שני אוסקרים, שלושה פרסי גלובוס הזהב), רג'ינה קינג (אוסקר אחד, גלובוס הזהב אחד, שלושה פרסי אמי) ואוקטביה ספנסר (אוסקר אחד, גלובוס הזהב אחד). אין קטגוריה יותר הארדקור מזאת השנה, במחלקת הטאלנט. ונהדרת ככל שהינה האס ב"המורדת", קינג נתנה בראש ב"השומרים", ובלאנשט פשוט הטביעה את עצמה בדמותה האמיתית של עורכת הדין השמרנית פיליס שלאפלי, אשר לחמה בחירוף נפש כנגד הפמיניסטיות בנות דורה. קשה הפעם להכריע. קשה.
מי יזכה: למרות הבאזז שנבנה סביב תצוגת המשחק ונוכחותה המהפנטת של שירה האס (בהימורים של האתר הנחשב indiwire, למשל, היא שלישית אחרי קינג ובלאנשט) - ולמרות שבלאנשט היא בלאנשט - סביר להניח שהפסלון יילך לקינג. עם תפקיד שכזה, בסדרה אשר עוסקת מפורשות בגזענות ובשנה כה טעונה גזעית, יהיה זה אך טבעי.
14 צפייה בגלריה
השומרים
השומרים
סביר להניח שהפסלון יילך אליה. קינג מתוך "השומרים"
(מתוך "השומרים")