תוכנית טלוויזיה שמשודרת במשך 19 שנים, על אחת כמה וכמה תוכנית יומית, היא לא עניין של מה בכך. במקרה של הקומיקאית אלן דג'נרס, השנים בהן הנחתה את "תוכנית האירוח של אלן" (שלימים תיקרא בקצרה "אלן"), ציירו את מעגל עלייתה ונפילתה של דג'נרס ומיצבו אותה כאחת הדמויות המורכבות בתעשיית הבידור ההוליוודית. במהלך שלושה העשורים האחרונים היא הספיקה לצאת מהארון במקביל לדמותה הטלוויזיונית בסיטקום בכיכובה ובהפקתה, לראות את הקריירה שלה מתרסקת בעקבות אותו המהלך, לעשות סיבוב פרסה לכיסא המנחה בטוק-שואו המשודר בשעות היום, שעד אז נשלט בלעדית על ידי המלכה האם, אופרה וינפרי - ולהפוך למנחה האהובה ביותר בטריטוריה הזו.
3 צפייה בגלריה
אלן דג'נרס
אלן דג'נרס
מתחת לפני השטח האדיבים רוחשת סביבת עבודה רעילה. אלן דג'נרס
(צילום: AP)
באותן השנים השכילה דג'נרס לבסס דימוי שמצייר אותה כאשת חסד שמעצימה את המוחלשים ומפיצה טוב לב, כשהיא מגובה במוטו שתואם את רוח הזמן (Be Kind), למנף את המאבק למען זכויות הלהט"בים, לקבל את עיטור החירות מהנשיא אובמה ואז לראות את הכל קורס שוב, כשמתברר שמתחת לפני השטח הרכים והנדיבים של התוכנית שלה רוחשים גזענות, הטרדות מיניות, בריונות ובאופן כללי סביבת עבודה רעילה.
את הפריצה שלה כקומיקאית וכשחקנית הגשימה דג'נרס בשנות ה-90 עם הקומדיה "אלן" (עקביות זה שם המשחק), שהוגדרה על ידי המבקרים כ"סיינפלד הנשי" וזכתה לאהדת הצופים. רכובה על ההצלחה דג'נרס העזה לעשות את מה שעדיין נחשב נועז ובוודאי שהיה כזה לפני 25 שנים - לצאת מהארון. היציאה היתה כפולה; דג'נרס עשתה את זאת כאלן, הדמות הראשית בסיטקום, ולאחר מכן בריאיון שער ב-TIME שבו הצהירה באופן רשמי על היותה לסביות. נישואים חד-מיניים לא היו חוקיים אז בארצות הברית והפרק עורר סערה ובחלק ממדינותיה אף נאסר לשידור. החשיפה הובילה לסערה ציבורית, לצניחה של הרייטינג ולבסוף, גם להחלטתה של ABC לבטל את התוכנית שנה לאחר אותו אירוע.
3 צפייה בגלריה
אלן דג'נרס
אלן דג'נרס
בתחילת הדרך. אלן דג'נרס אוחזת בפרס האמי על תסריט הסיטקום "אלן"
(צילום: AP)
חמש שנים לקח לדג'נרס לחזור ללב הקונצנזוס, הפעם מהשעות הפחות קטנות. ההצעה שקיבלה, להנחות טוק-שואו יומי בשעות היום, התבררה כהצלחה מסחררת. דג'נרס שיגרה אל כורסת האירוח את החברים המפורסמים שלה וערכה איתם ריאיונות פיל גוד מצחיקים, שיחקה עם הקהל שלה בשעשועונים נושאי פרסים ואיזנה עם חלוקת סכומי כסף לא מבוטלים לנזקקים בעלי סיפור מרגש שהתארחו בתוכנית. "אלן" אמנם שודרה בשעות היום ויועדה לעקרות בית משועממות, אבל מהר מאוד פיתחה אפיל ויחסי ציבור של לייט-נייט, והרייטינג המריא בהתאם - מיליוני צופים מדי שבוע ויותר מ-60 פרסי אמי לא יכולים לטעות.
החגיגה נמשכה כעשור וחצי, עד ששמועות על יחס לא-בדיוק-מלא-חסד כלפי העובדים בהפקת התוכנית החלו לזלוג החוצה. במרץ 2020 העלה הקומיקאי קווין פורטר ציוץ שטוען שדג'נרס היא "אחד האנשים המרושעים ביותר שקיימים". הוא הפציר בעוקבים שלו להעלות "את הסיפורים הכי משוגעים על אלן" והיותה מרושעת, והבטיח שעל כל סיפור כזה הוא יתרום שני דולרים לבנק המזון בלוס אנג'לס, ארגון המחלק מזוןעודף לנזקקים. הציוץ הזה קיבל אלפי תגובות, חלקן כללו גם סיפורים של שורדי ההפקה של תוכנית האירוח. לפחות עיתון אחד הרים את הכפפה וכמה חודשים לאחר מכן פרסם אתר באזפיד תחקיר שכלל עדויות מכ-85 עובדים במערכת של אלן במהלך השנים, שדיווחו על סביבת עבודה שהיא ההיפך המוחלט מהמותג שדג'נרס הצליחה לבנות לעצמה עם השנים, וש-Be Kind הוא סלוגן ריק שאיש לא טורח ליישם כשהמצלמות כבות, כולל דג'נרס עצמה.
3 צפייה בגלריה
אלן דג'נרס וברק אובמה
אלן דג'נרס וברק אובמה
קיבלה את עיטור החירות מהנשיא אובמה - ואז ראתה את הכל קורס שוב. אלן דג'נרס וברק אובמה
(צילום: AP)
בקרת הנזקים לא איחרה לבוא, גם אם לא היתה מועילה במיוחד. שלושה מפיקים בכירים פוטרו בעקבות חקירה פנימית של אולפני וורנר מדיה, שמפיקים את התוכנית. דג'נרס עצמה התראיינה, טענה שמדובר ב"תלונות מתוזמרות" ורמזה שמדובר במיזוגניה אבל בפרק שפתח את העונה ה-18 של התוכנית היא התנצלה פומבית בפני הצופים ולקחה אחריות על הנעשה על הסט. כפי שהוכיחו טבלאות הרייטינג, זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. דג'נרס איבדה כמעט 50 אחוז מהצופים שלה, כמיליון צופים מידי שבוע. במקביל ההפקה התקשתה להביא לאולפן אורחים שהיו פחות נלהבים לקשור את שמם לפלטפורמה של המנחה, כמו גם מפרסמים ונותני חסות שנעלמו מסיבות דומות. עשרה חודשים לאחר פרסום התחקיר דג'נרס הודיעה שהעונה הבאה תהיה האחרונה. שבוע תוכניות הסיום, שכלל מצעד מרשים של סלבס שהגיעו להיפרד מהמנחה בניסיון להמתיק את הגלולה, כבר צולם והתוכנית האחרונה תשודר ביום חמישי הקרוב (26 במאי).
"אלן" אירחה מפורסמים רבים וזה יהיה בלתי הוגן לצפות שכולם יהיו מושלמים, אבל בהתחשב באידיאל הנדיבות והחסד שדג'נרס קידמה, הפרישה שלה היא גם הזדמנות להביט אחורה בזעם, למנות את הרגעים היותר שנויים במחלוקת, מביכים וקרינג'יים שהתרחשו בתוכנית, להצביע עליהם ולצקצק. נשים רגע בצד את החוקים המוזרים שהקהל שלה באולפן התבקש לציית להם (אסור להם ללבוש בגדים בצבע שחור או לבן, הם חייבים לרקוד במהלך הקטעים המוזיקליים בתוכנית כשלכל שורה יש ריקוד משלה ובשורות הראשונות גם חייבים לשיר) ואת הנטייה שלה להבהיל את האורחים שלה, דג'נרס חצתה לא פעם את הגבול שעבר בין הומור וולגרי להבכתם והשפלתם של המרואיינים, עד כדי מפח נפש. הנה רשימה קצרה.

ההיריון הסודי של מריה קארי

אותו הריאיון הוא כנראה המקרה הזכור ביותר והתקיים זמן קצר לאחר שקארי נישאה לבעלה דאז, ניק קאנון. דג'נרס הזמינה את הזמרת לאולפן, דחקה אותה לפינה ושאלה אותה שוב ושוב אם היא בהיריון עכשיו, למרות התגובה החותכת של קארי, "אל תדברי על זה". דג'נרס המשיכה באקט בוטה עוד יותר - היא הגישה לאורחת שלה כוס שמפניה כדי לראות אם תסכים לשתות ממנה. קארי אכן היתה בהריון, כפי שסיפרה בשלב מאוחר יותר, היריון שכמה שבועות לאחר הופעתה בתכנית הסתיים בהפלה. בריאיון ל-Vulture לפני כשנתיים היא הודתה שהיה לה "מאוד לא נוח עם הרגע הזה".

החברות השנויה במחלוקת עם ג'ורג וו. בוש

אחד הדגלים היותר מזוהים עם דג'נרס הוא כמובן דגל זכויות הלהט"בים, מה שעורר עליה גל של ביקורת כשצולמה ישובה בקהל במשחק ליגת ה-NFL, לצידו של לא אחר מהנשיא לשעבר, ג'ורג' וו. בוש. בין יתר המהלכים הפוליטיים שלו בוש היה זה שתמך בתיקון חוקתי המגדיר נישואים כאיחוד בין גבר ואשה בלבד ונודע כמתנגד לנישואיים חד מיניים. דג'נרס הוקעה כצבועה כשבתוכנית שלה טרחה להגן על החברות שלה עם בוש כשהיא מסבירה לצופים ש"אני חברה של הרבה אנשים שלא חולקים איתי את אותן אמונות. כולנו שונים האחד מהשני ונראה לי שחשוב שנזכור את זה". כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, הקהל של דג'נרס חש מעט מרומה.

ההתבטאויות ההומופוביות של קווין הארט

אפיזודה דומה התרחשה בעקבות אירוח הקומיקאי קווין הארט, שדג'נרס הזמינה לאולפן ב-2019. חודש קודם לכן הוצעה להארט המשרה המבוקשת של הנחיית טקס פרסי האוסקר באותה השנה. אלא שההצעה גם הציפה מחדש התבטאויות הומופוביות של הקומיקאי משנה קודם לכן בטוויטר ובמופע הסטנדאפ שלו ("אם הייתי יכול למנוע מהבן שלי להיות הומו, הייתי עושה את זה"), והארט הפריש את עצמו מהג'וב אחרי שהבין שההתנגדות רק תגבר. דג'נרס אירחה את הארט בתוכנית שלה לריאיון מפנק ומרוכך, תמכה בו בפומבי, ייעצה לו להתעלם מהגינויים ברשת וקראה למפיקי האוסקר להחזיר אותו לתפקיד. מוזר? לא נכחיש זאת.

מסיבת יום ההולדת של דקוטה ג'ונסון

ריאיון זכור נוסף כלל את דקוטה ג'ונסון, כוכבת "50 גוונים של אפור", שדג'נרס העבירה איתה דקות ארוכות בשידור בניסיונות לברר מדוע היא, דג'נרס, לא הוזמנה למסיבת יום ההולדת של השחקנית. ג'ונסון הנבוכה חזרה וטענה שהיא דווקא הזמינה את דג'נרס ושבכלל לא היה לה מושג אם המנחה "חיבבה אותה או לא", כשדג'נרס טוענת שוב ושוב שהיא לא הוזמנה ומוכיחה את ג'ונסון על התעלמותה. לאחר בירור עם במאית התוכנית (!) הודתה דג'נרס שהיא אכן לא יכלה להיענות להזמנה כי "היה לה את הדבר הזה". הדבר הזה, אגב, התברר בהמשך כמשחק הפוטבול בו היא הסתחבקה עם ג'ורג' וו. בוש.

קייטי פרי והחתונה שלא הייתה

אורחים רבים התיישבו בכורסת האולפן של "אלן" יותר מפעם אחת. חלקם משום שהיו חברים קרובים של המנחה (ג'ניפר אניסטון) וחלקם פשוט כי The Ellen Show היתה אחת הפלטפורמות המבוקשות לקידום עסקיהם בתעשייה. קייטי פרי התארחה בתוכנית מייד לאחר נישואיה קצרי המועד לראסל ברנד ב- 2012 וקיבלה מדג'נרס שלל מתנות נישואים. האירוע הזה משום מה נמחק לחלוטין מזכרונה של דג'נרס כשהזמינה את פרי ב-2017 לתוכנית ושיחקה איתה את המשחק "עם מי אני אעדיף להיתחתן". "אני צריכה להתחתן שוב?" התפלאה הזמרת ודג'נרס התעקשה שפרי מעולם לא היתה נשואה. פרי התעקשה, המנחה דרשה לדעת מהו שמו של החתן, ולבסוף הודתה "כן, שכחתי מראסל. בכל מקרה זה ירד בעריכה".

התמוטטות עצבים מצולמת

עוד ברשימה אפשר למצוא את מריו לופז, שמוכר מתפקידו כסלייטר מ"הצלצול הגואל", ושהגיע לתוכנית כדי לקדם את ליין התחתונים החדש בעיצובו. לופז הוריד את המכנסיים בעידודה של דג'נרס שגם הגדילה לעשות ופתחה את כפתורי החולצה של השחקן הנבוך, ואף סובבה אותו וטפחה על ישבנו מול המצלמות; על החקירה הצולבת שדג'נרס עשתה לטיילור סוויפט על הפרטנרים המיניים שלה עד שהזמרת נזפה בה ש"היא גורמת לה להרגיש רע עם עצמה" והריאיון שעורר תרעומת בו לעגה למבטא של כוכבת "משפחה מודרנית", סופיה ורגרה.
עוד בגזרת הריאיונות הזכירים אי אפשר שלא לציין את הריאיון עם קניה ווסט, שהגיע לאולפן ושפך במשך דקות ארוכות את האג'נדה הנסערת שלו, ועתירת הקללות, יש לציין, לגבי שיפור האנושות. להגנתה של דג'נרס ייאמר שגם היא נראתה המומה ואת הריאיון חתמה במילים "טוב, זאת באמת כבר לא טלוויזיה לשעות היום". לרשימה הזאת מצטרף גם הריאיון עם השחקנית קריסטן בל ("ורוניקה מארס"), שסיפרה בתוכנית על האובססיה שלה לחיה עצלן והרימה עם עדות מצולמת להתמוטטות עצבים שעברה כשבעלה, דקס שפרד, סידר לה פגישה עם אחד כזה לרגל יום ההולדת שלה.
ההקפה שעשתה "התוכנית של אלן" על מגרש המשחקים של הטלוויזיה האמריקנית הוא יותר מהכל המחשה חיה לאנושיות, למורכבות ולחולשות שמסתתרות מתחת לציפוי הנוצץ והמלוטש שעולם הבידור מנסה למכור למשתמשי הקצה שלו. אלן דג'נרס נכנסה אליו כאנדרדוג אקטיביסטי והיא יוצאת ממנו כמי שנגועה בחוליי המערכת לא פחות מכל אחד אחר.
"אני יודע שההשפעה של דג'נרס היא חשובה", הודה אחד העובדים במערכת שהתראיין לתחקיר באתר באזפיד, "למרות החוויה הרעה שעברתי כעובד בתוכנית. ההורים שלי מעולם לא היו גאים בי יותר מאשר בתקופה בה עבדתי שם, למרות שזאת היתה חוויה אומללה עבורי ועבור רוב האנשים שעבדו שם. אני מבין את ההשפעה התרבותית שלה ואיך היא שינתה את האופן בו מתייחסים ללהט"בים, אבל אני יודע גם שהאישי והפוליטי לא תמיד זהים, ולמרות שהיא דמות חשובה בהוליווד ובהיסטוריה התרבותית, לעולם לא יהיו לי רגשות נעימים כלפיה או כלפי התוכנית".