אחרי שנתיים של הקפאה בעקבות מגפת הקורונה, כנס התרבות הפופולרית הגדול מכולם קומיק-קון שב לסן דייגו כדי לאחד מחדש מעריצים עם כוכבים ודמויות בדיוניות. הקרנות סרטים וסדרות חדשות אינן חלק מהתוכנית הגדושה של האירוע, אבל למי שטרח להגיע עד לעיר החוף בדרום קליפורניה, לשים על עצמו תחפושת מרובת שכבות של באטמן או צ'ובאקה (למזלם של האורחים והמארגנים, גל החום הכבד שפוקד את ארצות הברית לא הגיע לסן דייגו), ולהמתין שעות רבות בתורים ארוכים - נכונו לא מעט פעילויות, מפגשים עם יוצרי קומיקס, משחקי מחשב, קולנוע וטלוויזיה. גם האולפנים הגדולים, מנטפליקס ועד מארוול, חזרו להפגין נוכחות ולהשיק פרויקטים מהעתיד הקרוב או הרחוק, על המסך הגדול או הקטן, בפרזנטציות מרהיבות באתר המרכזי של קומיק-קון סן דייגו Hall H מול אלפי מעריצים נלהבים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח"
מתוך "הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח"
מתוך "הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח"
אומנם קומיק-קון יסתיים רשמית הלילה (א'), אבל המופע המרכזי שלו התקיים לפנות בוקר במהלך הפרזנטציה של אולפני מארוול, ששבו לסן דייגו אחרי שלוש שנות היעדרות. חברת הקומיקס מארוול אולי שמרה על נוכחות ערה לאורך כל התקופה, אך ההכרזות על העיבודים של הדמויות והסיפורים למסך חסרו לכל המעריצים, ובני המזל שהצליחו להיכנס ל-Hall H קיבלו פיצוי עם שלל הודעות מרעישות שמעידות על קצב העבודה המסחרר של נשיא מארוול, קווין פייגי, וצוותו. החדשות המסעירות ביותר הן לוח הזמנים החדש שמתעצב לו במשרדי האולפנים וביקום הקולנועי של מארוול שאותו הם מנהלים. המבט שלהם מרחיק עד לשלב שש שייפתח עם ניסיון נוסף לאתחל את "ארבעת המופלאים" (8 בנובמבר 2024) וייחתם עם זוג סרטי נוקמים: "הנוקמים: שושלת קאנג" (2 במאי 2025), ו"הנוקמים: מלחמות סודיות" (7 בנובמבר 2025). העובדה שנכונו לנו עוד שני סרטי נוקמים בעוד שלוש שנים היו לכותרת היום, לפחות מבחינת המעריצים.
3 צפייה בגלריה
 דוויין ג'ונסון בחליפה של בלאק אדם בכנס קומיק-קון בסן דייגו
 דוויין ג'ונסון בחליפה של בלאק אדם בכנס קומיק-קון בסן דייגו
דוויין ג'ונסון בחליפה של בלאק אדם בכנס קומיק-קון בסן דייגו
(צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)
עם זאת, שווה להזכיר שכרגע אנחנו עדיין נמצאים בשלב ארבע, ובין השאר נכלל בו "הפנתר שחור: ווקאנדה לנצח", של ראיין קוגלר, שיחתום אותו. הטריילר המרשים של הסרט היה מהתכנים היחידים שמארוול חשפו בפומבי, והוא מספיד את הפנתר השחור המקורי ואת צ'דוויק בוסמן המנוח שגילם אותו, לצלילי ביצוע מיוחד של No Woman No Cry של בוב מארלי. במקום המלך טצ'אלה, נראה שאלו הן בנות ווקאנדה (בגילומן של לטישיה רייט, דנאי גוריירה, לופיטה ניונגו ואנג'לה באסט) שייקחו את קדמת הבמה ואת ההנהגה. בטן הריונית של אחת מהן מעידה על יורש עתידי לפנתר השחור. הן צפויות לעמוד שוב מול מתקפה מבחוץ בהובלת כוחות חיצוניים שיגיעו מן הים דווקא כקולוניאליסטים לבנים וכן כשבט ילידי כלשהו. בהזדמנות זו תצוץ לראשונה גיבורה אפריקנית-אמריקנית - רירי וויליאמס, הלוא היא איירונהארט בגילומה של דומיניק ת'ורן.
עד אז ישתרע לו שלב חמש שיכלול נכון לעכשיו שלושה סרטים: "בלייד" (3 בנובמבר 2023), "קפטן אמריקה: סדר עולמי חדש" (3 במאי 2024) ו"תאנדרבולטס" (26 ביולי 2024). לצד אלה, נראה שרוב המשאבים של מארוול מושקעים בתכנים למסך הקטן של דיסני+, ואלו אמורים להישזר בקווי העלילה הכלליים מהיקום הקולנועי: הסדרות "פלישה סודית", שבמרכזה דמותו של ניק פיורי בגילומו של סמואל ל. ג'קסון, ו"אגתה: מחתרת הכאוס", על הנבלית אגתה האקרנס (קת'רין האן). הסדרה "אקו" תוקדש כל כולה לגיבורת העל החירשת, ובמקביל שמחו במארוול לעדכן שגם גיבור העל העיוור דרדוויל יחזור בכיכובו של צ'ארלי קוקס, שגילם את הדמות ב"דרדוויל" שהופקה במשותף בעבר על ידי מארוול ונטפליקס, ועתה תעבור בלעדית לדיסני+. הערוץ מקדיש גם לזאטוטים תוכן המותאם להם, נטול מלל וילדותי, שמזכיר קצת את המיניונים - ואין מתאים מהדמות של בייבי גרוט לכבוש את ליבם ב"אני גרוט" שתכלול חמישה סיפורים קצרים. כרגע בשלב שש ידועים סה"כ שלושה פרויקטים (שני נוקמים וארבעת המופלאים), ויש עדיין שמונה מקומות פנויים, שעל פי הערכות צפויים להיחשף ב-D23, הכנס הענק של דיסני+ שייערך בספטמבר.
סדרה חדשה שתוקדש גם לאותה רירי וויליאמס, תחת הכותר "איירונהארט", משתלבת בגל הלא מוצהר של תוכן מבית מארוול הפונה ומזוהה עם הקהילה האפריקנית-אמריקנית. ביחד עם בנות הממלכה האפריקנית ב"הפנתר שחור: ווקאנדה לנצח", קוטל הערפדים אריק ברוקס בגילומו של מהרשלה עלי ב"בלייד", סם ווילסון בגילומו של אנתוני מקי - שלפי כל ההערכות יפשוט את כנפי הפלקון כדי להמשיך את מורשת קפטן אמריקה ב"קפטן אמריקה: סדר עולמי חדש" - וכמובן ניק פיורי, המייסד השחור של ארגון S.H.I.E.L.D. במקרה של הסדרה "שי-האלק: עורכת דין", הפוקוס הוא על הקהילה הירוקה, זו הכוללת עד כה את ברוס באנר (מארק רופאלו) ועו"ד ג'סיקה וולטרס (טטיאנה מסלאני). שניהם יובילו את מה שנראה כמו הלהיט הטלוויזיוני הבא בדיסני+. הטריילר המשעשע מציג את וולטרס כפרקליטת ההגנה של המטורללים מבין גיבורי העל, ובהם אמיל בלונסקי (טים רות'), מעין חניבעל לקטר עם גלגול מפלצתי הקרוי אבומיניישן.

מבוכים של דרקונים

התהייה הגדולה לקראת קומיק-קון הייתה איך שתי הסדרות המדוברות של השנה, "שר הטבעות: טבעות הכוח" מבית אמזון פריים ו"בית הדרקון" מבית HBO, יבדלו את עצמן זו מזו כשעולמות התוכן שלהן שואבות מאותם מקורות ומתעטפות באותה אריזה סגנונית. שתי ההפקות הטלוויזיוניות עתירות התקציב (במקרה של אמזון פריים מדובר בהפקה היקרה ביותר אי פעם) מתרחשות בסביבות דומות שעוצבו על ידי ג'י. ר. ר. טולקין הבריטי ("ההוביט" ו"שר הטבעות") וג'ורג' ר. ר. מרטין האמריקני ("שיר של אש וקרח"), אך העלילות שלהן אינן עיבודים לסיפורי המקור אלא פיתוחים חדשים כפריקוולים, כלומר כאלה שמתחוללות מבחינה כרונולוגית לפני האירועים המוכרים לקהל המעריצים. בשני המקרים יש נופים טבעיים מוריקים מרהיבים וגם נבלים אפלים. בשני המקרים, בריתות נכרתות ויריבויות פוליטיות פורצות אל מול איומים חיצוניים. איכשהו קרה שלמרות ההשקעה חסרת התקדים בבריאת העולם, אין בו כוכבים גדולים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "בית הדרקון"
מתוך "בית הדרקון"
מתוך "בית הדרקון"
(צילום: Ollie Upton/HBO)
הסדרה "בית הדרקון" שתלווה את מעללי שושלת טרגריאן, שאותה הכרנו דרך מעללי דאינריס ואחיה הנבזי ויסריס ב"משחקי הכס", כוללת צוות שחקנים בריטי לא מוכר יחסית ובראשו מאט סמית', אוליביה קוק, אמה דארסי ופאדי קונסידיין. אלו עשו היכרות ראשונית עם המעריצים אמש בסן דייגו והתבשמו בטריילר החדש שהופץ בשבוע שעבר עוד לפני קומיק-קון. יום לפני כן, התסריטאים הראשיים מאחורי "טבעות הכוח" ג'יי.די. פיין פטריק מקיי ורבים מבין השחקנים האלמוניים בסדרה התייצבו על אותה במה כדי לשוחח על מה שצפוי לצופים החל מהחודש הקרוב, וחגגו טריילר נרחב של שלוש דקות שבו ניתן מקום רב יותר לשד הנורא סאורון וגלגוליו השונים. בהשוואה בין שתי הסדרות בולט דווקא הדמיון העיצובי של גיבורים לוחמניים עם שיער פלטינה, גברים (דיימון טרגריאן) ונשים (מלכת האלפים גלדריאל), ובניגוד לעבר גם כהי עור.
לא ידוע אם סמאוג הדרקון המוכר מסיפור "ההוביט" של טולקין (והעיבוד הקולנועי של פיטר ג'קסון) יצוץ ב"טבעות הכוח", אבל אין ספק כי רבים מבין הזוחלים המעופפים רושפי האש הללו ישתלבו לצד בני טרגריאן, מאמציהם האנושיים ב"בית הדרקון". מה שברור הוא שזוהי שנת הדרקון בתרבות הפופולרית האמריקנית. טריילר ראשון של הסרט "מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים" מבית פרמאונט הושק בקומיק-קון, שיש בו לפחות שלושה דרקונים מסוגים שונים (שחור, לבן ואדום) ועוד שלל יצורים אחרים שמוכרים בעיקר לאלו שהתמכרו למשחק התפקידים לאורך השנים. בפנטזיה הקולנועית המרשימה למראה, שביימו ג'ונתן גולדסטין וג'ון פרנסיס דיילי, מככבים כריס פיין, מישל רודריגז ויו גראנט. העלילה תלווה חמישה גיבורים עם מיומנויות שונות ומשונות בהתאם למסורת המשחק הוותיק. במסע להצלת העולם הם ייאלצו לגבור על שלל אויבים, מכשפים ומפלצים שונים ומשונים בדרך לסוף טוב. בניגוד למשחק, בתסריט אפשר להכתיבו מראש.
דרקון יש גם ב"שהאזאם! זעם האלים", אך בניגוד לסיפורים האפיים של "שר הטבעות", "משחקי הכס" ו"מבוכים ודרקונים", הסרט השני מבית DC קומיקס ממשיך את הטון הקומי של קודמו על גיבור העל שהוא בעצם נער חביב ושטותניקי בשם בילי בטסון (אשר אנג'ל), שבעת צרה הופך לבריון רב-עוצמה (ושטותניקי באותה מידה, בגילומו של זאקרי לוי). מדובר אולי בצירוף מקרים, אבל ממש כפי שמארוול פתחו צוהר לעולם התוכן של המיתולוגיה היוונית הקדומה, כך גם בעלילה המעודכנת של "שהאזאם! זעם האלים", שמפגישה אותו עם בנותיו הנבזיות של הטיטאן היווני אטלס (הלן מירן הוותיקה ולוסי ליו). ביחד הן מאיימות להחריב את העולם ומביאות עימן שלל איומים פוטנציאליים, כולל אותו דרקון מפחיד. אבל אל דאגה, הפעם שהאזאם פועל כחלק מנבחרת של נערים/גיבורי על אחרים, וכן הופעת אורח של האלה אתנה (רייצ'ל זגלר), שקפצה מהאולימפוס בהזמנת הבמאי דיוויד פ. סנדברג.
עוד בבציר גיבורי העל של DC קומיקס נכלל כמובן גם "בלאק אדם" שטריילר נוסף שלו הושק במהלך קומיק-קון, שבו דוויין ג'ונסון מזכיר לנו שוב את נסיבות יצירת הדמות שהוא מגלם - גיבור שכובש את יצרו שמקורו בזעם ובאובדן, ומתגייס למען האנושות. "הכוחות שלי אינם ברכה, אלא קללה", הוא אומר בתחילת הטריילר, שמציג סדרה של רגעי אקשן מסחררים. לצידם נראים גם דברים מלאי השראה מצד ד"ר פייט בגילומו של פירס ברוסנן, שמנסה לחנך את הפרא לריסון ולתועלתנות, וגם עבודה בקבוצה לצד חבורת גיבורי העל שכוללת את הוקמן (אלדיס הודג'), אטום סמאשר (נואה סנטינו) ואייסיס (שרה שהאהי). במהלך הכנס, המעריצים התעדכנו שגם ויולה דיוויס תשתלב בסרט עם דמותה של אמנדה וולר, הלוא היא המפעילה של יחידת המתאבדים, מה שכמעט מבטיח איחוד מרגש ומדמם.
בניגוד לבלאק אדם, לג'ון וויק אין כוחות על, אבל גם הוא פועל לטובת החברה (או לפחות נגד חורשי רעתה) מתוך אנרגיות שליליות של זעם ואובדן (על הכלב שלו). האנרגיות השליליות הללו מביאות את המתנקש הציניקן, ואת קיאנו ריבס שמגלם אותו, לסרט רביעי במספר - הישג לא מבוטל בכלל לדמות זו שהגיעה משום מקום ב-2014 ומאז מתחזקת את פרנצ'ייז האקשן הפורה והמשגשג ביותר כיום בהוליווד. סרט חמישי כבר מתוכנן, אבל בקומיק-קון הושק הטריילר של "ג'ון וויק 4" בבימויו של צ'אד סטלסקי שייצא בשנה הבאה ויכלול סוללה נאה של שחקנים כמו לורנס פישברן (המוכר משיתוף הפעולה שלו עם ריבס ב"המטריקס"), אמן הקונג פו דוני יין, כוכב האקשן סקוט אדקינס, וכן ביל סקושגארד, איאן מקשיין ושאמיר אנדרסון.
עם כל הפרויקטים המרהיבים של האולפנים הוותיקים, נטפליקס כמעט נשכחו במעמד זה של קומיק-קון, אולם גם הם הצליחו למשוך מעט תשומת לב עם טריילר להפקת הדגל הבאה שלהם "סנדמן", עיבוד לרומן הגרפי המהולל של היוצר ניל גיימן. אחרי כל כך הרבה יוזמות שהתחילו, בוטלו וקרסו, חברת הסטרימינג ממשיכה בשלה, אפילו אחרי הדו"חות הכספיים האחרונים. טום סטרידג', גווינדולין כריסטי, בויד הולברוק, דיוויד ת'יוליוס, ג'ון קמרון מיטשל, פאטון אוסוולט, ג'ואלי ריצ'רדסון וצ'ארלס דאנס משתפים פעולה בסדרה המצופה שבה עולמנו עומד על סף כליה בגלל איום הכחדת החלומות של בני האנוש שבו. האם "סנדמן" תמנע את הסיוט של נטפליקס מהמשך ההידרדרות העסקית? הסדרה תעלה לאקרנים בחודש הבא.
בניגוד ל"סנדמן", המורשת הטלוויזיונית (והקולנועית) של "מסע בין כוכבים" היא ארוכה ומתמשכת ומזמן חצתה את הפיינל-פרונטיר שלה. עם זאת, לסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא" יש מקום של כבוד באילן היוחסין החללי הזה, והיא עתידה לחזור בקפיצת חלל נוסטלגית אל העבר בעונה השלישית של "מסע בין כוכבים: פיקארד". כבר זמן מה שאנחנו עושים היכרות מחודשת עם הקפטן המזדקן ז'אן לוק פיקארד (פטריק סטיוארט) ומדי פעם פגשנו גם במכריו הוותיקים כמו סגנו וויליאם רייקר (ג'ונתן פרייקס), אבל בטיזר שהוקרן בקומיק-קון מתברר שהחבורה כולה מושמשת מחדש ותחזור לפעילות בסרטון שהוא מעין מור"ק על עלילות האנטרפרייז מסוף שנות ה-80 ותחילת ה-90 בהשתתפות היועצת דיאנה טרוי (מרינה סירטיס), הקלינגון וורף (מייקל דורן), המהנדס ג'ורדי לה פורג' (לבאר ברטון), קצינת הרפואה בוורלי קראשר (גייטס מקפאדן) ואחרים.