תאגיד השידור כאן נגד הרפורמה של שר התקשורת שלמה קרעי בחוק השידורים: אחרי שאתמול (ב') ועדת המדרוג שאמונה על הרייטינג פרסמה את התייחסותה לתזכיר הצעת החוק של קרעי, כעת גם בתאגיד כאן משיבים.
1 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
שלמה קרעי
(צילום: מוטי קמחי)
"תזכיר חוק התקשורת הוא כלי באמצעותו מתכוון השר קרעי לשלוט בתקשורת החופשית, לפגוע בחופש העיתונות ובחופש היצירה ואינו מנותק מהצהרותיו לסגור, להפריט, או לפגוע בשידור הציבורי פגיעה אנושה", נכתב במכתב התגובה של התאגיד כאן. "מדובר בהחלת שליטה ממשלתית מוחלטת על מרבית גופי התקשורת בישראל".
בתאגיד התייחסו להחלטה של קרעי להכפיף לדבריהם את שוק השידורים בישראל לכדי רגולטור אחד: "מעיון בהצעה עולה כי הרגולטור המוצע לא יהיה עצמאי, אלא בשליטה מוחלטת של הממשלה, באופן שיביא בהכרח להכנסת שיקולים פוליטיים בהחלטות הרשות והמועצה ולהתערבות פוליטית בתוכן המשודר. בין חברי המועצה יהיו עובדי מדינה שימונו לפי המלצות שרים, בין נציגי ציבור שימונו לפי בחירת שר התקשורת, ובין נציגי ציבור (ויו"ר המועצה) שייבחרו על ידי ועדת איתור שהיא עצמה תמונה על ידי שר התקשורת - הגוף המאסדר לא ייהנה מעצמאות כלשהי. לעניין זה אין די בהוראה הצהרתית בדבר עצמאות המועצה. עצמאות המועצה נקבעת בהתאם למאפייניה.
"מדובר למעשה בהחלת שליטה ממשלתית על מרבית גופי התקשורת במדינה, העשויה להוביל לפגיעה חמורה בחופש העיתונות אשר מטיבו כולל, בין היתר, את האפשרות לבקר באופן אפקטיבי וחופשי את השלטון".
בתאגיד אף נתנו דוגמה מתוך תזכיר החוק שמעלה מבחינתם חשש להתערבות פוליטית בחופש העיתונות: "מי שיפקח על עמידת ספקי החדשות בסעיף זה הוא המועצה הפוליטית אשר תוכל לקבוע, משיקולים פוליטיים, כי ספק חדשות הפר התחייבות זו, ולהטיל עליו עיצומים משמעותיים. למותר לציין כי התערבות פוליטית כזו - הצפויה לאור מבנה המועצה המוצע - תגרום גם לאפקט מצנן על שידורים עתידיים, ובהכרח תביא לפגיעה בחופש העיתונות ובעצמאות גופי השידור בכלל, ובספקי החדשות בפרט".
גם בערוצים המסחריים הביעו התנגדות לרפורמת קרעי: "תזכיר החוק מפקיע מהערוצים המסחריים רשיונות, תכנים ואפיקים ומצמצם את אפשרויות הפצת שידורי הערוצים המסחריים בטלוויזיה ובאינטרנט. ביום שאחרי התזכיר שידורי החדשות והאקטואליה בישראל יישלטו על ידי שר התקשורת, לצד נתוני הרייטינג והשלט הביתי", והוסיפו כי "פלטפורמות בינלאומיות הפועלות בישראל נשארו מחוץ לחוק ללא מנגנון אכיפה להשקעה ביצירה המקומית".
בתאגיד התייחסו גם כן להצעה של השר קרעי לשיטת מדידה אלטרנטיבית של הרייטינג, בנוסף לוועדת המדרוג שמודדת היום. "סמכות הרשות הכפופה לשר התקשורת ושבראשה עומד עובד מדינה להתערב במדידת נתוני צפייה בערוצים השונים ולפרסם את הנתונים במקום להותיר נושא זה לגורמים מקצועיים, אובייקטיביים ובלתי תלויים. מתכונת זו צפויה להגביר את התלות של ספקי התוכן בגורמים פוליטיים. במסגרת זו, התזכיר מעניק סמכות לרשות לדרוש כל מידע מכל גוף תקשורת, באופן שעלול להביא לכדי התערבות פוליטית בהתנהלות גופי התקשורת ובתוכן השידורים".
עוד התייחסו להחלטה של קרעי בהצעת החוק, לשימוש תכני התאגיד בכל הפלטפורמות תמורת תשלום סמלי. "סעיף זה מפורר את תכני התאגיד. כל גורם יוכל לקחת כל חלק שירצה בשידורי התאגיד ולפרסם אותו אצלו ולפרסם על גביו כאילו שהתאגיד אינו פועל בשוק תחרותי".