אי שם בדצמבר 2020, בחמש דקות לשמונה בערב הוטלה פצצה בעולם הטלוויזיה הישראלי: אחד מכוכבי הריאליטי הגדולים בעולם, סיימון קאוול, בדרך לשפוט ב"אקס פקטור" ישראל - כך הודיעו בהתלהבות גדולה ומוצדקת בערוץ רשת. בתעשיית הטלוויזיה בישראל הייתה תמימות דעים על כך שמדובר במהלך מנצח, היה מי שהגדיר אותו כשובר שיוויון. מחלקת הקידום בערוץ עבדה שעות נוספות בניצול העובדה שכוכב בינלאומי בסדר גודל כזה מגיע ארצה והלימון נסחט על כל טיפותיו.
כארבעה חודשים לאחר מכן - שוב הוטלה פצצה - "אקס פקטור" תבחר את הנציג הישראלי לאירוויזיון 2022, אחרי שהייתה זו נחלתם של המתחרים הגדולים בקשת. זה היה נראה טוב מדי כדי להיות אמיתי. ברשת היו בטוחים שיש להם זוג אס ביד - קאוול ואירוויזיון, ועם זוג אס, קשה מאוד להפסיד.
4 צפייה בגלריה
אקס פקטור
אקס פקטור
קשה להפסיד עם זוג אס - "אקס פקטור"
(צילום: שי פרנקו)
אבל מסתבר שכשעולים גבוה - הנפילה כואבת הרבה יותר. מבצע "שומר החומות" גרם לסיימון קאוול לבטל את הגעתו. "באותו רגע רשת הבינו שחטפו מכה רצינית, אבל ידעו שאפשר לקום ממנה", מסביר גורם המעורה בפרטים. הסיבה להבנה שביטול הגעתו של קאוול היא בגדר "לא נעים, לא נורא" הייתה הכרטיס לאירוויזיון. מבחינתם הקהל הישראלי הוכיח שתחרות השירה האירופית מעניינת אותו מאוד.
אבל היום אחרי שידור של 15 תוכניות, בלי סיימון קאוול ועם האירוויזיון, הממוצע העונתי של "אקס פקטור" עומד על 12.2% בלבד. למעשה, כבר בהשקת העונה תוכנית הריאליטי התחילה ברגל שמאל עם נתון מאכזב של 14.9% בלבד. מאז, זה רק הלך והידרדר: התוכנית השלישית צנחה לשפל חסר תקדים עם 9.7%, אחרי זה נרשמה התאוששות ל-14.1%, ואז שוב ירידה ל-12.3% עד לנתון חד ספרתי נוסף אמש (ג') עם 9.9% מול "הזמר במסכה" ששודרה בקשת והביאה 20.2% - לא כוחות.
היה מי שחשב ברשת, בהתבסס על נתוני "הכוכב הבא" לאורך השנים, שהאירוויזיון הוא מתכון מנצח. לאור זאת הציעו שם לתאגיד השידור הציבורי, כך על פי גורמים, 8 מיליון שקלים שבאים לידי ביטוי בין היתר בזמן פרסום. בקשת הציעו קצת יותר מ-6 מיליון. בתאגיד בחרו בהצעה של רשת, ובקשת קיבלו זאת כמכה קשה. ברשת היו בטוחים שהם על דרך המלך, אבל נתוני הצפייה מלמדים אחרת. אז איך קרה שהאס של קשת הפך בעצם לנטל על רשת?

לא כוחות

גורמים בתעשייה תולים את האשמה בראש ובראשונה בתחרות הקשה שהציבה קשת ממול. "כשיש תוכנית מוזיקה מול תוכנית מוזיקה - באופן אוטומטי אתה רב על אותו סוג קהל - וקשת לוקחים את הצופים הצעירים איתם. מלבד העובדה ש׳הזמר במסכה׳ זה להיט היסטרי", אמר גורם.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אקס פקטור לאירוויזיון"
מתוך "אקס פקטור לאירוויזיון"
לא מצילים את הפורמט. רן דנקר ונטע ברזילי
(צילום: באדיבות רשת)
יש מי שדואג לציין שגם "הישרדות", אחרי עונה כל כך מוצלחת בשנה שעברה, מתקשה גם כן מול התחרות הקשה שהציבה קשת בדמות "הזמר במסכה" ו"חתונה ממבט ראשון". וזה נכון, ועדיין - "הישרדות" עד כה עם ממוצע של 14.2% ומספר התוכניות ששודרו גדול מזה של "אקס פקטור". התחרות היא בטח לא הסיבה היחידה לנפילה הכואבת של ריאליטי המוזיקה. יש מי שטוען כי הפורמט המיושן של "אקס פקטור", הוא הסיבה לכישלון. "סיימון קאוול בעצמו הודה בשיחות עם מנהלי רשת שהפורמט לא חדיש במיוחד, והסכים להגיע לכאן כדי להחיות אותו", אמר גורם המעורה בפרטים.
"הסיבה היחידה שרשת רצתה להחיות את 'אקס פקטור', הייתה סיימון קאוול", הוסיף גורם אחר. "כשהוא ביטל את ההגעה הם נשארו ללא פתרון, כי הם כבר זכו במכרז על האירוויזיון. ב'כוכב הבא' יש את המסך המתרומם, ב-The Voice יש את הכיסאות המסתובבים, ובשניהם מצביעים תוך כדי ביצוע השיר. זה אלמנט חשוב". ואכן, הפורמט עצמו כבר לא מה שהיה. בבריטניה למשל הודיעו על ביטול התוכנית אחרי 17 שנים.
גורם אחר, לשעבר בכיר בעולם הטלוויזיה מוסיף. ״האולפן של אקס פקטור נראה מיושן מאוד. פעם 'אקס פקטור' הביא בשורה. אבל כשאתה רואה את האולפן היום, אין שום בשורה. מבחינתי אני מרגיש שאני רואה 'אקס פקטור' מלפני עשור". היעדר האלמנט, או הגימיק יכול להיות הסבר, אבל אם מסתכלים אחורה, רק לפני שנתיים, רשת שידרה עונה של The Voice, שהייתה הגרועה בהיסטוריה שלה, וסיימה עם ממוצע עונתי באזור ה-10 אחוזי רייטינג. נתון שבעידן הפרסומות בטלוויזיה המסחרית - לא יכול להצדיק את הפקת התוכנית בשום צורה ברמה הכלכלית.
אגב, כדי להתמודד עם העלויות הגבוהות של ״אקס פקטור״, עשו מספר פרקי אודישנים גדול במיוחד - עד כה כאמור, שודרו 15 תוכניות ולוח השידורים עוד נטוי. רק כדי לסבר את האוזן, בעונה האחרונה של משחקי השף, ששידרה את מספר האודישנים הגבוה ביותר אי פעם בטלוויזיה, היו יותר מ-20 פרקים. הנתון המדאיג מבחינתה של רשת הוא שפרקי האודישנים דווקא נחשבים לאלו שמייצרים רייטינג גבוה יותר בתוכניות ריאליטי מהסוג הזה, ובשלבי הביניים - שאליהם "אקס פקטור" עוד לא הגיעה - הנתונים במקרה הטוב לא עולים, ובמקרה הרע - יורדים. ב"אקס פקטור", הבינו את זה עוד בטרם יצאה התוכנית לדרך - וויתרו מראש על שלב "בתי השופטים" שזכור מהעונות הקודמות, כדי לצמצם את הירידה ברייטינג.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הזמר במסכה" - עונה שנייה
מתוך "הזמר במסכה" - עונה שנייה
"הזמר במסכה" - מתחרה ראוי
(צילום: באדיבות קשת)
פרט לאירוויזיון, רשת תלתה גם תקוות גדולות בשולחן השופטים שמתקשה לייצר את הבאזז המצופה ממנו. למרות שהוא מונה שמות נוצצים במיוחד: זוכת האירוויזיון, נטע ברזילי שהתגלתה ב"כוכב הבא", רן דנקר שההצלחה שלו במצעדי ההשמעות השנה החזירה אותו למעמד של כוכב גדול, אביב גפן שידוע בזכות הפה הגדול שלו, מירי מסיקה שיודעת לסחוט רגש ודמעות ומרגול שפשוט תהיה מרגול.
"מרגול נבחרה בגלל סיימון״, הסביר גורם, ״ברשת כבר ראו את הניגודיות, מרגול שמביאה איתה את המזרחיות של פעם מול הבריטיות המנומסת של סיימון. על פניו זה מתבקש, אבל ברגע שסיימון ביטל, ברשת היו צריכים לעשות חושבים מחדש. אבל כנראה שהיה מאוחר מדי".

מגמת ירידה

"אקס פקטור" אומנם כבר סיימה את צילומיה פרט לגמר - אך היא סבלה גם מבעיות טכניות. כך לדוגמה, צוות הסאונד הוחלף באמצע העונה ובהמשך, המנחה לירון ויצמן נאלצה להיעדר מצילומי חצי הגמר בגלל בעיות רפואיות. למרות זאת, יש גם נקודות אור: הגורמים שהתראיינו לכתבה אמרו כי דווקא בגזרת הזמרים והזמרות, דהיינו הליהוק - התוצאה משביעת רצון. כך לדוגמה הביצוע של לינט לשיר "שמש" גרף 807 אלף צפיות ביוטיוב. אגב, גם במקרה שלה - נרשם מחדל בהפקה אחרי שהודו כי לא ידעו שהופיעה בכנס אנטי ציוני בטורקיה לפני 11 שנה.
דבר נוסף שעליו מבקשים הגורמים בטלוויזיה לשים זרקור הוא הפלטפורמה. "ערוץ רשת באופן אוטומטי חלש מזה של קשת. זה מתחיל ברצועות האקטואליה ועד לחדשות. כדי להצליח בפריים טיים, רשת צריכה לפעמים להכפיל את כמות הצופים ונתוני הצפייה של החדשות. שזה דבר קשה מאוד בפני עצמו", אמר גורם נוסף בתעשיית הטלוויזיה. כשמקשיבים לטענה הזאת אי אפשר שלא ללכת שנה אחורה - כשבאותה פלטפורמה (ערוץ רשת) "הישרדות" הצליחה לנצח פעם אחר פעם את המתחרה, ולהציג נתוני רייטינג גבוהים יותר.
ואולם, כשבוחנים את ההיסטוריה של רשת במבחן הזמן עם תוכניות ריאליטי מוזיקליות - מבינים שאולי מדובר במשבר עמוק יותר שלא תלוי בפורמט הספציפי של "אקס פקטור". בתחילה רשת, עוד בימיה כזכיין בערוץ 22, שהיה אז מדורת השבט, הצליחה להביא תוצאות מרשימות עם The Voice ו"אקס פקטור" - שתיהן בימיהן הראשונים הניבו מספרים שהיום נראים דמיוניים עם יותר מ-30 אחוזי רייטינג. אבל אז, עם פיצול ערוץ 22 והמעבר לאפיקים חדשים - רשת נחלה כישלון חרוץ. התוכנית "דה פור" הגיעה לשפל של 5.2% וקוצרה באמצע העונה, וגם כאמור The Voice ב-2019 עצמה לא הצליחה לשחזר את ההצלחה מימי ערוץ 22.
4 צפייה בגלריה
מתוך גמר "הכוכב הבא" 2021
מתוך גמר "הכוכב הבא" 2021
מתוך גמר "הכוכב הבא" 2021
(צילום מסך, קשת)
גם בקשת לא ליקקו דבש עם הפורמטים המוזיקליים ונחלו סוג של כישלון עם הפורמט המקורי "אביב או אייל", שסיים עם ממוצע עונתי נמוך מאוד של 12.9% ולא חזר לעונה נוספת. בגזרת "הכוכב הבא", קשת הייתה דווקא במגמה חיובית עד העונה האחרונה: ב-2017 הממוצע העונתי של התוכנית עמד על 17.9%, שנה מאוחר יותר הוא היה 18.7%, וב-2019 הגיע ל-19.9%. את מה שהוגדר כ"מכה קשה" אחרי איבוד האירוויזיון, קשת הצליחה להכיל בעונה האחרונה בקיץ - "הכוכב הבא" סיימה עם ממוצע נמוך יחסית של 17.5% - נתון שיצדיק פתיחת בקבוקי שמפניה ב"אקס פקטור". חשוב לומר, ב"כוכב הבא" עשו התאמות לאיבוד האירוויזיון: גייסו את נינט טייב לשולחן השופטים, הבטיחו פרס של מיליון שקלים לזוכה והפקת גמר שהזכירה את ימיה הגדולים של התוכנית, בזאפה לייב פארק ראשון לציון.
ברשת כך עושה רושם, תלו תקוות גדולות מדי באירוויזיון ושכחו להתאים את התוכנית לשנת 2021, או כמו שהגדירה זאת אשת טלוויזיה ותיקה: "מתברר שהאירוויזיון לבדו הוא לא ערובה להצלחה". כך או כך, במכרז עם תאגיד השידור הציבורי ישנה אופציה להארכת שיתוף הפעולה בנוגע לכרטיס לאירוויזיון, אבל האופציה הזאת לא תלויה ברשת, אלא בתאגיד, שם אומרים גורמים: "אותנו פחות מעניינת הצלחת התוכנית אלא מה נקבל בתמורה". כלומר, האכזבה מ"אקס פקטור", לא תהווה שיקול בהחלטה האם לממש את האופציה ביניהן. הכיוון המסתמן כרגע הוא לצאת פעם נוספת למכרז על הכרטיס לאירוויזיון. ובמקרה הזה רשת תצטרך להחליט האם היא יוצאת להרפתקה שעד כה לפחות, לא נחשבת להצלחה גדולה בלשון המעטה.
מהפקת התכנית נמסר בתגובה: "לכל פרק של 'אקס פקטור' נחשפים יותר מחצי מיליון צופים בערוץ 13 ו-150 אלף באתר התוכנית. ממוצע הרייטינג מתחילת העונה שנמדד למפרסמים עומד על 13.5%, וביום ראשון האחרון התוכנית אף הובילה את ערב השידורים בטלוויזיה. הביצועים מתוך התוכנית שפורסמו עד כה ביוטיוב זכו ליותר מ-10 מיליון צפיות ו-70 מיליון חשיפות. שני ביצועים מוקמו בחמשת הסרטונים הטרנדים, אחד מהם כבר נושק לשני מיליון צפיות, והשני למיליון צפיות. אנו גאים בתוכנית ובמתמודדים המוכשרים שלנו, מרוצים מנתוני הצפייה ומעדיפים לתת למספרים לדבר בעד עצמם".