מאז ליל אמש (שבת), כשיצאה ההכרזה על שילובה של שירה האס כגיבורת העל הישראלית סברה בסרט החדש בסדרת סרטי "קפטן אמריקה", עולמו של הקומיקסאי והמאייר הוותיק אורי פינק ("זבנג") - כמרקחה. הסיבה? ובכן, כבר ב-1978, כשהיה בן 15 בלבד, יצר פינק את דמותו של "סברמן" - גיבור העל הישראלי הראשון, שחולק כמה מאפיינים דומים מאוד עם גיבורת העל של מארוול, בראש ובראשונה השם שניתן לו.
3 צפייה בגלריה
כריכת אסופת "סברמן"
כריכת אסופת "סברמן"
כריכת אסופת "סברמן"
(איור: אורי פינק )
"אנשים כותבים לי, אלה שמכירים את הדמות, ואומרים לי: 'מה אתה הולך לעשות?', כאילו מעודדים אותי לתבוע את מארוול ולגזור קופון מהסיפור הזה", מספר פינק ל-ynet על ההתרחשויות במהלך היממה האחרונה. "זו לא הפעם הראשונה: כבר ב-1980 זה קרה כשיצרו את הדמות הזאת, שנתיים אחרי סברמן. אבל נראה לי לא לעניין לתבוע אותם ולא נראה לי שיש לזה מקום, ושייצא לי מזה משהו. זו בסך הכול מילה. אתה לא יכול לעשות זכויות יוצרים על מילה. סברה זו מילה, זה צבר.
"אבל אני די יכול להאמין שהם כן ראו את 'סברמן' בזמנו. היו על זה כתבות בכל העולם, היו לי ראיונות בעיתונים. נראה לי סביר שראו את זה. גם הרבה חבר'ה ב-DC ובמארוול היו אז יהודים וזה הגיע הרבה אז לקהילות. הקומיקס היה באנגלית והוא הובן לחבר'ה היהודים האמריקנים, אז היה אמור להגיע אליהם. אבל זו לא הייתה החוברת הכי מקצועית בעולם".
בנוגע לאופן הצגתה וקבלתה של גיבורת העל הישראלית בתקופה הנוכחית, פינק לא אופטימי במיוחד. "סברה הופיעה אחר כך בכל מיני סיפורים שלא היו מאוד פרו-ישראליים, זה היה מוזר כבר אז. אז אני לא חוזה טובות לאיך שהיא תופיע במארוול בימים שהם WOKE כמו אלה. אני לא יודע מה יעשו לה שם. נקווה שזה יעבור בשלום".
3 צפייה בגלריה
סברה של מארוול
סברה של מארוול
סברה של מארוול
(עטיפת הקומיקס)
כתבת שאתה לא תילחם על זכויות היוצרים כי אין לך סיכוי מול ענקית כזאת. אם היו לך אמצעים, היית נלחם? "ברור, זה מטורף. לחצתי על המו"ל שיירד מזה כבר לפני 30 שנה, כשזה עוד היה רק מארוול וזו הייתה חברה די קטנה. אמריקנית, אבל קטנה. היום זו דיסני, מה השתגעתי? אני אתחיל לריב איתם? בכל מקרה לא הייתי הולך על זה, אבל זה היה נחמד אם היו מזכירים את זה.
"כמה כתבו לי בפייסבוק שזה יהיה נחמד אם אני אופיע במקום סטן לי (מייסדה של מארוול - א"ח), כאיזה זקן ברקע. אבל אני חושב ש'סברה' זו מילה, זה כמו שאין לי זכויות על המילה 'זבנג'. יש חומר נגד כינים שקוראים לו 'זבנג', וחנות בגדים בבאר שבע שקוראים לה 'זבנג'. אני לא יכול לעשות שום דבר עם זה - זו מילה. אין לך זכויות יוצרים על מילה מסוימת. גם ל-DC ולמארוול אין זכויות יוצרים על המילה 'סופר' או 'ספיידר', או 'באט', אין להם זכויות יוצרים על זה אלא על הגיבור עצמו. במקרה הזה גם נראה לי טבעי לעשות גיבור-על ישראלי עם השם 'סברה'".
יש בזה סוג של כבוד אולי? "זה לא שמציינים את זה, אבל אני כן נהנה קצת מתשומת הלב. זה נחמד שאנשים מתעסקים בסברמן. אני בכלל לא ידעתי מזה פשוט עניתי לאנשים שפנו אליי. קמתי בבוקר וכל הרשת הייתה מלאה בתיוגים שלי והודעות וכאלה, אז אמרתי שאני חייב לענות על זה ופרסמתי פוסט בפייסבוק כדי להסביר את כל הסיפור הזה. הדמויות קיימות כבר 30 שנה, גם סברמן וגם סברה, וכמו כל דמות במארוול - ברגע שהיא מגיעה לקולנוע היא מקבלת המון תשומת לב. בחרו בו, בדמות שאיתה פתחתי את הקריירה שלי בגיל 15, אז זה ככה נחמד, זה משעשע".