בעקבות ההחלטה להסיר את עבודתו של דוד ריב "ירושלים", מהתערוכה במוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן, עשרות אמניות ואמנים המציגים כעת במוזיאון דורשים להסיר מן הקיר את יצירותיהם כאות מחאה ולמען חופש הביטוי. הם מבקשים למחות נגד בקשתו של ראש העיר, כרמל שאמה הכהן להוריד מן התצוגה יצירה בניגוד לחוק המוזיאונים משנת 1983 ובניגוד לצו בית המשפט שניתן השבוע לאחר עתירתו של האמן דוד ריב והאגודה לזכויות האזרח - הקובע כי המהלך אינו חוקי.
"זו התערבות של העירייה בעניינים של המוזיאון וזה לא אמור לקרות", מסבירה בשיחה עם ynet זויה צ'רקסקי, מהאמניות המבקשות להסיר את עבודתה מהתערוכה. "אלה לא החלטות של ראש העיר, הטעם האישי שלו והדעות הפוליטיות שלו לא צריכות להשפיע על תכנים של תערוכת אמנות. היה צו של בית משפט, שמנע ממנו מלהוריד את העבודה, אז למה לצאת נגד הוראת בית משפט?"
2 צפייה בגלריה
דוד ריב
דוד ריב
דוד ריב
(צילום מסך, מתוך עמוד היוטיוב של מוזיאון תל אביב לאמנות)
"זה פשוט משהו שלא אמור לקרות. העבודה עצמה היא בכלל לא העניין פה, יש הרבה דוגמאות של אמנות שהיא גבולית ורגישה, אז אין מה לדון בטיב העבודה כאן. פתחו מוזיאון, שפכו מיליונים על הפרויקט הזה – עכשיו הוא רוצה להרוג את זה יומיים אחרי הפתיחה. פתחו בניין ממש יפה, מוזיאון מדהים, אבל ראש העיר אין לו מושג מה יש לו ביד בכלל. אני רמת גנית, אני מכירה את הפעילות שלו. עכשיו כשיש בידיו מוסד תרבותי רציני הוא לא יודע מה עושים איתו בכלל. הוא עושה יחסי ציבור לעצמו. הוא מדבר על זה שמממנים פרויקט במיליונים שפוגע בירושלים, אבל זה שהוא מחבל בפרויקט של מיליונים בשביל האג'נדה הפוליטית שלו – זה כאילו בסדר", אמרה צ'רקסקי.
במכתב הרשמי שפרסמו האמנים המשתתפים בתערוכה "המוסד", הם מבקשים להחזיר לאלתר את עבודתו של ריב למוזיאון. "אנו קוראות.ים להחזיר מיד את עבודתו של ריב למקומה ופתוחות.ים לנהל כל שיח ודיון על אמנות, קהילה וחופש הביטוי. אם עבודתו של ריב לא תושב למיקומה עם סיום ההליך המשפטי, הח״מ יבקשו להסיר את עבודותיהן.ם מהתערוכה". עוד הוסיפו במכתב, כי יגיעו למוזיאון היום (ג') בצהריים, בעת ביקורו של שר התרבות חילי טרופר במקום, בכדי להסיר את יצירותיהם מקירות המוזיאון שרק בשבוע שעבר נפתח לקהל הרחב לאחר שיפוץ רחב שנמשך ארבע שנים.
35 אמנים חתמו על המכתב בהם: ראידה אדון, זהר אלעזר, בילו בליך, ארנון בן-דוד, הדר גד, דוריאן גוטליב, נועה גור, אפרת גל-נור, אסף הינדן, אלא היתם, פבל וולברג, אליעזר זוננשיין, ליאור זלמנסון, ליביה טליאקוצו, יובל יאירי, מארק יאשאייב, עודד ידעיה, דנה יהלומי, ענבל, מארי כהן, עפרי כנעני, אילת כרמי ומירב הימן, כרם נאטור, משה ניניו, קבוצת סלה-מנקה, אילנה סלמה אורתר, נרדין סרוג'י, הדס עפרת, אבנר פינצ׳ובר, נעמה צבר, לימור צרור, זויה צ׳רקסקי, אולגה קונדינה, מחמוד קייס, ברק רביץ, ברק רובין, אלדד רפאלי, מיכל שמיר, בל שפיר, רונן שהרבני.
2 צפייה בגלריה
יצירתו של דוד ריב
יצירתו של דוד ריב
יצירתו של דוד ריב
(באדיבות האמן)
כזכור, ראשיתה של הסערה בפוסט שפרסם שאמה הכהן בפייסבוק ובו ביקש מהגולשים להצביע האם להסיר או להשאיר את יצירתו של ריב "ירושלים" במוזיאון. היצירה שבה מופיע הכיתוב "ירושלים של זהב, ירושלים של חרא" – לא הוצגה בחלל המרכזי, אלא באוסף הצדדי, אשר מופרד במחיצה שקופה.