בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה וקריאה להסרת רוסיה מתחרות האירוויזיון שנשמעה מאיגוד השידור הציבורי האוקראיני, נפסלה מועמדות רוסיה לאירוויזיון 2022 - כך הודיע היום (ו') איגוד השידור האירופי (EBU).
2 צפייה בגלריה
הלוגו הרשמי של אירוויזיון 2022
הלוגו הרשמי של אירוויזיון 2022
הלוגו הרשמי של אירוויזיון 2022
"הגוף המפקח של איגוד השידור האירופי הגיע להחלטה בעקבות המלצה שהתקבלה מוקדם יותר היום מצד הגוף המנהל של תחרות האירוויזיון, בהתבסס על חוקי התחרות וערכי איגוד השידור האירופי", כך נמסר בהודעת ה-EBU, שפורסמה באתר הרשמי של האיגוד. "ההחלטה מבטאת דאגה לפיה, אל מול המשבר חסר התקדים באוקראינה, הכללת רוסיה בתחרות השנה עלולה להוציא לה שם רע".
"לפני שהתקבלה ההחלטה, איגוד השידור האירופי לקח את הזמן כדי להתייעץ באופן נרחב עם חבריו. איגוד השידור האירופי הוא איגוד א-פוליטי של משדרים, המחויבים לערכי השירות הציבורי. אנו נותרים מחוייבים להגנת ערכיה של תחרות תרבותית המקדמת תקשורת והבנה בינלאומיים, מקרבת בין קהלים, חוגגת רבגוניות דרך מוזיקה ומאחדת את אירופה על במה אחת".
אתמול (חמישי) הצהיר איגוד השידור האירופי כי נציגים רוסים דווקא כן יטלו חלק בתחרות האירוויזיון, שאמורה להיערך במאי הקרוב בטורינו שבאיטליה - וזאת למרות מחאת אוקראינה, מכיוון שהאירוויזיון הוא "אירוע תרבותי א-פוליטי המאחד בין מדינות וחוגג את המגוון באמצעות מוזיקה".
עוד קודם לפלישה הרוסית לאוקראינה פרשה מהתחרות הנציגה האוקראינית אלינה פאש, אשר הואשמה בתמיכה ברוסיה. אתמול פרסמה פאש פוסט באינסטגרם ובו כינתה את פוטין "היטלר של המאה ה-21".
2 צפייה בגלריה
הפוסט שפרסמה אלינה פאש
הפוסט שפרסמה אלינה פאש
הפוסט שפרסמה אלינה פאש
(צילום: מתוך אינסטגרם)
לשינוי הכיוון של איגוד השידור האירופי תרם הלחץ של מדינות נוספות מהאזור, פרט לאוקראינה המותקפת. מדינות בלטיות כמו ליטא ואסטוניה, ואיתן מדינות סקנדינביה - שוודיה, דנמרק, נורבגיה, איסלנד ופינלנד - השמיעו מחאה חריפה מאז החלה התוקפנות הרוסית. פינלנד הייתה הנחרצת ביותר בעמדתה - ואף איימה לפרוש מהתחרות במידה ורוסיה תשתתף.
"המתקפה הרוסית על אוקראינה מנוגדת לכל הערכים שמייצגים YLE וגופי שידור אירופיים אחרים", כך הצהיר היום וילה וייל, ראש מחלקת התוכן של גוף השידור הפיני YLE הבוחר את נציג המדינה לאירוויזיון, "YLE תמיד הגנה על הדמוקרטיה המערבית, שלטון החוק, חופש הביטוי והכבוד האנושי. YLE לא יכולה ליטול חלק באירוע שבו רוסיה, אשר תקפה את הערכים הללו בבוטות, עלולה להשתמש באחד מהמותגים האירופיים המוכרים ביותר כדי לקדם את האינטרסים שלה. אני מקווה שה-EBU ינהג בהתאם לערכים הללו".