דואט הענקים בעזרת בינה מלאכותית: כפי שפורסם ב-ynet, כאן תאגיד השידור הציבורי בשיתוף חברת המוזיקה Session 42, מוציאים לאור היום (ג') את השיר החדש של עפרה חזה וזוהר ארגוב.
"כאן לעולם" הוא שיר חדש לגמרי שנכתב על ידי רון ביטון, רועי מכלוף וטל פורר שגם הפיק מוזיקלית, בביצוע חדש של ארגוב וחזה, באישור משפחותיהם. אמנון ארגוב, אחיו של זוהר, אמר בתגובה ליציאת השיר: "הפרויקט הזה מאוד מרגש אותי. כששמעתי את השיר בפעם הראשונה, זלגו לי דמעות. הרגשתי בוקס בבטן, אבל בוקס נעים של תחושת הגעגוע והאהבה הגדולה לאחי שנפטר והנה הוא שוב כאן לידי, שר שיר חדש בקולו. מי היה מאמין שזה בכלל אפשרי? אני רוצה להודות ליוצרים ולכל מי שגרם לזה לקרות. נתתם מתנה גדולה לא רק למשפחה אלא לכל עם ישראל ועל זה נאמר ברוך מחיה המתים".
אחייניה של עפרה חזה, עידו משולם ואורי חזה הוסיפו כי "כשפנו אלינו וביקשו את אישורנו לפרויקט, היינו ספקנים בנוגע להצלחתו. מחד, הגעגוע לשמוע שוב את עפרה בשיר חדש היה גדול, אך מאידך היה חשוב לנו שקולה יישמע בדיוק כפי שהוא. לאחר מחשבה מעמיקה, החלטנו לתת אור ירוק.
"בהשמעה הראשונה היינו בעיקר דרוכים בהתרגשות רבה. בהשמעה השנייה הפנמנו את מה שאנו שומעים והדמעות כבר זלגו מעצמן - זה נשמע כמו עפרה, זה הקול שלה, זאת עפרה בשיר חדש מזה 23 שנים! ההתרגשות והשמחה באולפן הייתה עצומה לצד געגוע גדול. נזכרנו בימים שהייתה משמיעה לנו שיר או אלבום חדש לפני יציאתו ונוכחותה באולפן הייתה חסרה לנו מאוד".
1 צפייה בגלריה
זוהר ארגוב, עפרה חזה
זוהר ארגוב, עפרה חזה
זוהר ארגוב, עפרה חזה
(צילום: מיכאל קרמר)
לפי ההפקה, השיר החדש "מבקש ליצור עיבוד והפקה חדשניים ועכשוויים שמרפררים לימים הגדולים של פסטיבלי הזמר והפזמון ולהפקות העשירות והמתוזמרות של אותם ימים". עוד הוסיפו כי נעשה שימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית יחד עם חברת Aiode הישראלית, אשר הותאמה באופן מדויק לצרכים של הפרויקט - וזאת באמצעות "דגימת הקלטות של שני האמנים המיתולוגיים מתוך ארכיון כאן תאגיד השידור הישראלי, והקלטות בבעלות האחים ראובני. ב-Session 42, גרמו למערכת הבינה המלאכותית ללמוד לא רק את קולם של הזמרים, אלא גם את סגנונם, חיתוך שירתם ואת המאפיינים הייחודיים שלהם".
במקביל לדגימת הקולות, ציינו בהפקה כי "הובאו גם זמרים וזמרות, ששרו ולימדו את מערכת הבינה המלאכותית את השיר עצמו, ובביצוע הסופי שילבו באמצעותה את קולותיהם וסגנונם של ארגוב וחזה. בנוסף, תפקיד הגיטרות החשמליות בשיר נעשה גם הוא באמצעות בינה מלאכותית, מה שאפשר שילוב של מספר סגנונות נגינה בצורה יעילה". השיר המלא יושמע בתוכנית ״אגן הים התיכון״ ביום חמישי בכאן ג׳.
לכתבות נוספות במדור מוזיקה:
סמנכ"ל חטיבת הרדיו של כאן, לי-אור אברבך, אמר: "מה היה קורה לו עפרה חזה וזוהר ארגוב היו נכנסים היום לאולפן ומקליטים יחד שיר חדש לגמרי שכתבו להם כותבי הלהיטים הכי גדולים של ימינו? זכינו לחיות בתקופה שבה אנחנו מקבלים תשובה לשאלה הזאת. השיר 'כאן לעולם', מבטא את ערכי תאגיד השידור הישראלי - מצד אחד חדשנות פורצת דרך, ומהצד השני כבוד למוזיקה הישראלית ולגדולי יוצריה ומבצעיה. העבודה על השיר הייתה מרגשת, וכך גם התוצאה".
מנכ"ל חברת המוזיקה Session 42 אודי ענתבי הוסיף: "טבעי עבורנו לעבוד על פרויקט כל כך מרגש שעושה כבוד וחולק הערכה רבה לשני זמרים ישראליים ענקיים".
עפרה חזה, שהלכה לעולמה בשנת 2000 בגיל 42 בלבד מסיבוכים במחלת האיידס, נחשבת לאחת מהזמרות הגדולות של המוזיקה הישראלית, וזכתה גם להצלחה בינלאומית ניכרת. בינואר האחרון היא אף נבחרה לרשימת 200 הזמרים והזמרות הגדולים בכל הזמנים שפרסם המגזין "רולינג סטון".
זהר ארגוב, שהלך לעולמו בגיל 32, נכלל גם הוא ברשימת הזמרים הגדולים שפעלו בישראל - ונחשב לגדול זמרי המוזיקה הים-תיכונית. מורשתו נותרה שנויה במחלוקת בשל הסתבכויותיו בפרשות פליליות, כולל שימוש בסמים והרשעה באונס. ב-1987 שם קץ לחייו בתא מעצר בראשון לציון.

כאן לעולם

מילים ולחן: רון ביטון, רועי מכלוף וטל פורר הפקה מוזיקלית: טל פורר
תראי איך חלפו להן כך השנים נכתבו כבר אלפי שירים זה כבר לא אותם הזמנים נכון. כבר חלפו להם כמה שנים עם הזמן הדברים משתנים אין שחור או לבן האמת יש לה אלף פנים
כל השקיעות שראיתי לא משתוות ליופייך כל התפילות שביקשתי בוא נתקרב אל תלך איך קצת התרחקתי ממך התגעגעתי אלייך יש לי מקום בשבילך אל תשני את פנייך כאן לתמיד אשאר התגעגעתי אליך גם אם אתה לא רואה אנחנו כאן לעולם
נכון לא נפגשנו כבר כמה שנים הסתכלנו מבין עננים התפללנו בקשנו שמור נא כמו ילדים נכון, רק הגעתי לומר עוד שלום גם מעט זה בעצם המון מציאות שהפכה לחלום
כל השקיעות שראיתי לא משתוות ליופייך כל התפילות שביקשתי בוא נתקרב אל תלך איך קצת התרחקתי ממך התגעגעתי אלייך יש לי מקום בשבילך אל תשני את פנייך כאן לתמיד אשאר התגעגעתי אליך גם אם אתה לא רואה אנחנו כאן לעולם