הסתיימה שביתת השחקנים בהוליווד: אחרי יותר משלושה וחצי חודשים, הודיע אמש (ד') איגוד העובדים ההוליוודי SAG-AFTRA על סיומה של השביתה, שהחלה ב-13 ביולי. הצעד דורש את הצבעת חברי האיגוד שתיערך בשישי הקרוב, אם כי הצפי הוא שהרוב המוחץ יצביע בעד ההסכם החדש עם איגוד חברות ההפקה האמריקניות (AMPTP).
2 צפייה בגלריה
שביתת איגוד השחקנים
שביתת איגוד השחקנים
שביתת איגוד השחקנים
(צילום: David McNew / GettyImages)
בין ההישגים של האיגוד ניתן למנות העלאת שכר המינימום המשולם לשחקנים בשבעה אחוזים - שני אחוזים יותר מהעלאת השכר שדרשה וקיבלה גילדת התסריטאים בארצות הברית, ה-WGA, אחרי כמעט חמישה חודשי שביתה.
בנוסף, זכה איגוד השחקנים - המייצג כ-160 אלף עובדים - בהגנה מפני בינה מלאכותית. הסוגייה הייתה אחת הבולטות ביותר במהלך המו"מ מול איגוד חברות ההפקה. "בינה מלאכותית מציבה איום קיומי למקצועות היצירתיים, וכל השחקנים והמציגים זכאים לניסוחים בחוזה שמגנים עליהם מפני ניצול לרעה של הזהות והכישרון שלהם בלי הסכמתם וללא תשלום", כתבה פראן דרשר, נשיאת איגוד השחקנים, ביולי האחרון.
העסקה שהשיג האיגוד כוללת גם בונוסים לשחקנים על שידור בסטרימינג של תכנים בהשתתפותם, ושיפור תנאי הפנסיה והבריאות המוענקים להם. לפי דברי האיגוד, החוזה החדש מול איגוד חברות ההפקה שווה יותר ממיליארד דולר.
"הגענו לחוזה שיאפשר לחברי SAG-AFTRA מכל קטגוריה לבנות קריירות בנות-קיימא", הצהיר האיגוד בעקבות ההודעה על סיום השביתה, "אלפים רבים של שחקנים כעת ובעתיד ייהנו מזה".
2 צפייה בגלריה
שביתת איגוד השחקנים
שביתת איגוד השחקנים
חוזה חדש ומבטיח. שביתת איגוד השחקנים
(David McNew / GettyImages)
לפי הפרסומים, ההצבעה לסיום השביתה בקרב ראשי האיגוד הייתה פה אחד. "זה דבר שלא קל להשיג", אמר ל"וראייטי" קווין אי. ווסט, חבר בוועדת האיגוד, "הדיל הסופי איננו מושלם - שום דבר איננו מושלם - אבל להגיע לתוצאה הזו היה יוצא דופן". "עשינו היסטוריה" אמר חבר איגוד אחר, בן ווייטהייר, שלדבריו, ב-2026 ייפתח החוזה שוב לצורך משא ומתן נוסף.
יחד עם שביתת גילדת התסריטאים שהחלה בחודש מאי, שביתת השחקנים כמעט ועצרה לחלוטין את העבודה בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה האמריקנית. השחקנים החברים באיגוד אף לא הגיעו לפרמיירות של סרטים בהשתתפותם במהלך תקופת השביתה, כמו במקרה של "אופנהיימר", כאשר כוכבי הסרט עזבו את ההקרנה בצעד הצהרתי.