מגזין "ואניטי פייר" מפרסם היום (ד') הודעות פנימיות של מערכת "ניו יורק טיימס", המספקות הצצה לאופן קבלת ההחלטות סביב סיקורם את הפיצוץ בבית החולים בעזה.
2 צפייה בגלריה
ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
(צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
לאחר הפיצוץ בשבוע שעבר - בעיתון "ניו יורק טיימס", שנחשב לעיתון המשפיע בעולם, נכתב בכותרת: "ביידן בדרך לישראל כשפיצוץ בבית חולים מזעזע את האזור". בעיתון הסבירו כי "גורמים רשמיים בעזה אמרו שהפיצוץ נגרם מהפצצה ישראלית, ואילו הצבא הישראלי מסר כי הוא נגרם משיגור כושל של רקטה על-ידי ארגון מזוין פלסטיני".
אולם, לאחר פרסום ההוכחות השונות - בתחילת השבוע פרסם "ניו יורק טיימס" הודעה שבה הודה כי טעה באופן הסיקור של הפיצוץ בבית החולים בעזה. "היינו צריכים להקפיד יותר על ההצגה הראשונית, ולהיות ברורים יותר לגבי המידע המאומת", מסר העיתון האמריקני - שבעיצומו של האירוע אימץ את טענות חמאס והבליט אותן בכותרת הראשית שלו.
ההודאה הובאה לקוראים בצורת מכתב מערכת נדיר, שבו ציין העיתון כי על אף שהביא את הגרסה הישראלית לסיפור, "הגרסאות המוקדמות יותר של הסיקור" - כולל הבולטות שקיבלה הטענה של חמאס בכותרת, בפושים וברשתות החברתיות - "הסתמכו יותר מדי על טענות חמאס, מבלי להבהיר שלא ניתן לאמת אותן באופן מיידי". העיתון הודה כי הדיווח שלו "הותיר את הקוראים עם רושם שגוי לגבי אמינות הידוע ועד כמה הטענה אמינה".
כעת, "ואניטי פייר" מציג את השתלשלות האירועים שהובילו להחלטות הללו בעיתון הנחשב. בשורה של הודעות שנשלחו, ניכר שהיה במערכת מי שהביע חשש מיידי מאופן הסיקור בהתחלה - אך עורכים בכירים יותר מסמסו את ההערות שהם קיבלו מעורכים אחרים ומכתב הניצב בישראל ומסקר את המלחמה. חילופי הדברים התרחשו בערוץ תקשורת של העיתון אליו יש למאות עיתונאים גישה, כששמם של העיתונאים הנוגעים בדבר לא נחשף. מה"ניו יורק טיימס" סירבו כעת להגיב על הדברים.
2 צפייה בגלריה
ההתנצלות של הניו יורק טיימס
ההתנצלות של הניו יורק טיימס
ההתנצלות של הניו יורק טיימס
ב-17 באוקטובר אחר הצהריים - זמן קצר לאחר שהעיתון פרסם את הגרסה הראשונה שלו לסיפור, עם הכותרת "תקיפה ישראלית הרגה מאות בבית החולים, לפי גורמים פלסטינים" - עורך חדשות בכיר כתב לשני עורכים בכירים אחרים: "אני חושב שאנחנו יכולים להיות קצת יותר ישירים באופן ההצגה: לפחות 500 בני אדם נהרגו ביום שלישי בתקיפה אווירית של ישראל בבית חולים בעיר עזה, מסרו הרשויות הפלסטיניות".
בתגובה ענה לו אחד העורכים: "אתה לא רוצה להיזהר עם זה (hedge it)?". בנוסף, כתב זוטר של העיתון, שמסקר את המלחמה מישראל, התקשר ואמר "עדיף להיזהר". אך עורך החדשות הבכיר ענה והגן על ההחלטה: "אנחנו מייחסים", כתב והתכוון לייחוס הפרטים לגורמים פלסטינים.
כמה דקות לאחר מכן, עורך בכיר בדסק הבינלאומי כתב באותו ערוץ משותף, "הכותרת [בדף הבית] הולכת רחוק מדי". עורך חדשות בכיר שני שאל, "במה זה שונה מהבלוג", בהתייחסו לכותרת בפורמט בלוג לייב של העיתון. "שניהם אומרים שתקיפה ישראלית הרגה, לפי פלסטינים".
"אני חושב שאנחנו לא יכולים פשוט לתלות את הייחוס של משהו כל כך גדול במקור אחד בלי שניסינו לאמת אותו", אמר העורך הבינלאומי. "כשהכותרת מוצגת כך בחלק העליון של דף הבית והייחוס נמצא בסוף - לא מספק לנו כיסוי אם זו תהיה טעות ונכווה". עורך נוסף אף ביקש מהם להתייעץ עם עורכים בכירים, ובתגובה נכתב לו "זה דובר עם קבוצה של אנשים". הכותרת ההיא נותרה שעות בראש הידיעה, כחלק מההחלטות שהובילו בסוף כאמור למכתב העורך שפורסם בעיתון ימים לאחר מכן.
כזכור, ישראל הטילה את האחריות לפיצוץ בבית החולים על הג'יהאד האיסלאמי, ששיגר רקטה שהתפוצצה במקום. הן בישראל והן המודיעין האמריקני הצביעו על הוכחות, בעוד שחמאס לא הציג הוכחות לטענותיו - גם בדבר מספר ההרוגים - שלפי ארגון הטרור עמד על כ-500. עיתונים רבים בעולם מיהרו להטיל את האחריות על ישראל, ולא רק ב"ניו יורק טיימס" פרסמו התנצלות - כך למשל גם ב-BBC הודו בטעות.