קבוצה של 126 שחקנים, במאים ואנשי קולנוע שיחררו יחד מכתב עליהם הם חתומים ובו הם דורשים "לבצע פעולות משמעותיות כדי למצוא את האחראיים למותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה וכל האזרחים הפלסטינים האחרים".
2 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
(צילום: EPA)
על המכתב חתומים בין היתר פדרו אלמודובר, סוזן סרנדון, מארק רופאלו, טילדה סווינטון, קן לואץ', מייק לי וג'ים ג'רמוש ובו הם מאשימים את ישראל בהריגתה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקאית אבו עאקלה (51), שעבדה במשך 25 שנים באל-ג'זירה. היא נורתה למוות בזמן שסיקרה חילופי אש שניהלו כוחות צה"ל עם חמושים פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין בשבוע שעבר.
"אנו מוטרדים מאוד מהריגתה של העיתונאית הפלסטינית המוערכת שירין אבו עאקלה על ידי כוחות הכיבוש הישראלים", נכתב בין היתר. "היא לבשה וסט עיתונאי ברור בחילופי האש אותם סיקרה בג'נין ביום רביעי שעבר. בזמן שאנו מתאבלים על מותה, אנו קוראים ללקיחת אחריות מלאה של מבצעי הפשע הזה וכל אלו שמעורבים באישור שלו.
"ההתקפה של הכוחות הישראלים החמושים על פלסטינים במסע ההלוויה הבהילה וזעזעה אותנו. חיילים הכו ובעטו במתאבלים ובנושאי הארון אבו עאקלה כדי למנוע מהם לצעוד איתו לכנסיה לצורך טקס הלווייתה.
2 צפייה בגלריה
פדרו אלמודובר
פדרו אלמודובר
פדרו אלמודובר
(צילום: AP)
"ההרג של שירין אבו עאקלה הוא הפרה חמורה של החוק ההומניטארי הבינלאומי והתקפה על עיתונאות וחופש הביטוי. והוא ממש לא אירוע בודד. כוחות ישראלים הרגו 45 עיתונאים מאז שנת 2000, ופצעו רבים אחרים, פשוט כי הם עשו את עבודתם. הפשעים הללו הם חלק של תבנית אלימה ומאיימת נגד עיתונאים פלסטינים.
"השלטונות הישראלים מפרים באופן בוטה נורמות וחוקים בינלאומיים מאחר שיש להם גיבוי דיפלומטי לעשות זאת. לא נעלמה מעינינו העובדה שבזמן שהממשלה שלנו מיהרה להטיל חרם וסנקציות בתגובה לפלישה הלא חוקית של רוסיה לאוקראינה והאכזריות של ההתקפות על אוכלוסיה אזרחית, אותו ממשל ממשיך לממן ולהגן על הכיבוש הישראלי וההפרה של זכויות אדם נגד הפלסטינים".
מותה של העיתונאית בחילופי האש עורר גל גינויים בינלאומי, אך ברוב המקרים לא הואשמה ישראל ישירות. הסיבה לכך, לפי שעה, היא שלא ברור אם אבו עאקלה נפגעה מאש החמושים או מאש צה"ל, והרשות הפלסטינית מסרבת לחקירה משותפת עם ישראל בפיקוחו של גורם בלתי תלוי. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אף כינה את אבו עאקלה "שהידית של ירושלים" ואמר כי "אנחנו מסרבים ונסרב לבצע חקירה משותפת עם רשויותיה של ישראל, שכן היא זו שביצעה את הפשע. נגיע במהרה לבית הדין בהאג כדי לחקור את הפושעים".
לפני מספר ימים צה"ל את מסקנות תחקיר הביניים למותה של העיתונאית אבו עאקלה. "המסקנה מתחקיר הביניים היא שלא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת", נמסר. לפי צה"ל, מהתחקיר עולה כי ישנן שתי אפשרויות למקור הירי שפגע בה.